Sista ansökningsdag är 19 oktober

Storytelling

Dagtid
Professional
  • Bygga varumärken med Storytelling
  • Storytelling och hjärnan
  • Storytelling Canvasmetoden

Vill du skapa kommunikation som väcker känslor, sprids snabbt och aktiverar hjärnans signalsystem? Den här kursen ger dig verktyg och processer att skapa en historia som berör. Du kommer att överföra berättandets konst till varumärkesbyggande kommunikation och arbeta fram uttag och koncept byggt på tydliga principer kring Storytelling.

16-19 nov

Sista ansökningsdag är 19 oktober
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
28 750 kronor
Kursdatum:
Tisdag 16/11, onsdag 17/11 samt fredag 19/11 kl 09.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 2-3 timmar
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Att berätta historier är det äldsta sättet att kommunicera på och muntliga historier ligger bakom några av våra viktigaste verk, som Bibeln, Eddan och Homeros. Idag följer vi passionerat Netflix serier, läser deckare och delar “verkliga” historier på sociala medier. Trots att flera tusen år har gått sedan Aristoteles skrev ner hur historier skulle berättas har mycket lite ändrats – samma kraftfulla metoder används idag. Nu har hjärnforskning kunnat följa kroppens reaktioner på Storytelling och vi har fått vetenskapliga bevis på de hormoner kroppen producerar när vi engagerar oss   i en bra berättelse. Det ger en förklaring till varför storytelling är så effektivt.

Kursen inleds med analys av Storytelling och hur det används idag i marknads­kommunikation – vi diskuterar och definierar effekterna av Storytelling i modern kommunikation.

Kärnan i kursen är arbetet med en Storytelling Canvas. Det är en metod där du skriver en historia som utgår från dina egna erfarenheter. Steg för steg arbetar du fram en kort historia med stigande svårighetsgrad. Du delar varje steg med de andra deltagarna och lär dig ge feedback och förbättra ditt berättande. Med Storytelling Canvas börjar du i rätt ände, med en känsla och en verklig situation. Du hittar syfte, målgrupp, sensmoral, lär dig trigga känslor hos mottagaren och flera “trick” som engagerar lyssnare och läsare. Slutligen lär du dig dramaturgins grundregler och applicerar dem på din historia.
Sista dagen kopplar du ihop dina erfarenheter Storytelling Canvas och tar fram konkreta förslag på företagskommunikation i ett grupparbete.

Vem är kursen för?

Du kan vara kommunikatör, copywriter, arbeta med marknadsföring eller intern kommunikation. Kanske skriver du själv i olika media, eller så arbetar du mer strategiskt.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.

Ansökan och antagningskrav

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar. Kursen ges på svenska.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
28 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
23 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

16-19 nov

Sista ansökningsdag är 19 oktober
Hur:
Dagtid
Antal lektionstimmar:
18
Språk:
Svenska
Pris:
28 750 kronor
Kursdatum:
Tisdag 16/11, onsdag 17/11 samt fredag 19/11 kl 09.00-16.00
Egna studietimmar:
ca 2-3 timmar
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Kursansvarig

Patrik.HambraeusPatrik Hambraeus har arbetat som TV-producent i mer är 25 år och skapat flera internationella tv-format. Han har en MA i TV Drama från Goldsmiths College, University of London och har undervisat på Berghs sedan 2001, samt på flera skolor i Sverige och utlandet. Idag arbetar Patrik på Berghs som Learning Developer och utvecklar framtidens kurser samt utbildar föreläsare inom pedagogik. Patrik har tagit fram Storytelling Canvas och lett kurser i Storytelling på bland annat Vattenfall och flera mediabolag.

Övrig information

OBS! Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges kursen helt online. Om du är anmäld till en fysisk kurs och inte vill delta online kan du inom 3 dagar efter att du fått besked att kursen ges helt online istället omboka till ett senare kurstillfälle.

Det här får du

  • Storytelling Canvas metoden – fem steg för att ta fram en historia som berör. Du arbetar iterativt fram en berättelse som växer med verktyg som dramaturgi, scenbygge och att ankra den i en djup och giltig moralisk mening. Du berättar en egen kort historia. 
  • Storytelling och hjärnan – hur hormoner produceras av de känslotillstånd en bra berättad historia framkallar.
  • Att bygga varumärken med Storytelling – exempel på hur företagen arbetar med historier om verkliga hjältar som berör och skapar lojalitet. 
  • Storytelling och kundperspektiv – resonemang om olika angreppssätt kring Storytelling. Gör du kunden till hjälte? Eller kan du bygga historier om hur ditt företag får rollen som förändrar människors liv? 
  • Arbeta i grupp med att skissa upp hur Storytelling kan appliceras internt eller externt i ditt, eller andras, företags egen kommunikation.