”Upplägget på tre månader är suveränt”

Dan Gibson gick utbildningen Berghs Upgrade - Digital Design under hösten 2018. Därefter fick han ett nytt jobb som Visuell Designer. Här berättar han om sin tid på Berghs, det nya jobbet och ger tips till dig som också funderar på en karriär inom detta område.

Hej Dan! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag ser mig själv som en totalkreatör med passion för att jobba med idé, koncept och konsekvent hållbart varumärkesarbete. Mina drivkrafter är pedagogik där jag bryter ned komplext innehåll till basalt enkla och lustfyllda kommunikativa användarkoncept. Vurmar starkt för hantverket och användarperspektivet i själva formgivningen, både typografiskt och visuellt. God form, väl och smart använd = ekonomi.

Jag har precis börjat på ett nytt jobb som Visuell Designer hos en digital fullservicebyrå. Det känns förstås extra kul där jag fått mycket hjälp av utbildningen Berghs Upgrade – Digital Design som jag gick i höstas.

Vad kul! Grattis till det nya jobbet. Kan du berätta något om vad du kommer att ha för arbetsuppgifter?

På Visual Art kommer jag att skapa digital kommunikation, både självständigt och i nära samarbete med copywriter, motion designers, frontend-utvecklare och andra. Jag ska ta fram och förmedla budskap, idéer och känslor genom digital och visuell design för olika digitala kanaler som inkluderar strategier, koncept, design, animation och film för Digital Signage, Digital Out of Home, sociala medier, webb, och mobiler. Målet är att skapa bra kundupplevelser.

Vad jobbade du med innan du började läsa Digital Design?

Innan utbildningen på Berghs jobbade jag på NCC:s inhousebyrå. Det innefattade bland annat att omsätta strategier till kampanjer och arbeta med hela ledet från den kreativa processen till slutlig produktion för B&B och B&C. Jag utvecklade den grafiska identiteten löpande och implementerade denna i samtliga skandinaviska länder. På NCC var jag mycket involverad i tidningsproduktion, marknadskommunikation, webbprojekt, filmproduktion, employer branding och event. Ansvarig för design av Binab webbplats, samt logotyp med tillhörande grafisk manual och ansvarig för designen till Hercules visuella identitet.

Dessförinnan har jag jobbat som AD/Designer/Illustratör på flertalet reklambyråer, men jag har alltid känt mig attraherad av kommunikation som har bäring på pedagogik och detta har jag fått mycket utlopp av genom att jobba på olika bokförlag.

Vad var det som fick dig att söka till just denna utbildning?

Upplägget på tre månader är suveränt i dess komprimerade form och innehållet lockade mig för att kunna stärka mitt digitala mervärde som AD/Digital designer. Intentionen var också att förkovra mig i UX/UI-design vilket är en stor del av kursens innehåll.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?

Ja verkligen och den till och med vida överträffade mina förväntningar.

Vad har du fått med dig?

Det viktigaste jag fått med mig är alla ovärderliga digitala designverktyg, metodiker, angreppssätt och den utökade förståelsen för de digitala gränslanden, i och hur de kan samverka och bidra till starka användarupplevelser.

En lärande kultur är något Berghs förvaltar väl i form av att man själv uppmanas ta stor ansvar i kunskapsinhämtning, men givetvis alltid stöttat av suveräna lärare. Det finns en subventionerande kultur som uppmanar att våga fråga andra kursare och även bjuda på egen kunskap till andra. Ett ödmjukt förhållningssätt att utbilda sig på och som bidrar till en naturlig lärande kultur.

Lärarna var som sagt väldigt stöttande och gav mycket konstruktiv kritik. En dynamisk miljö med stark branschnärvaro. En stor eloge till en enorm tillgång till gästföreläsare, vilket ytterligare stärker den professionella nivån.

Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande?

Det fanns flera sådana tillfällen. Ett var t ex när jag indirekt praktiserade generativ intervjuteknik under UX-strategiblocket och jag och en kursare intervjuade kunder under ett av casen vi jobbade med. Genom att ställa rätt frågeställningar med rätt teknik så kan detta leda till så mycket mer omfattande och rika svar från informanter vilket är ovärderligt när man ska samla in relevant kunddata.

Berätta gärna om något bra eller roligt minne från din tid på Berghs!

Kommer aldrig att glömma första veckans väldigt mysiga AW som ordnades av utbildningskoordinatorn Stina Svärd ihop med de tre lärarna Johan, Anette och Camilla. Det bjöds på bubbel och plock och redan efter de första dagarna fick jag en sådan bra känsla för alla kursare och lärare.

Vad vill du säga till de som också funderar på en karriär inom digital design?

Då det finns så många olika rollbeskrivningar på vad en digital designer förväntas göra och att det fundamentalt skiljer sig så mycket per arbetsplats så är min starkaste rekommendation att våga ärligt fråga sig själv vad ens egna inre drivkrafter och passioner är. Vi jobbade med det på utbildningen inom ämnet Learning Development, tillsammans med läraren Patrik Hambraeus. När man på fullt allvar använder sig av detta så kommer man ha så mycket enklare att t ex inför en arbetsintervju verkligen ärligt och autentiskt påskina detta. Detta blir till en egen stark inre kompass på vad man vill och kan göra som designer.

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.

 

Fotograf: Joel Höglund