Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Därför tillhör Berghs.se Sveriges bästa hemsidor

adam.andersson.digitalstrateg_berghs

Varje år sammanställer Internetworld en lista över "Sveriges 100 bästa på nätet". År 2017 kvalificerades Berghs.se på listan över nominerade hemsidor. Berghs digitala strateg förklarar varför den nya hemsidan fungerar bra och delar med sig av sina bästa tips till andra företag som står inför förbättringsarbete med sina egna webbplatser.

Skrivet av Berghs School of Communication
Februari 27, 2017

Varje år sammanställer Internetworld en lista på Sveriges 100 bästa på nätet. Bland dessa hittas sajterna, tjänsterna och personerna som får en utmärkelse på den prestigefyllda listan. I arbetet med att ta fram listan har Internetworld tittat på nytänkande sätt att se på UX, en liten men genialisk förbättring, eller att hitta en lucka och erbjuda en tjänst som ingen tänkt på innan. I kategorin utbildning listas 2017 Berghs som en av de nominerade, vid sidan av bland andra Linnéuniversitetet, Matteboken och Schoolido. Adam Andersson, digital strateg på Berghs School of Communication, berättar om arbetet med nya Berghs.se – som lanserades under sommaren 2016.

Adam Andersson, digital strateg på Berghs och projektledare för Berghs.se – varför tror du att Berghs.se nu nominerats som en av Sveriges bästa på nätet?

Jag tror att det är en kombination av flera komponenter som vi vid omgörningen av hemsidan tog hänsyn till. Berghs gjorde under förra året om hela hemsidan, vilket innefattade allt från byte av CMS till skapandet av en ny grafisk profil och en helt ny innehållsstrategi där besökarens nyfikenhet och kunskapstörst står i fokus. Dessutom är Berghs hemsida byggd för att ge våra mobila besökare den absolut bästa upplevelsen.
Vi har skiftat fokus från vår produkt till våra användare och besökare. Med insikten om att det är ett stort beslut att fatta när man väljer en kurs eller utbildning, vill vi i största möjliga mån underlätta för besökaren. Med förbättringarna på hemsidan har vi inte bara gjort det lättare för besökaren att skaffa sig gratis kunskap genom content, utan även att hitta en utbildning som passar.

Vilka nyheter har Berghs.se som gör att den funkar?

Som jag nämnde: fokus på besökarens behov, noggrann analys av data, ett nytt CMS, ny grafisk profil och en mobilt anpassad sida.
Sedan ska man inte glömma att ett arbete med en hemsida aldrig tar paus, det går inte att luta sig tillbaka och tänka att “nu är vi färdiga”. Våra kunders behov rör på sig, liksom vårt eget produktutbud, och det är viktigt att ha ett ständigt pågående förbättringsarbete.

Kan du nämna några nya funktioner som visat sig framgångsrika med Berghs nya hemsida?

Sharing is caring!

Vi bjuder på kunskap i form av filmade seminarium och artiklar från influencers. För att ta del av visst material fyller besökarna i sin epost, vilket gör det lättare för oss att behålla en relation till våra besökare och ha möjlighet att tipsa dem om innehåll som passar just deras intressen.

SEO

– efter att grundligt ha analyserat vilka ord som människor söker på för att hitta fram till sin utbildning hos oss har vi anpassat sidans innehåll och kursbeskrivningar efter detta. Exempel på det är att vi insett att människor tenderar att söka på den yrkestitel de är intresserade av, till exempel “produktionsledare” snarare än ämnesområdet, “produktionsledning”. Vi har helt enkelt anpassat vårt innehåll efter vad våra besökare söker på.

Testimonials

– en insikt vi fått är att ambassadörer väger tungt. Vi har förstått att besökarna vill veta mer om hur utbildningen spelar in i vardagen, och hur utbildningen rent konkret har hjälpt våra tidigare studenter. Det har resulterat i ett ökat fokus på Berghs.se på content kring ”efter examen”, artiklar skrivna av gästskribenter som är nära yrkeslivet, och inte minst testimonials på kurssidor.

Enkelhet

– vi har reducerat det antal steg för krävs för att ansöka till en kurs med 60% och det är idag färre fält för den som ansöker att fylla i. Det har alltså blivit enklare för våra besökare att söka en kurs på Berghs.

Rörligt

– det har visat sig att de kurssidor som innehåller en film där en lärare presenterar kursens innehåll får en högre konvertering, besökare har alltså visat sig vara intresserade av att veta mer om den som håller i kursen. Därför har vi valt att lägga fokus på filmade presentationer på samtliga av våra kurssidor. Trots att det är mycket arbete som ligger bakom filmerna så är det ett bra sätt för våra besökare att snabbt få en känsla för kursen, samtidigt som vi får en möjlighet att lyfta fram personerna som håller i våra kurser.

Rorligt_berghs

Under arbetets gång använde ni tre externa företag som med sin spetskompetens inom sina respektive områden hjälpte oss att hitta rätt. Berätta om dessa!

Vi hade hjälp av konverteringsbyrån Conversionista! som hjälpte oss med att analysera den gamla siten och rita skisser till den nya siten.
Designbyrån 25AH hjälpte designa skisserna.
Webbyrån Earth People genomförde själva bygget.
Alla externa partners valdes ut efter ett klassiskt pitchförfarande, vilket i princip innebär att de alla fick visa hur de ville förbättra siten. Därefter inledde vi ett samarbete med de som vi låg bäst i linje med det vi tänkte oss.

Såhär gick det till när Berghs bytte hemsida

I juli 2016 bytte Berghs ut sin hemsida och ersatte den med en ny som på ett bättre sätt än tidigare svarar på det besökare idag kräver för att bli återkommande. Här berättar Berghs digitala strateg Adam Andersson om hur arbetet med att byta ut och relansera en hemsida kan se ut ur ett inifrån-perspektiv.

Läs mer!

Kan du dela med dig av tre tips till de som ska göra om sina hemsidor?

Analysera!

Sätt upp mätpunkter på allt, man vet aldrig när just DEN punkten kommer vara viktig att ha data från.

Skissa!

Hämta inspiration från alla typer av tjänster och situationer. Ska du till exempel skapa en lista med mycket information, kolla på de som har de största listorna och ställ dig själv frågan: vilka listor använder vi i vardagen? Sedan är det bara att skissa, antingen på papper eller i keynote.

Våga testa!

Om ni har sett något intressant i datan, eller har en skiss ni verkligen tror på – testa!
Se om det finns någon möjlighet att testa i liten skala innan man går “all in” och gör om allt.