Storytelling
- —Ta fram en historia som berör
- —Bygga varumärken med Storytelling
- —Storytelling och kundperspektiv
Vill du skapa kommunikation som väcker känslor, sprids snabbt och aktiverar hjärnans signalsystem? Den här kursen ger dig verktyg och processer att skapa en historia som berör. Du kommer att överföra berättandets konst till varumärkesbyggande kommunikation och arbeta fram uttag och koncept byggt på tydliga principer kring Storytelling.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 25 500 SEK (exkl. moms)31 875 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Tisdag 11 mars 2025
- Slut
- Tisdag 25 mars 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Att berätta historier är det äldsta sättet att kommunicera på och muntliga historier ligger bakom några av våra viktigaste verk, som Bibeln, Eddan och Homeros. Idag följer vi passionerat Netflix serier, läser deckare och delar “verkliga” historier på sociala medier. Trots att flera tusen år har gått sedan Aristoteles skrev ner hur historier skulle berättas har mycket lite ändrats - samma kraftfulla metoder används idag. Nu har hjärnforskning kunnat följa kroppens reaktioner på Storytelling och vi har fått vetenskapliga bevis på de hormoner kroppen producerar när vi engagerar oss i en bra berättelse. Det ger en förklaring till varför storytelling är så effektivt.
Kursen inleds med analys av Storytelling och hur det används idag i marknadskommunikation - vi diskuterar och definierar effekterna av Storytelling i modern kommunikation.
Kärnan i kursen är arbetet med en Storytelling Canvas. Det är en metod där du skriver en historia som utgår från dina egna erfarenheter. Steg för steg arbetar du fram en kort historia med stigande svårighetsgrad. Du delar varje steg med de andra deltagarna och lär dig ge feedback och förbättra ditt berättande. Med Storytelling Canvas börjar du i rätt ände, med en känsla och en verklig situation. Du hittar syfte, målgrupp, sensmoral, lär dig trigga känslor hos mottagaren och flera “trick” som engagerar lyssnare och läsare. Slutligen lär du dig dramaturgins grundregler och applicerar dem på din historia.
Sista dagen kopplar du ihop dina erfarenheter Storytelling Canvas och tar fram konkreta förslag på företagskommunikation i ett grupparbete.
Det här får du
- Storytelling Canvasmetoden - fem steg för att ta fram en historia som berör. Du arbetar iterativt fram en berättelse som växer med verktyg som dramaturgi, scenbygge och att ankra den i en djup och giltig moralisk mening. Du berättar en egen kort historia.
- Storytelling och hjärnan - hur hormoner produceras av de känslotillstånd en bra berättad historia framkallar.
- Att bygga varumärken med Storytelling - exempel på hur företagen arbetar med historier om verkliga hjältar som berör och skapar lojalitet.
- Storytelling och kundperspektiv - resonemang om olika angreppssätt kring Storytelling. Gör du kunden till hjälte? Eller kan du bygga historier om hur ditt företag får rollen som förändrar människors liv?
- Arbeta i grupp med att skissa upp hur Storytelling kan appliceras internt eller externt i ditt, eller andras, företags egen kommunikation.
Du kan vara kommunikatör, copywriter, arbeta med marknadsföring eller intern kommunikation. Kanske skriver du själv i olika media, eller så arbetar du mer strategiskt.
- Ämne
- Kommunikation
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 25 500 SEK (exkl. moms)31 875 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Tisdag 11 mars 2025
- Slut
- Tisdag 25 mars 2025
- Lektionstid
- 18 timmar
- Egenstudier
- Ca 2-3 timmar
- Kursdatum
Tisdag 11/3 9-16 på Berghs, torsdag 13/3 13-16 (feedback på zoom), tisdag 18/3 9-16 på Berghs, torsdag 20/3 13-16 (feedback på Zoom) samt tisdag 25/3 9-16 på Berghs.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar. Kursen ges på svenska.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
25 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
31 875 kronor
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att gå en kurs på Berghs.
Lästips! Längst ned på denna kurssida finns det relaterade artiklar – ett bra sätt att få veta mer. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Relaterade artiklar
Berghs kurs i Storytelling förstärkte Emils berättarkompetens
"Om du vill lära dig att beröra i ord och skriva spännande och fångande storys så är den här kursen för dig", säger Östersundsbon Emil Eklöv.
Eva-Katrine lärde sig att stärka arbetsgivarvarumärket
Eva-Katrine Persson, marknadsansvarig på Infozone berättar om kursen Employer Branding som hon gick under hösten 2024.
Vad gör en strateg/planner?
Vad sysslar egentligen en strateg med om dagarna?
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!