Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Därför är sociala medier en utmärkt kanal för storytelling

berghs ylva

Ylva Björnström är inte bara en vass copywriter och poet. Hon är också en varmt uppskattad lärare inom Berghs kurser i Copywriting och Sociala medier för kommunikatörer och informatörer. Här berättar Ylva varför det är så viktigt med tonalitet och ger tips på hur du kan skapa en röst med en specifik karaktär.

Maj 2, 2016

En av dina nyare kurser på Berghs är intensivkursen Sociala medier för kommunikatörer och informatörer. Berätta, hur hamnade du där?
Jag har jobbat en hel del med sociala medier och följer utvecklingen med stort intresse. Det är framförallt spännande att se hur en del organisationer väljer Sociala media som huvudkanal när de bygger varumärke. Som copywriter tycker jag att jobbet har blivit mycket roligare i och med att möjligheterna att kommunicera snabbt och mätbart bara växer och växer. Det känns som en naturlig utveckling att ta fram en riktigt bra kurs för skribenter inom området.

Varför är det idag viktigt med kunskap om att skriva för sociala medier?
Varje kanal har ju sina förutsättningar och så har det alltid varit. Att skriva för Sociala media handlar inte bara om att bryta igenom ”bruset”, det handlar om att hålla uppe intresset i målgruppen under lång tid, skapa dialog och att lära känna sin målgrupp.

Vilka riktar sig kursen till? Varför ska man gå den?
Alla som vill bli bättre på att kommunicera med text och på något sätt kommer i kontakt med Sociala media i sitt skrivande har användning av kursen. Kursen vänder sig till dig som är kommunikatör, informatör eller redaktör. Du bör ha viss förståelse för marknads­föring och ha stiftat bekantskap med sociala medier i ditt arbete.

Sociala medier för kommunikatörer och informatörer

Det här är kursen för dig som vill bli en bättre skribent i sociala medier. Det handlar om att utnyttja kanalerna effektivt och framförallt att få fram ditt budskap. Här får du både diskutera din organisations närvaro i de sociala kanalerna, jobba med kreativitet och idéer och framförallt vässa redaktörs- och skribentrollen.

Ylva Björnström

Läs mer och anmäl dig här

Behöver man egentligen skriva annorlunda för just sociala medier? Vad är skillnaden mot annars?
Skribentrollen i många företag och organisationer har utvecklats i och med Sociala media. Ett exempel är att man brukar säga att det svåraste som finns är att skriva korta texter. Ta Twitter – att få fram sitt budskap via 140 tecken i hård konkurrens med hundratusentals andra twittrare kräver sin skribent.

Kan du ge tre tips på vad man bör tänka på när man skriver för sociala medier?
Sociala medier är en utmärkt kanal för Storytelling och att utveckla sin förmåga att berätta historier är en klar framgångsfaktor.

Tonaliteten är A och O. Att skapa en röst med en specifik karaktär och hålla sig till den är viktigt. Att kommunicera ett budskap i taget. Det gäller all text, men i Sociala media finns det inte någon ursäkt för att inte följa den här regeln. Här kan skribenten dela upp sin kommunikation i fler delar utan att det kostar någonting.

Läs mer om Ylvas intensivkurs Sociala medier för kommunikatörer och informatörer!