Artiklar

Kursen gav Sofia större självförtroende och nya verktyg

Sofia Wike

Sofia Wike jobbar som kommunikatör på Sandviken Energi. Våren 2025 gick hon kursen Strategisk marknads­föring. I denna intervju berättar Sofia om sitt roliga jobb och de innehållsrika kursdagarna på Berghs.

Skrivet av Anette Hamel
December 15, 2025

Hej Sofia! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Sofia Wike och jobbar sedan sex år tillbaka som kommunikatör på Sandviken Energi – ett kommunalt energibolag som förser invånare med el, värme, bredband och vatten och avlopp.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har drygt tio år som journalist på riks- och lokalmedia, inom både sport och allmänna nyheter, bakom mig.

Våren 2025 gick du kursen Strategisk marknads­föring. Vad var det som fick dig att söka just denna kurs?

– Bolaget jag jobbar på har de senaste åren genomgått en förändring och förnyat både de tjänster vi levererar samt tydligare förstärkt värdet av våra tjänster. Det har krävt att vi reflekterar över vårt varumärke och hur vi stärker det, både internt bland våra medarbetare och externt gentemot våra kunder.

Att köpa el, värme, vatten, avlopp och internet är kanske inget man gör volter av eller visar upp på sociala medier, så vårt mål har varit att stärka prisvärdet och kundernas upplevelse av vår leverans. Vi vill vara Sandvikenbornas självklara val, särskilt som vi nu förbereder för att sälja el under eget varumärke i en bransch där konkurrensen är stor. För att kunna jobba strategiskt med hur vi ska planera lanseringen och hur vi stärker vårt varumärke valde jag att gå just kursen Strategisk marknads­föring.

Vad har du fått med dig från kursen?

– Jag har tagit med mig flera konkreta verktyg som jag kommer att kunna använda. Men en av de viktigaste sakerna som jag redan påmint mig själv om flera gånger är styrkan i kontinuitet. Att inte tröttna på ett budskap efter en månad, ett år eller ens fem år. Kunderna har inte matats med budskapen på samma sätt som jag som arbetar med dem har. De är inte mätta. Så att våga hålla fast i budskap som håller över tid och skapa igenkänning var en viktig lärdom. Sen värdesätter jag så klart även kontakter och det nätverk jag fick på utbildningen.

Hur var lärarna?

– Jag tycker att lärarna var duktiga och kunde dela med sig av sin stora och långa erfarenhet på ett bra sätt. De var bjussiga, engagerade och skapade tid och utrymme för intressanta diskussioner. Jag tyckte också om att vi pratade om aktuella case och sånt som kändes relevant.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– Jag uppskattar som sagt att jag fick en möjlighet att diskutera, bolla idéer och lyssna på de andra deltagarna som kom med massor av erfarenhet och smarta tankar. Bäst med en sådan här utbildning är nog att man faktiskt tar sig tid att försjunka i ämnen man annars inte tar sig tid att prata om.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag känner mig stärkt i mina resonemang och i mitt arbete med att planera och genomföra våra marknadsinsatser. Jag har fått ett större språk och mer självförtroende, vilket gör att jag mer effektivt kan planera vårt arbete.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans. Frågor? Hör gärna av dig!

Välj kurs här

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– I min nuvarande roll jobbar jag med allt som rör bolagets varumärke och externa kommunikation, med speciellt fokus på att hitta de goda berättelserna hos vårt bolag. Jag ägnar också en hel del tid åt grafisk design, foto och film, vårt arbetsgivarvarumärke, men också att vi ska vara relevanta i press och media och hantera alla frågor utifrån på ett schysst sätt eftersom vi vet att vår verksamhet påverkar alla våra kunders vardag i stor utsträckning.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag gillar att jag har stora möjligheter att vara kreativ i mitt jobb – ena dagen funderar jag över hur vi ska få Sandvikenborna att spola rätt i toan för att ta hand om avloppssystemet, nästa dag hur vi ska fira att vår bredbandsleverantör fyller 30 år och kanske samma dag hur vi ska visa upp energibranschen och vår arbetsvardag för att få fler att vilja jobba inom energibranschen. Jag tycker mycket om bredden på mina uppgifter och att jobba i en mindre organisation och kommun där man kommer både kollegor och kunder väldigt nära.

Och vilka är utmaningarna?

– Den stora utmaningen är att välja, och framför allt att välja bort. I en liten organisation får man vara beredd att göra många olika arbetsuppgifter och när tiden inte räcker till gäller det att fundera över hur jag bäst kan leverera till företaget under mina åtta timmar varje dag. Jag ser mig själv ofta som kundens förlängda arm och försöker utgå ifrån vad kunderna behöver ha för information för att kunna göra smarta och bra val och ha en bekväm vardag – det är i kommunikation som stärker dessa värden som jag ska lägga min arbetstid.

Var hämtar du inspiration?

– Jag gillar att fråga andra hur de gjort och lära mig av deras bästa idéer. Jag slukar också reklam, skyltar, filmer – egentligen all typ av kommunikation i sociala medier, på byggarbetsplatser, vid event och liknande. Min mobil är fylld av inspirerande bilder jag tagit av verkligheten. Ser jag ett budskap, en härlig copy eller en bild jag gillar fotar jag alltid (vilket framför allt tonårsbarn tycker kan vara oerhört pinsamt).

Bra tips! Har du även något karriärtips som du vill dela med dig av?

– Du ska jobba länge så inget behöver vara för evigt. Det finns möjligheter att skola om och hoppa på sådant som verkar kul och utmanande, men känn för den sakens skull inte att du måste vidare när något är slutfört om du gillar arbetsplatsen. Försök att hitta nya utmaningar där du är om du trivs. Att trivas på en arbetsplats betyder mycket, tror jag.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Kör! Kunskap är aldrig en börda (som min svärmor alltid säger). Jag tycker att man ska ta alla chanser man får att gå en kurs och få möjlighet att diskutera med likasinnade. Just denna kurs tycker jag passar alla som arbetar med kommunikation – vare sig du skapar innehåll, planerar strategin för en kampanj eller beställer en marknadsföringsinsats från en byrå. Att djupdyka i varumärken och fundera över varför ett varumärke uppfattas si, eller hur man bör se ut och låta för att uppfattas så är alltid värdefullt. Särskilt på en kurs då du har både tid och "kollegor" att diskutera med.

Läs mer om kursen Strategisk marknads­föring.

Foto: 100 Procent media