Artiklar

“Rollen som PR-konsult är bredare än vad man kan tro”

Idah Emteryd Efter examen

“Dagarna är oftast en härlig kompott av kundmöten, leveranser, interna avstämningar, kreativt idéarbete och mediebearbetning”, säger Idah Emteryd som gått heltidsprogrammet Public Relations på Berghs. Idag jobbar hon som PR och sociala medier-konsult på en av Sveriges stora byråer.

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Idah Emteryd och jobbar som PR- och sociala medier-konsult på Gullers Grupp. Jag jobbar kort och gott med kommunikation som ska upplevas tilltalande för olika målgrupper och ändra deras attityder, beteenden och uppfattningar kring olika saker. Stoltheten inom PR-yrket är även att du jobbar med så kallade “förtjänade kanaler” och jag älskar att skapa en buzz som får folk att sprida budskap vidare.

Du gick heltidsprogammet Public Relations hos oss 2020/2021. Varför valde du den utbildningen?
– Jag visste att jag ville jobba med något som kunde kombinera min kreativitet med mina andra intressen för diverse samhällsfrågor och populärkultur. Det stod klart att PR var den perfekta kombinationen efter att jag läste en bok där huvudkaraktären jobbade som PR-konsult och beskrev allt det jag själv var intresserad av. Jag började därför ganska snabbt plugga PR och Reklam på universitetet, men kände att den utbildningen var något distanserad från arbetslivet och blev då tipsad om Berghs från en kursledare som hade föreläst på skolan. Samma höst laddade jag ner arbetsprovet och ansökte.

Vad fick du med dig från utbildningen?
– Att rollen som PR-konsult är mycket bredare än vad man kan tro. 

Hur var lärarna?
– Väldigt inspirerande. Jag kände mig oftast fylld av energi och motivation när jag gick från en föreläsning och jag upplevde att alla lärare var väldigt engagerade och drivande i vår utbildning.

Finns det något som du önskar att du visste om Berghs eller programmet innan du började?
– Att tiden går så fruktansvärt snabbt när man väl börjar utbildningen och vikten av att knyta kontakter på skolan. Branschen är liten och det är alltid kul att möta familjära ansikten i arbetslivet.

Hur kunde en typisk vecka på utbildningen se ut?
– Veckorna kunde se olika ut beroende på vilken kursansvarig som hade planerat undervisningen. Förutom föreläsningar och grupparbeten fick vi testa på att åka på olika kundmöten, besöka byråer och sedan avslutades veckan ofta med en slutpitch av kursens grupparbete för programansvariga, kursansvariga och kunden själv.

Vad var roligast under utbildningen?
– Att få jobba med riktiga kunder och få en så tydlig inblick till branschen. Och självklart att träffa de klasskamrater som idag är några av mina närmsta vänner.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Mina dagar är vanligtvis uppdelade efter olika projekt och kunder. Beroende på projektets omfattning – och oftast deadlines – lägger jag olika tid på dem. Ena timmen kan jag exempelvis jobba som presstjänst åt ett videospel-företag och nästa göra ett urval av profiler till nästa sociala medier-kampanj för en växtbaserad dryck. Dagarna är oftast en härlig kompott av kundmöten, leveranser, interna avstämningar, kreativt idéarbete och mediebearbetning. Sen börjar jag självklart dagarna med nyhetsuppdateringar. Det gäller att kunna hålla många bollar i luften!

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Variationen och möjligheten att få jobba med olika kunder och människor varje dag. Det är även roligt att få grotta ned sig i intressen som man själv inte har för att öka förståelsen för viss en målgrupp.

Och vilka är utmaningarna?
– Att få tiden att räcka till.

Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Är du i början av din karriär skulle jag tipsa om att söka dig till en arbetsplats som förstår styrkan av att du tillhör en yngre generation och inkluderar juniorers perspektiv i arbetet. Det är alltid ett kunskapsutbyte mellan seniorer och juniorer och hittar du en arbetsplats som förstår det så tror jag att du utvecklas mycket snabbare i din roll.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att söka till detta program?
– Do it! Du kommer bara bli positivt överraskad.

Fotograf:  Andreas Gärdnert