Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

En skakig mobilstream kommer att gå före en välpolerad instagramfeed

skarmavbild    kl

Att kommunicera digitalt kräver helt andra tankesätt och verktyg än vad som krävs för att kommunicera traditionellt. Det är viktigt att ha en tydlig plan med sin sociala närvaro, och aktivt arbeta för att skapa en dialog med sin målgrupp. Att bara “finnas på Facebook” räcker inte. Axel Barvaeus har full koll på hur företag kan använda digitaliseringen till sin fördel.

Mars 5, 2016

Som kursansvarig för Berghs grundläggande kvällskurs Digital Kommunikation Start är Axel Barvaeus van vid att hjälpa företag med deras sociala närvaro.

Hej Axel! Kan du ge fem tips på frågor att ställa kring sitt företag eller varumärkes sociala närvaro?
Jag säger som författaren Simon Sinek: "start with why". Att tydligt veta varför man ska ha en social närvaro är helt avgörande för att lyckas – och vad "lyckas" är får man reda på först genom att ställa frågan "varför gör vi det här?"

Den andra frågan jag råder företag att ställa är "var finns våra kunder eller vår målgrupp?". Ett vanligt misstag är att rulla ut en närvaro på många plattformar parallellt, utan att egentligen veta varför man valt just de plattformarna. Gör research innan du sätter igång så spar du tid.

Tredje frågan: "Vad är intressant för dem vi vill nå?". Det låter som en självklarhet egentligen, men tumregeln är såklart att kommunicera sådant som mottagaren har nytta av, tycker är intressant, inspirerande eller underhållande. Årsrapporten må vara det största som hänt er internt under året, men är det relevant för de som gillat er på Facebook?

Den fjärde frågan är: "Hur ser vi till att vårt innehåll når dem vi vill nå?" Dagarna när företag kunde posta ett inlägg på Facebook och nå alla sina fans är sen länge förbi, och en stor del av sociala medier-hantverket idag handlar om att veta hur man använder de olika kanalernas styrkor för att nå ut.

Sista frågan jag skulle råda människor att ställa är: "Är vi nöjda med hur våra sociala kanaler fungerar?" Det är lätt att den egna sociala närvaron blir en börda istället för en tillgång, ofta beroende på krångliga arbetsprocesser eller brist på tydliga mål. Våga ifrågasätta om insatserna ni genomför ger det resultat ni vill, och om inte – tänk om! Charmen med sociala medier är den stora flexibiliteten och snabbrörligheten, så dra nytta av det.

Finns det någon tjänst/kanal som du tror kan växa starkt under 2016?
Både Periscope och Facebook Live, alltså livestreamat videoinnehåll som allmänheten kan interagera med i realtid, tror jag att vi kommer att få se mycket av under 2016. Idag när vi vant oss vid att all media finns tillgänglig on-demand, blir realtidsupplevelsen det nya eftersträvansvärda. Främst, tror jag, på grund av sin autenticitet. Vi blir allt tröttare på den välpolerade Instagram-ytan, och då blir en skakig mobilstream, i händerna på en människa av kött och blod, en välkommen kontrast till detta.

Den här kursen är ju en introduktionskurs och välkomnar dig som vill ta ett grepp kring ditt företags digitala närvaro och kommunikation. Var är en bra plats att börja?
Utöver att läsa kursen (såklart!) skulle jag råda alla att ta en ordentlig titt på vad andra företag eller aktörer inom din bransch, både svenska och utländska, gör i digitala kanaler. Vad hittar du som du tycker om – och varför – och vad verkar andra se som syftet med sin digitala närvaro? Det kan hända att du är först ut, men sannolikt finns det någon där ute som redan uppfunnit det hjul du letar efter.
Ett annat tips är att börja läsa artiklar om kreativ digital kommunikation. Det görs så otroligt mycket bra och spännande kommunikation runt om i världen, hela tiden. Saker som gör verklig skillnad, eller som berättar någonting som är intressant på riktigt. Börjar man bara nysta i det är det svårt att inte ryckas med och se vilka fantastiska möjligheter som finns inom räckhåll.

Vilka är de vanligaste fallgroparna som företag gör när de arbetar med digital kommunikation?
Ett vanligt misstag är att bli för ivrig och ånga på utan att ha en tydlig riktning eller mål. Okej, ni har sagt att ni ska publicera tre inlägg i veckan på företagsbloggen, men vad är syftet? Vad ska ni skriva om och för vem? Följer ni upp att någon hittar till innehållet eller skriver ni för "döva öron"? Iver och passion är såklart bra, men det gäller att göra grundarbetet först.

Nämn ett företag som du tycker arbetar inspirerande och nytänkande med digital kommunikation!
Det finns många bra exempel, men de som sticker ut är de som vågar tänja på gränsen mellan marknads­kommunikation och underhållning. Ett sådant tycker jag är fjolårets kampanj från Björn Borg och reklambyrån Garbergs, "First Person Lover", där den nya klädkollektionen lanserades genom ett datorspel. Spelet är ett bra bevis på att konsumenter inte har någonting emot att umgås med varumärken, bara platsen man möts på är underhållande och intressant.
Ett annat exempel som inte är lika produktionstungt är nyhetsbrevet från skoåterförsäljaren Footway. Ingressen är oftast roligt skriven med precis lagom balans mellan säljighet, bjussighet och relevans. Nyhetsbrev är generellt sett ett klart underskattat verktyg för kommunikatörer, så det är alltid roligt att se när ett företag hanterar det väl.

Låter det här intressant och vill du ta del av fler inspirerande kunskaper från Axel?

Ta en titt på Digital Kommunikation - Start och ansök redan idag!