“Jag kände direkt att kursen Digital innehållsstrategi var helt rätt för mig”

Cecilia Öberg jobbar på marknadsavdelningen på Scandic Hotels. Hon läste dagkursen Digital innehållsstrategi på Berghs hösten 2017. Här berättar Cecilia om sina förväntningar, kurskamraterna och vad hon fick med sig tillbaka till kontoret.

Hej Cecilia! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Cecilia Öberg, är 41 år, gift och har två barn. Min stora passion i livet är att resa. Jag älskar att upptäcka nya resmål, men uppskattar även att återuppleva gamla favoriter. Jag jobbar i hotellbranschen på svenska marknadsavdelningen på Scandic Hotels. Min roll är Content Marketer med spetskompetens inom webb.

Vad var det som fick dig att söka till dagkursen Digital innehållsstrategi?

Jag har de senaste 10 åren jobbat med Scandics webbplats. Att jobba på ett stort företag som Scandic är en skola i sig, man lär sig något nytt varje dag. De senaste två åren har jag dock känt en nyfikenhet kring digital innehållsstrategi och att få en djupare förståelse i ämnet. När jag då hittade den här kursen på Berghs så kändes den helt klockren för mig och som ett självklart val.

Vad har du fått med dig från kursen?

Jag har fått mer kött på benen och tagit del av nya kunskaper både från läraren samt alla gästföreläsare som delade med sig av sina tips och idéer. Även de verktyg vi fick i kursen kommer vara till stor hjälp i mitt dagliga arbete. Jag fick också bekräftat vikten av att alltid sätta användaren i fokus samt att tänka ett extra varv kring allt innehåll som internt önskas läggas upp på webben. Allt för att skapa en mer slimmad och tydligare struktur som i sin tur förbättrar användarens upplevelse

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut, den överträffade mina förväntningar med råge. Jag kände direkt under första lektionen att kursen Digital innehållsstrategi var helt rätt för mig. Jag var både laddad och taggad inför och efter varje lektion.

Berätta om något bra minne från Berghs!

Vi var en härlig mix av deltagare både när det kom till åldrar, roller och branscher. Vi hade alla olika erfarenheter och utmaningar inom det digitala som vi kunde dela med oss och lära av varandra.

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Det fick jag nog efter varje lektion om jag tänker tillbaka. En jag minns väl är de ”five why’s”, modellen som gör att man hittar roten till problemet och därefter lättare kan ta rätt beslut.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Jag har fått mycket inspiration och verktyg för att kunna göra rätt saker och till det bättre. Nu gäller det bara att hitta tiden till att reflektera över allt nytt jag lärt mig och se till att genomföra de förbättringar som jag tror gör störst skillnad för verksamheten.

Vad inspirerar dig?

En föreläsare eller person som kan motivera, inspirera och underhålla på samma gång som de kan förstärka en tanke eller understryka ett budskap de vill få fram. Jag gillar framförallt när hen använder sig av personliga historier eller anekdoter för att förmedla ett budskap. Det blir lättare att ta till sig. Anna Lantz (kursansvarig) var en fantastisk storyteller och man kunde lätt skapa sig bilder utifrån det hon berättade.

Vill du veta mer om de två kurserna Digital innehållsstrategi som Berghs erbjuder? Ta en titt på dagkursen Digital innehållsstrategi eller kvällskursen med samma namn! Vill du läsa om andra personer som har gått kurser på Berghs? Då rekommenderar vi Berghs artikelserie Efter kursen.

Taggar: