Artiklar

Kursen Business Design gav Julia aha-upplevelser varje vecka

Julia.Jingrot

"Jag har fått med mig en förståelse för metodiken, men även djupare förståelse för många modeller och ramverk som hjälper mig att konkretisera och få ner alla mina tankar och idéer för att skapa värde och innovativa affärsmodeller och lösningar i mitt arbete" säger Julia Jingrot, som gick distanskursen Business Design på Berghs under hösten 2022. Här hyllar Julia de generösa lärarna och berättar hur hon har fått användning av sina nya kunskaper.

Skrivet av Anette Hamel
Januari 13, 2023

Hej Julia! Vad jobbar du med?

– Jag heter Julia Jingrot och är Marketing Manager, Global Growth Marketing på Qlik som är ett Techbolag, grundat i Lund på 90-talet, men som nu har huvudkontor i Pennsylvania, USA. Jag bor i Göteborg, men teamet jag jobbar i sitter utspritt över Europa och USA och därför jobbar jag främst på distans. Jag började arbeta på Qlik hösten 2021 då startup-bolaget NodeGraph där jag jobbade som Marketing Manager blev uppköpta av Qlik, och i samband med detta blev jag erbjuden en roll inom Customer Marketing.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har en kandidatexamen i Service Management från Lunds universitet och en Masterexamen i Management av tillväxtföretag från Handels i Göteborg. Jag har tidigare haft flera olika roller inom marknadsföring och jobbat både för mindre och större bolag i olika branscher och med olika inriktningar inom främst b2b marknadsföring.

Du gick vår nya kurs Business Design under hösten. Vad var det som fick dig att söka den?

– Som av en (lycklig) slump hittade jag distanskursen Business Design i somras, när jag tittade runt i Berghs kurskatalog. När jag läste igenom kursbeskrivningen var det som att något sa klick i mig, och jag insåg att det var ju denna kurs jag letat efter! Detta kändes som ett perfekt sätt att fördjupa mina kunskaper inom innovation och få ökad förståelse för HUR man kan använda sig av designmetodik samt ta del av nya verktyg, modeller och perspektiv på innovation och strategi, områden som jag tycker är otroligt spännande och där jag verkligen vill fortsätta utvecklas.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Jag har fått med mig en förståelse för metodiken, men även djupare förståelse för många modeller och ramverk som hjälper mig att konkretisera och få ner alla mina tankar och idéer för att skapa värde och innovativa affärsmodeller och lösningar i mitt arbete. Just den här djupare förståelsen för de modeller som vi använt skulle jag säga är en av de främsta fördelarna med att gå kursen i Business Design. För självklart kan man läsa en bok och googla upp modeller, men att verkligen arbeta igenom dem själv, få feedback både av lärare och kursare, samt ge sina kursare feedback (som också var ett viktigt moment i kursen) gjorde att man verkligen fick förståelse och förmåga att applicera dem på olika typer av case och scenarier.

Hur var lärarna?

– De var otroligt engagerade och kunniga. Det märktes att båda har stor erfarenhet av området och de delade generöst med sig av sin kunskap. Just engagemanget och passionen för ämnet lyste igenom varje moment och var väldigt inspirerande tycker jag. Jag skulle mer än gärna gå kurs för dem igen för att ta del av ännu mer kunskap!

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Definitivt! Jag hade höga förväntningar på kursen och de infriades! Samtidigt blir det tydligt att man under åtta veckor bara skrapar på ytan på alla de perspektiv och modeller som finns tillgängliga inom Business Design. Men kursen har verkligen gett oss förutsättningarna och verktygen att på egen hand arbeta vidare med såväl litteraturtips, poddtips och många verktyg som man kan applicera på olika sätt. Sedan kursen slutade har jag hunnit påbörja både böcker och poddar som lärarna och kursdeltagarna tipsade under kursens gång, för att utvecklas och bli ännu bättre på att designa verksamheter och program framöver.

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Jag fick aha-upplevelser varje vecka! I början av varje modul, när man började arbeta med nya modeller så kunde det kännas både utmanande, och ibland svårt att greppa eller förstå hur det skulle användas i praktiken. Men med hjälp av föreläsningarna och att diskutera med lärare och kurskamraterna klarnade det efter hand under varje modul och i slutet av varje period (eller i vissa fall i början på nästa) så fick jag riktiga aha-upplevelser, vilket var en häftig och motiverande känsla! För när man bara någon vecka tidigare har kämpat med något och sedan ser det med nya ögon så blir det ju väldigt tydligt att man faktiskt lär sig något, och det i sig ger mig energi att fortsätta. Detta blev också väldigt tydligt i slutet av kursen när vi arbetade med slutuppgiften och fick repetera många av de moment och verktyg vi arbetat med, det kändes både lättare och mer självklart än de första gångerna man försöker applicera det.

Vad tycker du var roligast och mest utmanande på utbildningen?

  • Roligast måste jag säga att slutseminariet var. Då fick vi ta del av otroligt många smarta kreativa och spännande affärsmodeller som vi jobbat på under kursens sista modul. Det var också då som det kändes att bitarna verkligen föll på plats. Det var häftigt att ses hur alla utvecklas och tagit till sig modeller och metoder på olika sätt.
  • Mest utmanande har nog varit att tempot var högt och vissa veckor var det utmanande att hinna med att ta till sig allt, speciellt när man har ett jobb som också ska göras samtidigt. Men är man beredd på det och på att göra jobbet under 8 veckor så kan man verkligen lära sig mycket under denna ganska korta period.

    Vilken kurs passar dig?

    Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

    Välj kurs här!

    Har du fått användning av det du lärde dig?

    – Jag har precis börjat jobba i ett nystartat team på Qlik och mycket av det vi ska göra är under utveckling. Vi har ett övergripande mål men kommer själva påverka hur vi ska nå detta. I det arbetet kommer det vara viktigt att våra kunder är i fokus och att designa innovativa program och upplevelser som hjälper dem i deras vardag. Så även om jag i mitt nuvarande jobb inte designar hela affärsmodeller från grunden är fortfarande de modeller och verktyg vi fått med oss högst relevanta och likaså mycket av det vi gjorde i kursen och det tankesätt som Business Design förmedlar.

    Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

    – Jag jobbar främst på distans och mycket mot USA. Det gör att mina morgnar och förmiddagar oftast är ganska mötesfria och jag har tid för fokusera eller träffa mina europeiska kollegor. Efter lunch, när USA vaknar, brukar dagarna bli betydligt mycket mer mötesintensiva. Mitt jobb innebär både att jag jobbar en del självständigt med bland annat användartester kring hur våra kunder uppfattar vår kommunikation och marknadsföring, men även mer samarbetsfokuserat med produktlanseringar, där det verkligen är viktigt att jobba med kollegor från många olika avdelningar.

    Vad är det bästa respektive mest utmanande med ditt jobb?

    • Att jobba för en global organisation med både kunder och kollegor i hela världen är nog både det bästa och det mest utmanande med mitt jobb. Man kan inte ta något för givet. Kulturskillnader är ett faktum, men gör det också ständigt intressant. Så länge man är medveten om det så brukar allt gå att lösa.
    • En annan sak som jag uppskattar är att teamet jag jobbar i är under utveckling, och jag tycker det är en otroligt spännande fas att befinna sig i, när saker inte är skrivna i sten utan vi är hela tiden med och påverkar riktning på hur vi ska nå våra övergripande mål. Att känna mig involverad och att jag har chansen att påverka och bidra har alltid gjort mig motiverad och det är nog därför jag tycker det är så otroligt intressant och spännande med Business Design.
    • Och så människorna så klart! Jag har otroligt många inspirerande och häftiga kollegor och ledare runt omkring mig som jag lär mig av varje dag och det är en ynnest att få jobba med så duktiga människor.

    Har du något karriärtips du vill dela med dig av?

    – Mitt främsta karriärtips är nog att hitta sin egen balans mellan nya idéer och verktyg och återhämtning. Jag älskar att gå kurser, lyssna på poddar och läsa böcker och artiklar och fundera på hur detta kan applicera på det jobb jag gör och inom det område där jag verkar. Men de bästa idéerna får jag när jag springer, går, cyklar eller åker skidor. När kroppen arbetar och hjärnan vilar. Då ser jag allt med en annan klarhet. Men för att få dessa idéer behöver jag ha fyllt på mitt inspirationskonto först. Så att våga balansen och ta tid för att återhämta hjärnan och hålla kroppen aktiv är nog mitt allra bästa karriärtips!

    Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss? Något tips du vill dela med dig av?

    – När jag har ett nytt ämne som jag vill lära mig mer om så söker jag upp ett gäng poddar som jag arbetar mig igenom. Under kursen har jag lyssnat mycket på Ideo U s podcast Creative Confidence Podcast och The Service Design show, men jag har även ett gäng go-to resurser som jag använder mig för att uppdatera mig när jag har möjlighet. Några av mina favoriter är:

    • Artiklar/webinarier: Harvard Business Review – Nya perspektiv, aktuell forskning och mycket lärdomar om allt från ledarskap till personlig utveckling och specifika områden. Här är lätt att fastna bland artiklar, webinarier och andra resurser!
    • Podcast: Dare to Lead med Brené Brown – Podcast med samma namn som hennes toppsäljande bok. Brene Brown som möter olika personer med många olika perspektiv på ledarskap och utveckling.
    • Blog: Hubspot – Här finns hur mycket resurser som helt när man behöver ta en genväg eller lära sig nytt inom marknadsföring.

    Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

    – För alla som vill ha nya och moderna perspektiv på strategi och innovation rekommenderar jag verkligen distanskursen Business Design. Kursen ger dig som deltagare en mängd konkreta verktyg att arbeta vidare med, samtidigt som du får chansen att möta människor från en mängd olika bakgrunder men med samma mål - att skapa innovation och hållbara affärsmodeller där kunden och planeten är i fokus. Just att kursdeltagarna kommer från olika bakgrunder och har med olika kunskaper och erfarenheter in till kursen ger väldigt intressanta perspektiv på diskussionerna. Tillsammans med engagerade lärare och många tips har du efter avslutad kurs stora möjligheter att skapa nya hållbara lösningar och upplevelser med kunden.

    Här hittar du hela Berghs kursutbud. Vill du läsa om fler personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.