Grand Prix-vinnare i Cannes: ”Follow The Arches”

Den kanadensiska byrån Cossette vann i förra veckan Grand Prix i Cannes Lions för kampanjen "Follow the Arches", en OOH-kampanj där McDonalds ikoniska bågar plockades isär och omvandlades till riktiga vägskyltar.

Jämfört med mobilen, teven och brevlådan är utomhusannonsering ett av de få medier där mottagaren helt och fullt tillåter att bli avbruten av reklam. Med dagens tekniska möjligheter skulle man kunna tro att en av världens största annonsörer därför skulle satsa på komplicerade digitala lösningar för utomhusreklam. Istället valde de det motsatta. Kampanjen ”Follow The Arches” för McDonalds av Cossette Toronto, vann Grand Prix i kategorin ”Outdoor” och fick en av tävlingens mest uppskattande applåder från publiken.

Kampanjen löser interna problem

”Follow The Arches” möter kundbehovet i att snabbt hitta rätt avfart för att mätta en kurrande mage. Varken skyltning mot rätt avfart eller att göra utsnitt ur en etablerad logotyp är något nytt och revolutionerande, men kombinationen i hur den har skapats blir helt unik. Kampanjen är stark i sin kontext, tonalitet och sitt formspråk som ger möjlighet till en extra dimension av humor.

För McDonalds löser kampanjen ett flertal saker. Dels kundbehovet i att hitta till närmaste restaurang, men den stärker också logotypens hypnotiska kraft genom att lära oss att tolka den även i fragment. Utöver detta löser den även ett internt problem. Eftersom att merparten av McDonalds restauranger drivs av franchisetagare har just vägskyltningen blivit spretig och fragmenterad i många delar av världen. Här ges en möjlighet att ersätta allt plotter med ett unikt formspråk som är gångbart i alla världens länder och anpassningsbart till snabba förändringar i vägnätet.

Chris Garbutt, Chief Creative Officer på TBWA och ordförande för juryn i priskategorin beskriver kampanjen som ”Iconic, bold, confident and reductive”.

 

– Kampanjen har helt enkelt alla attribut för en värdig Grand Prix-vinnare i kategorin ”Outdoor”, säger Joakim Thulin, Head of Insights på Berghs.