Inspireras av Berghs experter

Det finns mycket att läsa, lyssna och titta på inom de ämnen som Berghs lärare undervisar i. Här delar några av våra kursansvariga med sig av tips på bloggar, poddar, appar, böcker och andra ställen där de hämtar inspiration.

Karin.BäcklundKarin Bäcklund, Digital kommunikation Start
Jag lyssnar främst på poddar för att hämta inspiration idag så jag vill tipsa om till exempel Social by default, Mediepodden, Den digitala draken, Note to self (har en paus just nu) och såklart min egen podd Uppstickarna. Men det finns ju också större aktörer som Cision som har poddar om kommunikation. Det finns helt enkelt så många bra poddar!

erik-heden-berghsErik Elvingsson Hedén, Strategisk hållbarhetskommunikation
Jag kan tycka att det stundtals är svårt att hitta nya källor till inspiration, mycket är upprepning av befintlig kunskap och befintliga case. Undantag är Fast Company som alltid är bra för att få input kring nyheter, framförallt deras delar Fast Co.Exist och Impact som fokuserar på världsförbättrande innovationer och företag. World Economic Forum har också väldigt många bra rapporter och deras korta filmer på Linkedin är väldigt informativa. Att följa dem ger faktaspäckad input på bara några sekunder. Ett mer allmänt tips är annars att välja ut ett antal länder i världen och leta sig fram till deras dagstidningar, då får man på ett enkelt sätt ny fakta och inspiration.

Fredrik.Heghammar.BerghsFredrik Heghammar, Leda innovationsprocesser 
Jag rekommenderar medium.com, där finns oändligt mycket inspirerande och matnyttigt content.

 

Niklas.Palmklint.BerghsNiklas Palmklint, Foto Start
Allt inom samhällets förändringar, trender, tendenser och utställningar. Jag är en allätare när det gäller att ta in information, inspiration och nätverkande. Det handlar om att vara engagerad och fylla på med ny energi. Därför har jag svårt att ge några tips på specifika kanaler inom mitt område. Det som är nödvändigt är att hålla mig uppdaterad tekniskt och vilka stilar, trender som gäller just nu. Jag letar upp bloggar, vloggar eller poddar när jag behöver dem och på YouTube finns det hur mycket som helst.

jens-wedin-berghsJens Wedin, Design Leadership
Jag följer inte längre bloggar som man gjorde förut. Nu hittar jag det mesta via webbplatser som Medium och Panda. Sedan läser jag gärna tidningar som Offscreen och böcker inom design, innovation, produktutveckling, organisationsutveckling, HR och agilt.

annika-rehn-berghsAnnika Rehn Frobell, Insiktsdriven strategi
Nyhetsbrev:
APG för senaste nytt inom planning och tips på litteratur och forskningsstudier.
System 1 Research för de återkommande bevisen på att emotionell kommunikation skapar större affärsvärde.
Institute of Practioners in Advertising för substansen.
Behavioural Scientist för det senaste inom beteendevetenskap.
Medium för inspiration på bred front.

Krönikor:
Rory Sutherland för att bli påmind om, och ständigt förundrad över, kreativitetens kraft.

Poddar:
– Lära från Lärda – nya forskningsrön och böcker, oftast inom “vårt” område.
– Social by Default – om sociala media och beteendena de påverkar.
– Psykiatrikerna – om hjärnans funktioner och hjärnforskning.

anders-larsson-berghsAnders J Larsson, Social Video
Som filmare har jag ett enormt utbud av bra kanaler för att inspireras och lära mig nya saker. Ett måste för alla filmentusiaster är nofilmschool.com En fantastisk blogg om allt från hur du finansierar din indie-långfilm till senaste tekniknyheterna. För visuellt berättande hänger jag gärna på Matti Happojas Youtube-kanal eller Peter McInnons kanal. En annan plats som inspirerat och förmedlat djup kunskap är Masterclass.com. Här kan man få 6 timmars föreläsning av Martin Scorsese, Ron Howard, Werner Herzog, Deadmaus eller screenwriting med Aaron Sorkin, eller varför inte utveckla ditt bildseende med Annie Leibovitz. Det kostar en peng, men är väldigt mycket värt det.

Ylva.BjörnströmYlva Björnström, Copywriting Start och Copywriting
Jag läser bloggar och lyssnar på poddar om allt annat än reklam och marknadsföring. Ofta handlar de om uppdragsgivarens branscher och områden. Följer rätt många inredningsbloggar, matbloggar och litteraturpoddar just nu. Tex Trendenser, Kitchen Stories och Bokhora. För att jag jobbar med det. Privat lyssnar jag på podden Menopaus där två tidigare kollegor tar upp allt från skilsmässor och döden till kreativitet och lycka och så blir det en och annan vlogg om meditation, t ex Tiny Buddha.

Anette.LovasAnette Lovas, Berghs Upgrade: Digital Design
För mig är en stor inspirationskälla att hitta arbetsmetoder och insikter från andra branscher än den som jag själv verkar i. När det gäller digital produktutveckling handlar det rätt mycket om människor och deras beteende därför lyssnar jag mycket på poddar som tar upp dessa ämnen ex Dumma människor, Beslutspodden, Karriärspodden men även UX podden mm.

markus-lindblad-berghsMarkus Lindblad, Praktisk kommunikationsstrategi
För varje medarbetare hos oss på Snusbolaget ger Stiljournalen grunderna för hur varje kommunikatör på ett framgångsrikt sätt bör interagera med sin omgivning.

Omvärlden styr stora delar av vår verksamhet, därför är sammanfattande och djuplodande nyheter viktiga att tillgå. De konsumeras bäst via:
1. SR play appen
2. Omni appen
För inspiration, skvaller och branschkunskap rekommenderas Dagens opinions sammanfattningar.

annika-skold-berghsAnnika Sköld, Illustration
Netflix har gjort Abstract, en programserie om design. Ett av avsnitten handlar om illustratören Christoph Niemann. Han är grym. Kolla & lyssna även på: YouTube: How to overcome the 3 creative fears.

Jonas.LyckstedtJonas Lyckstedt, Berghs Upgrade: Content Manager
Tycker egentligen inte att det finns så speciellt många vassa bloggar inom Content Marketing. Däremot dyker jag ofta ner i rapporter från warc.com

 

Johan.ÅgrenJohan Ågren, UX Product Development
Jag gillar exempelvis medium skarpt. Om jag ska välja ut en enda blogg som jag läst sen jag studerade så är det Netlifes blogg (som numera också flyttat in på medium). Där har jag alltid hittat både inspiration och best practices, presenterat på ett tilltalande sätt.

ulf-lesley-berghsUlf Lesley, Effektiv marknadskommunikation
Kntnt – Här hittar du artiklar om content marketing och närliggande områden.
ai-podden – En teknikpodd och en samlingsplats som belyser utvecklingen ut i samhället med gäster från samhällets alla håll.

Helena AruHelena Aru, Kommunikation och PR
Återkommande inspirationskällor är människor, resor, politik, musik, böcker, poddar och film. Jag konsumerar gärna all slags populärkultur genom HBO, Netflix och SVT Play och den podd jag lyssnar mest på just nu är The Daily från New York Times där de paketerar politiska händelser i 25-minutersavsnitt. Daglig inspiration får jag från medium.com.

mikael-rosen-berghsMikael Rosén, Att skriva för att övertyga och Att skriva för att övertyga intensiv
Jag följer bland annat Språkpolisernas Högkvarter – Fråga oss! på Facebook. En lagom nördig Facebooksida som framför allt lockar till mycket stort engagemang! Frågor som heter det ”EN eller ETT Plantage” kan få 59 kommentarer på kort tid. Hur många sidor får det?

Samuel.FareboSamuel Farebo, Interaktionsdesign

  1. En riktig klassiker som hållit på i 20 år och fortfarande är relevant är https://kottke.org – Här kan du hitta allt mellan himmel och jord.
  2. Eller att yxiga/”fula” gränssnitt kan vara snabbare att jobba med
  3. Men en absolut favorit sedan ett par år är https://99percentinvisible.org som både är en blog och en magiskt bra podcast om design som är nästan är osynlig, som exempelvis avsnittet om ”desire paths”.
  4. A list apart är en väldigt bra blogg med artiklar för dig som skapar webbtjänster/bygger hemsidor.
  5. De ger även ut mycket omtyckta böcker i ämnet.
  6. En hemsk huvudmeny (på desktop) men proppfull med bra artiklar är UX booth, exempelvis under ämnet ”design research”.

Lisa.WalderLisa Walder, Berghs Intro
När det kommer till webbanalys har jag fortfarande inte hittat någon med skarpare analyser eller mer pedagogiska förklaringar än Avinash Kaushik. För att ha koll på generella trender inom business gillar jag att läsa Harvard Business Review. I mina flöden på Facebook och LinkedIn blir jag serverad en hel del intressanta artiklar och bloggar eftersom jag har många vänner i samma bransch. Men min allra bästa vän för att söka ny kunskap, det är Google.

andris-zvejnieksAndris Zvejnieks, Communication Management och Kommunikationschefens viktigaste verktyg
Neuroleadership Institutes webinarer och artiklar på LinkedIn inspirerar mig, jag är så nyfiken på hur hjärnforskningen kan göra oss till bättre kommunikatörer.

Fotografiska är också en fantastisk inspirationskälla. Utställningarna, maten, utsikten, ja hela konceptet. Sen, efter allt informationsintag, är det riktigt skönt att sätta sig vid en sprakande lägereld och låta allt sjunka in. Tyvärr är de inte så lättfunna i Stockholm, lägereldarna.

Embla.Sue.Panova.BerghsEmbla Sue Panova, Copywriting
Jag läser gärna riktiga böcker, det finns mycket ny litteratur att sätta i sig, som Erik Modigs Kontroll och Bang for the buck. Sen vill jag slå ett slag för att på olika sätt hålla koll på målgrupper vi behöver prata med, det är lätt att tro att alla är lika intresserade av reklam som vi i branschen eller att alla är och lever som vi gör i Stockholm. Fulkulturen kan lära oss en hel del om det – för att inte tala om alla facebookgrupper som finns.

Adam.AnderssonAdam Andersson, Google Analytics och webbspykologi
För mig handlar det mycket om att hålla mig up to date med att tänkta analytiskt. Det behöver inte alltid vara direkt kopplat till webb alla gånger. Två böcker som jag varmt kan rekommendera för att komma in i rätt tankar är Freakonomics och Faktfullness. Båda böckerna hjälper mig att tänka mer strategiskt och se till att ställa rätt frågor, någonting som är A och O när man jobbar med analys.

Amalia.ThoorsAmalia Thoors, Digital spridnings- och kanalstrategi
Jag hämtar inspiration och kunskap direkt från tech-jättarnas egna nyhetsrum, tex Facebook, Instagram och Google. Då får jag nyheterna först och utan tolkningar så att jag själv kan bilda mig en uppfattning. För sammanställningar och artiklar är Mashable.com en favorit. Min kollega Simon Beyer skriver ett väldigt matnyttigt nyhetsbrev varje vecka för Ingagers räkning. Rekommenderas!

Jag har länkat ihop mina favoritkällor till ett eget flöde med hjälp av feedly.com. Här är de uppmärkta med olika kategorier så att jag enkelt kan gå in varje dag och få en översikt på bara nån minut.

tommy-brotte-berghsTommy Brotte, Event och möteskommunikation
Jag läser gärna eventeffect.se som utkommer en gång per vecka, de täcker många viktiga aspekter av möten och evenemang och det finns många intressanta gästskribenter, av vilka jag är en. Jag kan även rekommendera Eventpodden. För mer allmän omvärlds- och framtidsbevakning så följer jag Stefan Hyttfors Youtubekanal och Joakim Jardenbergs En sak idag som finns på de flesta plattformarna.

louise-ljungberg-berghsLouise Lundqvist, Digital PR
Förutom det dagliga fysiska, såsom relationer, kultur och natur så är mina främsta go-to källor för inspiration: seths.blog, blandade poddar såsom Chase Jarvis, HBR IdeaCast & Björn & Navid. Använder även Readly på min iPad för att läsa de senaste numren av Fast Company, Modern Psykologi samt AdWeek.

Mika.PollackMika Pollack, Motion Graphics
För inspiration och lite koll på vad som görs därute brukar jag kolla och tipsa om:
http://motionographer.com/ Där finns både bra inspiration samt intressanta artiklar om motiongraphics och angränsande ämnen.

För communities och forum finns bla: https://motionhatch.com/community Och den svenska animationsföreningen SAAVA.

Sen är ju alltid filmer, böcker och utställningar bra källor för inspiration. Senaste böckerna som inspirerade mig var Southern Reach triologin av Jeff VanderMeer. Och filmen Mandy är ju kul visuellt.

Deeped.Niclas.StrandhDeeped Niclas Strandh, Bygga varumärke i sociala medier
Den som jobbar med sociala medier följer @mattnavara på Twitter. I annat fall missar man det mesta. Sen har jag ju gått över till att göra podcast (gör podden Social by default tillsammans med Sarah Larsson Bernhardt) istället för att blogga vilket gör att jag inspireras av att lyssna på en hög med podcasts: Hello Internet, Cortex, a16z, That Creative Life, och en del svenska som Uppstickarna och Under Femton. Sen tittar jag nästan bara på Youtube och varje lördag kollar jag ikapp #ensakidag med Joakim Jardenberg på 55-tums skärm. Men självklart – Casey Neistat, Peter McKinnon, Sara Dietschy och iJustine mfl. De vet hur man berättar en historia. Eller hur man är personlig nog för att sälja in vilken pryl som helst till mig.

Sen tycker jag att Instagram blir mer och mer intressant som kanal och storytelling-plattform. Inte minst Stories. Sen inspireras jag – eller snarare blir kunskapsmässigt överfallen av Ola Andersson på Linkedin. Väl värd att följa för allt tänkbart nytt inom digital kommunikation: allt och då menar jag allt. Sist men inte minst inspireras jag av Ulysses gränssnitt. Så snyggt och clean att det är en njutning att skriva oavsett val av device.

Sarah.Larsson-BernhardtSarah Larsson Bernhardt, Bygga varumärke i sociala medier
Sociala medier för mig är idag mer jobb än privat avkoppling, så det är svårt att separera. Allt flätas samman. Jag försöker följa/läsa/titta på saker som kan lära mig och utvecklas i min roll. Mycket av det blir saker som dyker upp i mina flöden. Så mitt råd är att följ många officiella konton. Det som är dåligt tenderar algoritmerna att filtrera bort ändå.

Men då jag nu börjat göra en hel del film och då framförallt det vi känner som ”Kit-filmer” så inspireras jag av andra som gör korta informativa dynamiska filmer @NowThisNews, @60secDocs, och KIT så klart. Tyvärr är jag fortfarande en dålig poddlyssnare men förutom att varannan vecka betalyssna på vår egen pod Social by default så lyssnar jag på DigitalaDraken, Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund, Social media marketing podcast. Generellt är det rätt dåligt med ren B2B-inspiration med ett antal Instagram-konton följer jag för inspiration @generalelectric, @maersk_official, @ibm, @Boeing, @epiroc.underground @systembolaget för att nämna några.

sofia-zetterqvist-berghsSofia Zetterqvist, Digital copywriting

Pinterest – eftersom jag jobbar med text till vardags så är det enormt befriande att fokusera på en helt visuellt styrd kanal som Pinterest. Där finns även en drös med bra citat att inspireras av.

Bloggar – driver själv en reseblogg och följer säkert hundra olika bloggare, både svenska och internationella. Den som inspirerar mig mest rent språkmässigt är Sandra Beijer. Men jag inspireras även av influencers som jobbat hårt för att skapa sig ett yrkesliv som inte följer normen (även om de inte är copywriters), som t ex Träningsglädje.

Poddar – Just nu är det främst Sociala medier och kommunikationspodden, Bortom Ekorrhjulet och Vad fan håller jag på med?

 

Foto: Pexels