Influencer Marketing är här för att stanna

Våren 2020 gick Lizet Schoultz-Ernelind distanskursen Influencer Marketing. Här berättar hon om utbildningen, att livet är för kort för att inte arbeta med det du älskar och hur det var att plugga på distans.

Hej Lizet! Vem är du och vad jobbar du med?

– Lizet Schoultz-Ernelind, en social och energisk Social Media Manager som arbetar några timmar i veckan på rekryteringsbolaget Insight Competence, som är specialiserade inom media, marknad och kommunikation (tips till er som söker jobb och ni som letar nya stjärnor till ert team). Jag insåg 2018 på ett grått fastighetskontor att livet var för kort för att inte arbeta med det man älskar och slängde mig rakt ut i den digitala världen och marknadsföring inom sociala medier. Det bästa beslut jag tagit. Är på jakt efter heltid/deltids jobb utöver det jag gör idag och letar efter just dig som arbetsgivare.

Vilken kurs läste du och vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

– Jag läste distanskursen Influencer Marketing under våren 2020. Jag har alltid haft ett brinnande intresse och en naturlig fallenhet för sociala medier och försäljning så att få lära mig allt om Influencer Marketing var för mig mitt nästa steg i min karriär och utbildning. Det typen av marknadsföring är här för att stanna!

Hur var det att plugga på distans?

– Det var superenkelt! Jag hade allt jag behövde och det var väldigt enkelt att nå kursledaren och mina kurskamrater för frågor, hjälp och feedback.

Hur var läraren?

Edit var engagerad, peppande och fantastiskt kunnig. Väldigt glad, positiv och genuint intresserad av oss elever.

Vad fick du med dig?

– Så otroligt mycket. Jag var nästan i chock hur mycket jag fick med mig i form av hjälpmedel och verktyg! Jag har fått en hel del nya kontakter också, vilket är så roligt.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Våra inlämningar. Det var utmanande men väldigt roligt att låta sin kreativa ådra vandra fritt och se vad man faktiskt kunde. Jag lärde mig mycket om mig själv genom det. Sedan var våra Zoom presentationer i slutet av kursen väldigt kul. Så roligt att höra andras arbeten, spaningar och hur de upplevde kursen.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Inte än, men det kommer förhoppningsvis inom snar framtid. I rekryteringsbranschen arbetar vi inte med Influencer Marketing, men jag har alltid varit intresserad av att starta detta och se vad det kan ge. Jag har idéer i huvudet som jag hoppas kan gå i verk. I övrigt ser jag en ljus framtid för mig själv inom Influencer Marketing, jag vet att jag skulle göra succé.

Har ditt arbete ändrats nu under Coronapandemin?

– Jag har fått arbeta hårdare med rätt marknadsföring och hålla skeppet igång då hjulet måste fortsätta rulla. Det har delvis varit svårt och ibland känts omöjligt men responsen på vår marketing har varit enorm. Vi har aldrig ökat så mycket i följarantal på våra sociala medier som när vi fick lägga in en högre växel och hålla igång affären. Arbetssökandet utöver det jag gör idag har dock varit svårt. Jag hoppas det vänder snart.

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Att jag vågade slänga mig ut! Att jag till slut vågade lita på att jag faktiskt är väldigt bra på det jag gör. En liten rolig sak är också att jag på mindre än 1 år ökade vår community på LinkedIn med 200 %.

Finns det något som du har ångrat?

– Att jag inte bara litade på mig själv från start och började med det jag älskade för längesen i min karriär. Att jag istället var kvar på ett ställe som tog bort den jag var för att jag inte trodde jag kunde börja om. Och självklart, att jag inte började på Berghs tidigare. Det har gett mig mycket.

Hur hittar du balans mellan arbete och privatliv?

– Jag älskar mitt jobb så det är alltid med mig. Men jag tycker jag balanserar det väldigt bra. Jag tillåter mig att stänga av mailen och telefonen när jag behöver vila och fokusera på mig själv och vad jag behöver.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Att det inte finns något att fundera på! Kursen var mer än vad jag någonsin hade tänkt mig och Influencer Marketing är så otroligt stort och det ligger så mycket arbete bakom – vilket man inte förstår förens man gått kursen. Det är värt varje krona och man fick väldigt mycket verktyg, hjälpmedel och otroligt fin peppning från deltagare och kursledare. Jag rekommenderar verkligen kursen Influencer Marketing. Något av det bästa jag gjort.

 

Foto: Andreas Lövgren