Kursen gav Emma ett helhetsperspektiv på rollen som kommunikations­chef

Emma Jansfors Jihammar är kommunikationschef inom Försvarsmakten och har läst två kurser på Berghs. Här berättar Emma om sitt jobb och kursen Communication Management som hon läste i våras samt hur hon har fått användning av sina nya kunskaper.

Hej Emma! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Emma Jansfors Jihammar och arbetar idag som kommunikations­chef på förbandet Försvarsmaktens logistik, FMLOG inom Försvarsmakten. Jag började på FMLOG för ett år sedan, i september 2019. Innan dess arbetade jag som kommunikationsstrateg på Polismyndigheten i region Stockholm. Att jag skulle jobba med kommunikation har för mig alltid varit en självklarhet, på gymnasiet gick jag medieprogrammet i Falun och efter den utbildningen arbetade jag som grafisk formgivare i nästan fem år. Jag var länge ”stolt” över att jag inte hade några studielån, men efter ett tag kände jag ändå att jag ville bredda mig inom kommunikation. Så då blev det en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap och har sen 2006 arbetat med kommunikation.

Vilka kurser har du läst hos oss?

– Jag läste Communication Management våren 2020, mitt i pågående Coronapandemi. Jag trodde först att utbildningen skulle bli inställd, men Berghs ställde om istället för att ställa in och det blev första gången som Communication Management gick digitalt via verktyget Zoom. Tidigare har jag läst kursen Internkommunikation på Berghs, det var våren 2017.

Vad var det som fick dig att söka till just Communication Management?

– Jag sökte kursen då jag var ny i min roll som kommunikations­chef och ville få verktyg med mig in i den nya rollen. Att efter kursen få djupare kunskap och ett helhetsperspektiv på kommunikationschefsrollen ihop med nya insikter och inspiration var det som tilltalade mig.

Vad fick du med dig?

– Det jag har tagit med mig från kursen är såklart mycket, alldeles för mycket för att kunna redogöra så här – men det jag känner att jag har med mig dagligen är kommunikations­chefens alla olika roller och rollernas betydelse och vikt för organisationen. Samt hur viktigt det är att aldrig glömma bort att kommunikation inte bara ska komma ut, utan också måste nå in. Och för att kunna nå in så behöver man förstå hur mottagaren fungerar och hur budskap faktiskt tas in. Jag tar också med mig vikten av att ha det strategiska ramverket på plats.

Hur var lärarna?

Andris som är kursansvarig är en mycket erfaren kommunikations­chef och det var en ynnest att få ta del av hans kunskap. Gästföreläsarna var också oerhört kunniga inom sitt område. Hade gärna träffat dem fysiskt, även här saknades den spontanta möjligheten till kunskap över kaffekoppen i fikapausen. Det blir lite snävare sociala ramar när man kör digitalt.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Kursen motsvarade mina förväntningar och jag fick med mig ett helhetsperspektiv och nya insikter. Att den skedde digitalt gjorde väl kanske att nätverkandet blev lidande. Det var inte så lätt att få till den där spontana AW:n eller samtalet över kaffekoppen i fikapausen. Men vi har nu skapat en grupp på LinkedIn där vi fortsätter att hålla kontakten med varandra. Andris har också lovat att kalla ihop till en AW med alla sen när coronapandemin har lugnat ner sig. Det ser jag mycket fram emot!

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Jag tycker att upplägget där Berghs plockar in experter från det verkliga arbetslivet som hänger upp kommunikationskunskap på faktiska händelser är ett väldigt bra sätt att lära ut på. Det är lätt för hjärnan att ta till sig teorier och fakta när de också sätts i ett sammanhang. En av gästföreläsarna var Mats Lindskog, kommunikationsdirektör i Västerås stad, och han gav oss mycket bra verktyg som är aktuella för mig och inför den utmaningen där jag står idag. Han vävde in deras strategiska kommunikationsarbete ihop med praktiska case där de haft användning för det grundarbete som de gjort från början. Sånt inspirerar och peppar mig, att visa på hur strategiskt arbete möjliggör bra operativ kommunikation och förenklar beslut och riktning.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Utbildningen gav mig många tankar på hur min roll kan utvecklas till det bättre och efter kursen så har jag tillsammans med mina chefer stämt av att vår syn på uppdraget är gemensamt och åt vilket håll vi ska gå med kommunikationen. Nu fortsätter utvecklingsresan för kommunikation tillsammans med organisationen och mina kollegor. Det första jag ska ta tag i är att ta fram en kommunikativ plattform för förbandet.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Mina dagar ser väldigt olika ut, men en gemensam nämnare är att de blandas av operativt och strategiskt kommunikationsarbete tillsammans med en hel del möten. Utmaningen är att arbetsuppgifterna aldrig tar slut. Det finns alltid något nytt att ta tag i, det kan vara något strategiskt dokument som behöver uppdateras, en bra aktivitet som behöver lyftas eller ett nytt spännande projekt som behöver en kommunikationsplan.

Har ditt arbete ändrats nu under Coronapandemin?

– Jag tycker inte att mitt arbete har förändrats så mycket i och med coronapandemin. Vi fortsätter att lösa vår uppgift som vi alltid gör. Det som har förändrats är att en del aktiviteter som kan skjutas fram har skjutits framåt i tiden, men på det stora hela så är det normal verksamhet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att ingen dag är den andra lik och att jag alltid ställs inför någon ny spännande utmaning. Att uppdraget som Försvarsmakten har är meningsfullt och viktigt är också något som jag medvetet har valt.

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Jag har svårt att välja just en sak, men något om jag är stolt över är att jag är envis och att jag många gånger står på mig även när andra från början inte tror på mina idéer.

Finns det något som du har ångrat?

– Såklart finns det massor som jag ångrar i min karriär. Ingen människa kan göra alla rätt. Det viktigaste är att försöka lära av det man ångrar och inte göra om det. Då kan även det man ångrar bli till nått bra.

Hur hittar du balans mellan arbete och privatliv?

– Jag har nog haft väldigt bra arbetsgivare under min karriär där bra balans mellan arbete och det privata livet är viktigt för personalens välmående. Så jag upplever faktiskt inte att det är eller har varit något stort problem för mig.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

– Jag gick tidigare kursen Internkommunikation på Berghs och då hade jag turen att ha Anna Almberg som ansvarig för kursen. Hon har ett instagramkonto som heter @internkommunikation366. Anna sprider på det kontot bra tankar och väldigt mycket pepp och påminnelser tycker jag. Jag är också ambassadör i Sveriges kommunikatörers programgrupp och är med och anordnar olika frukostföreläsningar för medlemmarna kring dagsaktuella frågor inom kommunikationsområdet. I övrigt så är jag en informationssökande person så jag läser mycket i tidningar och i sociala medier.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa på Berghs?

– Båda kurserna som jag har gått på Berghs har gett mig oerhört mycket kunskap på både det operativa och strategiska planet. Föreläsarna har varit väldigt generösa och gett oss praktiska verktyg som jag har väldigt mycket användning för idag. Och ett hett tips är att anteckna mycket. Jag går ofta tillbaka till mina anteckningar från kurserna och fräschar upp mina kunskaper.

Vill du läsa om fler personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.