Maja valde helt rätt kurs
Maja Lundquist ansvarar för marknadsföringen på ett juridiskt bokförlag. Här berättar hon om resan från juridik till marknadsföring och hur en kurs på Berghs var till hjälp. Maja förklarar också varför hon tycker att även du ska gå just denna kurs.
Hej Maja! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag ansvarar för marknadsföringen på ett juridiskt bokförlag som heter iUSTUS. Jag är utbildad jurist, men kände mot slutet av min utbildning att jag hellre vill jobba med något mer kreativt – gärna inom kommunikation. Det tog inte särskilt lång tid innan jag hamnade på förlaget och jag har nu varit där i tre år. Jag är mer eller mindre självlärd inom marknadsföring via jobb, praktikplatser och intresse, och kände därför att jag behövde hjälp på traven för att kunna lyfta förlagets marknadsföring till nästa nivå. När jag inför hösten 2023 hittade kursen Strategisk marknadsföring hoppades jag att den skulle kunna ge mig det jag behöver, och jag blev inte besviken.
Vad fick du med dig?
– Redan under kursens gång fick jag verktyg för att ta fram en varumärkesplattform för mitt företag, vilket också blev min fördjupningsuppgift. Just nu är jag föräldraledig, men jag ser fram emot att fortsätta jobba med plattformen när jag är tillbaka igen, samt att utveckla konkreta marknadsföringsstrategier för vår verksamhet tillsammans med mina kollegor.
Fick du någon aha-upplevelse under kursen?
– Jag var lite orolig för att det skulle vara svårt att använda mina nya lärdomar i min nischade bransch, och dessutom på ett litet företag, men jag insåg att det snarare är tvärtom. I min roll har jag verkligen möjlighet att påverka och lyfta marknadsföringsarbetet på både kort och lång sikt.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Jag uppskattar att allt var så konkret. Alla exempel, förklaringar och diskussionsuppgifter var baserade på verkligheten på ett roligt sätt som gjorde det enkelt att ta till sig informationen. Trots att alla kursdeltagare kom från helt skilda branscher hade vi ett givande utbyte av varandra, och jag tror att vi alla fick med oss användbara kunskaper för våra respektive yrken.
Vilken kurs passar dig?
Oavsett om du söker efter en kurs i våra lokaler eller vill plugga på distans har Berghs något för dig! Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden.
Välj kurs!Vad är det bästa med ditt jobb och vilka är utmaningarna?
– Det bästa med mitt jobb är att jag får jobba med böcker! Jag menar, drömmer inte typ alla om att jobba på ett bokförlag? Dessutom är det roligt att vara på en mindre arbetsplats där jag, utöver att syssla med marknadsföring, får vara delaktig i allt som händer. En utmaning är dock att den juridiska bokbranschen är förhållandevis långsam. Förändringar tar tid och det är inte helt lätt att se snabba resultat av marknadsföringsinsatser. Ibland kan det ta flera år innan en bok börjar sälja bra. Det leder till att man får gå en del på känsla för vad som fungerar och inte, på både gott och ont.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Även om det händer mycket inom kommunikation och marknadsföring med nya plattformar, verktyg, AI och you name it, är jag övertygad om att kunskaperna jag har fått under den här kursen kommer att vara relevanta under hela mitt arbetsliv, tack vare att tänket är mer strategiskt. Behovet av att lyfta blicken och se sitt företag, sin produkt eller sin tjänst i ett större perspektiv kommer alltid att finnas. Om du ”bara” har möjlighet att läsa en kurs på Berghs, är det kanske därför den här du ska välja!
Relaterade artiklar
Så här hittar du stipendier för kompetensutveckling!
Det finns mängder av stipendier att söka som studerande, men det finns även en del att söka för dig som jobbar.
“Strategisk marknadsföring var en otroligt lärorik kurs”
Rasmus Lindén, marknadsstrateg på Länsförsäkringar AB, var på föräldraledighet när en kollega frågade om han ville haka på en kurs på Berghs.
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?