Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

"Jag har dagligen nytta av min digitala verktygslåda"

dator-och-kaffe

Evelina Schölander är kommunikations­ansvarig på Örebro länsteater och en av alla de som har gått kursen Digital PR på Berghs. Här berättar hon hur det var att läsa på distans och vad hon har fått med sig.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 16, 2020

Evelina SchölanderHej Evelina! Vem är du och vad jobbar du med?

- Jag är kommunikations­ansvarig på Örebro länsteater och har arbetat här sedan hösten 2019. Jag ansvarar bland annat för den strategiska planeringen gällande marknadsplan och kommunikationsaktiviteter. Jag och min kommunikationskollega på teatern fungerar som en inhousehousebyrå och vi arbetar brett med många kommunikationsdelar, allt från kampanjer, grafisk produktion till digitala kanaler. Innan denna tjänst har jag arbetat över tio år inom Axfood (Axfood Närlivs) med kommunikation- och marknadsfrågor.

Vilken kurs läste du hos oss och när?

- Min senaste kurs på Berghs är Digital PR som jag läste på distans hösten 2019. Jag har även läst Marknads­föring på distans 2013.

Vad var det som fick dig att vilja läsa kursen Digital PR?

– Den digitala PR-utvecklingen har gått fort fram senaste åren och sedan jag läste Media- och kommunikation på Örebro universitet har branschen ändrats totalt. Dessutom efter tre föräldraledigheter ville jag uppdatera mig så jag ligger i framkant, och då kändes Berghs som främsta alternativet.

Det var härligt att höra! Vad har du fått med dig?

– Jag har fått en nutida digital verktygslåda att falla tillbaka på i mitt dagliga jobb, den innehåller värdefull information som jag inte skulle klara mig utan idag. Under kursen har det varit mycket praktiska exempel som har varit lätta att omsätta i sin kommunikationsroll.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Det gjorde den och mer därtill. Upplägget med distansstudier, där allt sker digitalt har fungerat utmärkt för mig. Vi hade flera väldigt intressanta och kompetenta föreläsare med olika bakgrunder. Dessutom var vår kurslärare Edit Brunner inspirerande och i framkant och hade stenkoll på det digitala läget.

Hade ni något hemarbete?

– Varje vecka var det nya fördjupningsämnen med egna studier och gästföreläsare digitalt till ämnena. Därefter var det en inlämningsuppgift. Jag tillämpade hela tiden riktiga case från teatern i kursen, så det blev mycket material som vi kommer ha nytta av framåt.

Vad tycker du var roligast, eller mest intressant, på kursen?

– Alla delar var väldigt givande och intressanta. Men jag fick en hel del inspiration gällande influencer-delen, den var ny och spännande. Där har vi på teatern påbörjat ett nätverk med lokala influencers och står i startgroparna med att arbeta med Influencer Marketing.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag har dagligen nytta av min digitala verktygslåda. Teatern är även i uppstarten när det gäller översyn av flera kommunikationsdelar och här har jag fått väldigt mycket inspiration av kursen Digital PR.

Här hittar du alla våra distanskurser.

 

Foto: Unsplash