3 roliga kursdagar som stärkte Linda i sociala medier

Linda Elverstig jobbar på MatVärden i Gävleborg. I september 2025 gick hon intensivkursen Bygga varumärke i sociala medier. Här berättar Linda om sitt intressanta arbete och vad hon fick med sig från kursdagarna.
Hej Linda! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Linda Elverstig och är Art Director, rådgivare och coach på föreningen MatVärden i Gävleborg. MatVärden har kontor i Gävle och jobbar stödjande för livsmedelsföretag i både Hälsingland och Gästrikland.
Vad har du för bakgrund?
– Jag gick ut Beckmans Reklam 1997 och jag har jobbat på byråer, längst tid på Food & Friends, det blev nästan 12 år, fram tills det att jag startade min egen verksamhet 2013. Sedan dess har jag jobbat med projekt som ska bidra till ökad produktion och konsumtion av mat och dryck i Gävleborg.
Under hösten 2025 gick du kursen Bygga varumärke i sociala medier hos oss. Varför valde du denna?
– Vi fick möjlighet till att vidareutveckla oss för att bli bättre rådgivare till de företag vi stödjer och jag tog chansen att lära mig mer om sociala medier, då det händer så otroligt mycket, och snabbt, inom det området. Känns alltid som att man ligger lite efter.
Hur var lärarna?
– Sarah & Deeped var verkligen kunniga och inspirerande. De var generösa med att berätta om sina egna uppdrag och utmaningar och det uppskattade jag.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Jag tar med mig en massa saker, framför allt hur mycket tid man måste lägga om man verkligen vill nå ut. Hur man kan jobba smart med planering, evergreens och hur algoritmerna fungerar. Att man bör lägga mycket mer tid på att planera och skapa rutiner kring inlägg. Vi fick många konkreta och bra råd kring kanalstrategier.
Vad var roligast?
– Roligast var att vi fick jobba tillsammans i grupp och göra egna små case och analyser av varumärken. Det var även kul att möta kurskamrater som kom från olika typer av verksamheter, och intressant att höra om deras utmaningar.
Har du fått någon användning av kursen ännu?
– Jag och min kollega som också gick utbildningen fick användning direkt av våra kunskaper. Både vad det gäller vår egen kommunikation och det känns även bra att vi nu har fräscha kunskaper i vad som är viktigt när vi ger råd till företag.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– En vecka för mig och mina kollegor på MatVärden kan bestå av olika möten med bland annat, kockar, konditorer, livsmedelsföretagare, mathantverkare, dagligvaruhandel, turistföretag och tjänstemän från organisationer, kommuner, länsstyrelse och region. Allt vi gör syftar till att skapa nätverk och affärer så att fler vet var man kan hitta den lokala maten och hur vi alla kan hjälpas åt att skapa tillväxt i vår region.
I mina arbetsuppgifter ingår också att undervisa om matarvet och stödja i frågor som rör till exempel planering av lokala och hållbara menyer. Eftersom jag är AD så ger jag också råd och är bollplank i frågor som rör marknadsföring och design. Jag har också coachande samtal med enskilda livsmedelsföretagare.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är att jag inte bara får samverka med mina fina kollegor, utan också med många andra som brinner för samma sak som jag. Det är en ynnest att få hjälpa men också inspireras av alla samarbeten kring mat och dryck. Vi har precis haft en kreativ process tillsammans med konditorer i Hälsingland och tagit fram en Värdsarvsbakelse till Värdsarvet Hälsingegårdar till exempel.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att söka denna kurs?
– Tveka inte att gå den här intensivkursen! Det känns som att vi fick minst en veckas innehåll på dessa tre dagar. Kursen ger dig kunskap som du direkt kan använda i din vardag och lärarna var mycket kunniga på sitt område. Eftersom de är yrkesverksamma och inte ”bara lärare” så ger det extra mycket att få exempel på verkliga case, utmaningar och framgångar. Ett extra plus är ju att få vara i de härliga lokalerna och känna sig som student igen!
Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare? Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig!
Relaterade artiklar

Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.

Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt
Här berättar Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Skansen, om sitt jobb och Berghs intensivkurs Bygga varumärke i sociala medier.

Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.