De anställs av Forsman & Bodenfors – innan examen

Med en termin kvar av sin utbildning på Art Director/Copywriter-programmet på Berghs anställs Jacqueline Hellstedt och Elin Johansson av Forsman & Bodenfors. Här berättar de om hur en praktikintervju ledde till kontrakt.

Student Digital Strateg 2017/2018

Grattis! Hur gick det till?

– Allt har gått så fort! Det började med att vi träffade två kreatörer på en praktikintervju och visade vår mapp – och fick en respons som vi aldrig hade kunnat föreställa oss. Efter intervjun stod vi och glädjehoppade bakom en container mitt emot kontoret. Det kändes nästan som att vi hade fått jobb. Vi gjorde praktik där under december och åkte under samma period ner till Göteborgskontoret för att visa vår mapp. Samma dag stod vi återigen och hoppade, men den här gången för att vi faktiskt hade fått jobb!

Hur känns det?

– Helt sjukt bra! Och lite overkligt.

FB ville att ni skulle börja direkt, men ni valde att gå klart utbildningen. Varför?

– Vi var såklart jättesugna på att hoppa på FB direkt. Samtidigt har vi investerat så mycket tid, pengar och inte minst engagemang i Berghs. Det ska också tilläggas att det här nog är sista gången som vi båda studerar, så vi vill såklart ta vara på den tiden. Framförallt nu när vi kan slappna av med vetskapen om att vi har jobb. Sen utesluter ingen av oss att jobba utomlands i framtiden, så det känns extra viktigt att gå klart och få med sig ett fullständigt examensbevis.

Vad tar ni främst med er från utbildningen Art Director/Copywriter på Berghs?

– Att plugga på Berghs är väldigt likt arbetslivet. Övergången från skolan till FB känns väldigt naturlig eftersom att vi känner igen delar av arbetsprocessen. Framförallt har vi också lärt känna oss själva i en kreativ process och vad vi behöver för att göra bra ifrån oss. Sen får man också ta emot och ge oerhört mycket feedback vilket gör en ödmjuk inför allas olika åsikter, tycke och smak är verkligen individuellt. Det har vi också insett när vi pratat med folk utanför branschen – alla bryr sig inte om annonserna i tunnelbanan, det är viktigt att påminna sig om.

Varför blev det just FB?

– Vi ser upp till dem. Trots deras storlek är stämningen personlig och mysig. De gör kommunikation som får folk att känna och tänka efter. Sedan råkar det också vara, i våra ögon, världens bästa arbetsplats utan hierarkier och med varma, schyssta kollegor. Det finns en öppenhet och tillit till allas åsikter i en arbetsprocess, oavsett om du är praktikant eller är inne på ditt tionde år på byrån.

Vad värderar ni generellt på en arbetsplats?

– Vi tycker att det är viktigt att klimatet genomsyras av snällhet, ödmjukhet, vakenhet och ärlighet.

Finns det något ni tycker att arbetsplatser i mediebranschen kan bli bättre på?

– Att mötas över olika åldrar, kön och bakgrunder – även utanför kontoret. Det är nog så vi kan skapa kommunikation som faktiskt speglar verkligheten och inte enbart bekräftar oss själva och den smala branschen vi verkar inom.

Vad har ni för förväntningar inför starten?

– Svår fråga. Vi har knappt förstått att vi har fått jobbet än, och har knappt hunnit tänka på förväntningar. Men vi ser fram emot att flytta till Göteborg, upptäcka en ny stad och lära känna våra nya kollegor. Det ska också bli spännande att få se våra idéer bli verklighet, såklart.

Några drömkunder att jobba med?

– Efter att ett trettiotal föreläsare visat Van Dammes Epic Split vore det superkul att faktiskt få jobba med Volvo Trucks. Vi tycker också att Forsmans senaste kampanjer för H&M är inspirerande och tar in klädesbranschen på rätt spår.