Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Från fuldans till Oslo

gulltaggen

Studenterna Hanna Eriksson Wiita, Ida Colliander och Malin Strinnhed från Berghs Art Director/Copywriter-tvåa har under veckan varit i Oslo för att under 24 timmar för att ta tempen på Gulltaggen. Här berättar de om hur de hamnade där och visar upp det case som föddes ur en känsla av misslyckande men tog studentgruppen till en nominering i Gulltaggen.

Gruppen berättar:

För lite mer än ett år sedan satt vi i klassrum 34 och slet oss i håret för att försöka få fram en lösning till One Show. Efter veckor av research och ideande (utan resultat) var vi redo att ge upp. Vilket vi till slut också gjorde. Vi rensade borden från post it-lappar, suddade bort idéerna från tavlan och vred upp volymen på högtalaren.

“Vi kör dansstopp!”. Sagt och gjort. Vi släppte allt och dansade loss inne i det lilla klassrummet. Och vips, där kom den. Mitt i fuldansen föddes idén till “Move the Music”. En idé som gav oss energi, som kändes rätt i magen och som handlade om att ha kul, dansa och göra det precis lika fult som vi. Prestigelöst.

Resultatet? Det såg ut såhär:

Det vi lärde oss: ibland måste man släppa alla rationella tankar och bara ha kul. Bra idéer kommer när man mår bra, inte när man försöker stressa fram dem (tips tips!).

Tips nummer två: Ge inte upp om det skiter sig i en tävling, det kommer alltid en till. Nu sitter vi* här i Oslo och är nominerade i Gulltaggen med samma case (och ska leka vuxna på reklamgala ikväll.)

Dagen efter

Jo, det är just det. Dagen efter. Att gå på gala, är en knäpp upplevelse. Och kul. Vi blev inspirerade, peppade och stolta. Stolta över att vara en del av en bransch som är så ball, så duktig och smart. Det var många vassa case i tävlingen det här året och här kommer lite spaningar som vi tar med oss från den norska reklambranschen:

  • Gulltaggens (enligt dem) viktigaste pris under kvällen var studentpriset (!!!!) – studenter visar vad som kommer, inte vad som har varit.
  • Mobilen har gått från att ha en biroll i kampanjer till att få huvudrollen i många.
  • Kreativ användning av data är det nya svarta.
  • Snart kommer det inte finnas digitala kreativa tävlingar, bara kreativa tävlingar, där digitalt är normen.
  • Ska du hämta pris, stå stadigt på jorden. Ingen vill göra en Lawrance på scenen.

Tack Gulltaggen & Berghs för 24 svinroliga (och intensiva) timmar.

(Och *puss till Felicia Nilsson och Erik Berggren som inte kunde följa med!)