Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Det finns redan content i mängder - nu behövs budskap som fastnar

skarmavbild    kl

I ett digitalt landskap ökar möjligheterna för direktkontakt med målgruppen, men samtidigt ökar också mängden innehåll att tävla mot. Överallt snurrar budskap, meddelanden, berättelser som alla vill bli lyssnade på. Att veta vad som får budskap att tränga igenom bruset är viktigt för att nå ut med sitt erbjudande och komma i kontakt med målgruppen.

Att skapa relevant innehåll är något som Dan-Marcus Pethrus, kursansvarig för Berghs distanskurs  Content Marketing, har gjort sedan 1997.

Hej, Dan-Marcus! Vad är viktigt att tänka på när man arbetat med Content Marketing?

För att arbeta med det fullt ut behövs långsiktighet. Tänk maratonlopp, inte ett 100-meterslopp. Hellre mindre mängd kvalitetsinnehåll än stor mängd random-innehåll. Content-chocken är nämligen redan här, det finns massvis med innehåll där ute. Trovärdigheten är A och O, så var lika noga med att vara transparent med avsändaren som med kvaliteten. Och glöm inte att content marketing handlar mer om att visualisera värden av en produkt än att hela tiden berätta hur enastående den.

Vad finns det för trender just nu kring hur företag använder sig av storytelling?

Inom content marketing hjälper storytelling oss att veta på vilket sätt vi ska berätta saker när vi driver redaktionella teman och för att göra innehållet engagerande. Just nu är rörlig bild en av de starkaste trenderna. Cisco förutspår att 80 procent av konsumenternas internettrafik kommer bestå av att titta på video 2019. Jag tror även vi kommer se allt mer av episodbaserat innehåll framöver.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Vilka företag tycker du har lyckats med sitt Content Marketing-arbete?

Många marknadsförare är nog avundsjuka på hur kameratillverkaren GoPro lyckats med sitt användargenererade innehåll. En mindre aktör som gör det bra är Friluftsbyn i Höga Kusten som börjar formas till en av Sveriges nya mötesplatser för friluftsliv. De jobbar bra med innehåll, som tips och guider, på sina egna plattformar. Handelsbankens satsning på webb-tv, EFN, är också ett fint exempel på att ta fram innehåll som är relevant och värdefullt.

Hur kan företag använda sig av Content Marketing för att nå nya målgrupper?

En del av hantverket handlar om att veta vilket innehåll som passar bäst längs kundens beslutsresa eller i kundens olika micro-ögonblick av inspiration. Om du vill skapa kännedom hos en målgrupp som inte vet så mycket om dig på förväg skulle jag satsa på innehåll som uppmärksammar ämnet i stort och pekar på utmaningar och lösningar i kundernas vardagspussel snarare än innehåll som visar på specifika egenskaper hos produkten.

Vad kännetecknar en bra berättelse?

Den har en kontext som målgruppen kan relatera till och en berättelsestruktur som skapar en dramaturgi så att budskapet fastnar. Den har även en hjältefigur som målgruppen kan identifiera sig med och en konflikt som målgruppen känner igen. Men var kommer mitt företag in då? Alla hjältar behöver en mentor som står bredvid i konflikten och ger värdefulla verktyg och kunskaper, ungefär som professor Dumbledore i Harry Potter.

Vad fick dig att börja arbeta med just Content Marketing?

När jag började arbete med innehåll 1997 hette det inte ens content marketing. Jag är tidningsmänniska i botten och på den tiden pratade vi om oss själva som uppdragspublicister. Jag har nog sett mig som en mångkampare inom kommunikation som aldrig riktig velat välja mellan reklam, PR och redaktionella jobb. Jag tror att den breda blicken och förståelsen av innehåll är värdefullt i dag.