Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Katja fick både inspiration och konkreta kunskaper inom UX och produktutveckling
Katja Samoilina bor i Stockholm och jobbar som produktägare på SHOWROOM. I höstas gick hon kursen UX Product Development. Här berättar hon om sitt jobb, dagarna på Berghs och påminner om vilken fråga vi alla bör ställa oftare.
Hej Katja! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Katja Samoilina och bor i Hägersten, Stockholm. Till vardags arbetar jag som produktägare på SHOWROOM, den nya samlingsplattformen för LiveShopping. Plattformen drivs i dagsläget av Ehandel och LRF Media där jag har varit anställd sedan 2017 och arbetat med digital affärsutveckling.
Vilken kurs gick du hos oss och vad var det som fick dig att söka till just denna?
– Jag läste dagkursen UX Product Development under höstterminen 2021. Jag har arbetat med produktutveckling, UX och design de senaste åren och känt att jag behövde en bättre kunskapsgrund att stå på för att ta utveckling av digitala produkter till nästa nivå.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Jag har fått massor av värdefull kunskap om metoder för hypotesarbete och användarresearch, konkreta verktyg för design av digitala produkter och genomförande av användartester. Det har också varit en bra tajming för mig att gå denna kurs då jag kunde applicera de nya kunskaperna direkt i mitt arbete.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
– Absolut, kursen har gett mycket och lite till. Kursen handlar om vikten av kundinsikter när man utformar nya tjänster eller utvecklar befintliga digitala produkter. Jag hade reflekterat om det tidigare, att det är något som jag skulle velat ägna mer tid åt i mitt arbete. Kursen har inte bara bekräftat värdet av kundinsiktsarbete utan gett mig verktyg för att genomföra det.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Långa eller intensiva. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!
Välj här!– Sedan kom den eviga och viktiga frågan "Varför?" upp flera gånger under kursen. Det är något som man behöver ställa sig oftare när man startar upp nya projekt eller fattar beslut , både på operativ och strategisk nivå. Denna fråga är enkel i sig men kursen påminde mig om behovet av att vara mer kritisk och tänka på vad kundvärde egentligen är.
Vad tycker du var roligast eller mest intressant på utbildningen?
– Det har varit roligt att jobba med en case under hela kursen. Det har också varit intressant att se hur olika personer i klassen löste problem på olika sätt som man själv inte hade tänkt på. Väldigt inspirerande!
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Jag har som sagt börjat använda kunskaperna från kursen på en gång! LiveShopping är ett nytt fenomen som innebära nya beteenden och drivkrafter. Kunskaper och verktyg från kursen har hjälpt mig bland annat med insamling av insikter om kundbeteende, behov och drivkrafter som kommer att ligga till grund i utvecklingen av SHOWROOM.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Min vardag har den senaste tiden varit mycket mötesrik med både interna avstämningar med teamet och externa möten med samarbetspartners och andra intressenter. Utmaningen under hösten har varit att ta hand om vår digitala plattform här och nu och samtidigt skapa förutsättningar för utveckling av den framtida och mer avancerade plattformen som vi kommer att börja bygga i januari.
Har ditt arbete ändrats under Coronapandemin?
– Det hybrida arbetssätt som har blivit en del av det nya normala har ändrat mitt vardag. Valet av att jobba hemma eller på kontoret beroende på typ av arbetsuppgifter, att ta digitalt möte eller träffas på plats och ha flexibla och mer varierande arbetsdagar är något som pandemin har normaliserat på många arbetsplatser, inklusive min.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Ständig förändring som stimulerar och utvecklar mig intellektuellt. Men också det förtroende som finns i mitt team och min organisation för att kunna våga utmana och ta initiativ.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Vill du få både inspiration och konkreta kunskaper inom UX och produktutveckling? Läs denna kurs!
Låter detta som något för dig? Johan Ågren har inte längre denna kurs i våra lokaler, utan håller nu istället kursen helt på distans. Läs mer om distanskursen UX Product Development. Här hittar du hela vårt kursutbud.
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Berghs Upgrade - Digital Design/UX fick Kajsa att hitta de saknade pusselbitarna
Kajsa Isenberg ville bygga på sin kunskap och lägga till en ny titel på sitt CV.
5 kurser för dig som vill bli mer strategisk
Tycker du om att jobba långsiktigt? Botanisera i vårt utbud av strategiska kurser.