Åsa lärde sig framgångsrik varumärkespositionering och strategi
“Oavsett om du jobbar B2B, B2C, inhouse eller på byrå kommer du att få en väldigt bra struktur för hur du kan arbeta med varumärkespositionering och strategi, värdefull feedback på ditt eget arbete och mycket inspiration”, säger Åsa Widén. Här berättar hon om kursdagarna på Berghs, sitt jobb och vad hon fick med sig.
Hej Åsa! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är grundare av och driver sedan 15 år tillbaka Kate designstudio, en designbyrå med spetskompetens inom redaktionell design, visuella identiteter och varumärkesutveckling. Min roll är Creative director och jag ansvarar för design och kvalitet, kreativ höjd, verksamhets- och affärsutveckling. Jag arbetar även med en startup, ett fintech-bolag som heter Figgy. Figgy är en SaaS-lösning som på nolltid skapar en designad webbplats av en årsredovisning. Även i Figgy är min roll Creative director och visuellt ansvarig.
Vad har du för bakgrund?
– Jag har en bakgrund i magasinsvärlden och har bland annat arbetat på Condé Nast Publications i London och som designchef på en contentbyrå. Jag är utbildad på Berghs då jag läste Grafisk design och illustration 1992/93 och Tidningsdesign 1993/94. Dessutom har jag själv varit lärare och kursansvarig för distanskursen Magasinsdesign 2010-2013.
Nu UNDER VÅRTERMINEN 2024 var du tillbaka på Berghs NÄR du gick kursen Varumärkespositionering och strategi. Vad var det som fick dig att söka denna?
– Allt eftersom vi utvecklat varumärkesdelen i vår verksamhet har jag gått mycket på erfarenhet och känsla. Därför var det väldigt värdefullt för mig att få fördjupa mig i och få dokumenterad kunskap i varumärkespositionering och strategi. Mitt fokus har alltid varit visuell framtoning, snarare än strategisk kommunikationsplanering. Det här är en viktig pusselbit för våra kommande projekt. Ytterligare en anledning till att jag sökte just den här kursen var de fysiska träffarna där inte minst nätverkandet känns viktigt och givande.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Kursen gav mig en värdefull verktygslåda med olika metoder att på ett strategiskt och strukturerat sätt bygga värde. Kursupplägget att alla deltagare skulle ha ett eget projekt/case genom hela kursen att arbeta med gjorde att det blev väldigt intressant att i genomgångarna lyssna till och ta del av de andras utmaningar, samtidigt som jag fick värdefulla inspel och feedback på mina egna.
Hur var läraren?
– Tobias Brandt är otroligt kunnig, pedagogisk och inspirerande! Utbildningsdagarna startade alltid med en kort recap från föregående tillfälle så att man snabbt kom in i rätt mindset. Därefter följde en spännande genomgång med många bra och konkreta exempel. Sedan fick vi direkt applicera och öva på våra egna case. Fullmatat och i högt tempo, som jag älskar!
Motsvarade kursen dina förväntningar och fick du någon aha-upplevelse?
– Ja, det gjorde den! Att ett ordentligt grundarbete är viktigt visste jag redan och det har alltid varit lite av ett mantra för oss här på byrån. Men att det är helt avgörande för att bygga och driva framgångsrika verksamheter hade jag kanske inte insett innan!
Vad tycker du var mest intressant på utbildningen?
– Vår grupp hade helt olika case med olika resurser och förutsättningar, och det var väldigt intressant att få ta del av de andra kursdeltagarnas utmaningar.
Har du fått användning av det du lärde dig?
– Absolut! Vi gick igenom flera väldigt bra moment i den strategiska processen som jag ser fram emot att plocka av och använda i våra kommande uppdrag.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort kursutbud inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj här!Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Jag cyklar på min elcykel från Täby till kontoret på Östermalm. Det tar en dryg halvtimme och är en favoritstund för mig själv på dagen. Jag blir fylld av energi och på gott humör!
Förra året sålde vi vår kontorslokal och flyttade istället in i ett kontorshotell. Här är en härlig inspirerande stämning och kreativ miljö – många av de som sitter här arbetar med liknande saker, film, design, mat eller olika startups, och det talas flera olika språk. En dag här kan till exempel bestå av både digitala och fysiska möten, att gå igenom innehålls- eller designidéer till en webbplats eller en grafisk profil, inspirerande samtal med andra verksamheter och en kreativ workshop med en kund.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är att lösa våra kunders problem! Varje uppdrag är unikt och det är så kul att sätta sig in i olika utmaningar och förutsättningar för att kunna ta fram det bästa resultatet.
Var hämtar du inspiration i ditt jobb? Tips?
– Jag hämtar mycket inspiration i sociala medier, men också överallt på stan, här på kontoret och genom att nätverka.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Hitta samarbeten med duktiga personer du litar på, som är drivna och som inspirerar dig. Lyssna på och var intresserad av andra, nätverka och hitta dina egna förebilder. Sätt upp mål och tro på dig själv!
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Oavsett om du jobbar B2B, B2C, inhouse eller på byrå kommer du att få en väldigt bra struktur för hur du kan arbeta med varumärkespositionering och strategi, värdefull feedback på ditt eget arbete och mycket inspiration. Det är bra om du tänker igenom vilket relevant (men behöver inte vara aktuellt) case du ska ta med dig till kursen. Jag rekommenderar den varmt!
Fotograf: Kjell B Persson
Relaterade artiklar
"Lärarna var pålästa, intresserade och engagerade"
Cecilia Widegren från Epiroc berättar om kursen Bygga varumärke i sociala medier och varför du också borde gå denna kurs.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.