Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Growth Marketing programmet ledde till jobb som Performance Manager

Jennifer Bonér gick heltidsprogrammet Growth Marketing och examinerades våren 2020. Arbetsmarknaden för en Growth Marketer ser hon optimistiskt på och hon landade själv ett jobb som Performance Marketer på Breakit. I den här artikeln berättar hon om sin nya arbetsroll och tipsar dig som är nyfiken på heltidsprogrammet på Berghs!

Skrivet av Adam Horne
December 18, 2020

Hej Jennifer! Berätta kort om dig själv.

– Jag kommer från Kalmar och flyttade till Stockholm hösten 2019 när jag började plugga på Berghs. Uppvuxen på en gård med en stor familj långt ut på landet och läser hellre en faktabok som kan lära mig något nytt, framför en feel good-roman. Älskar att spendera timmar i min bil på väg någonstans, det är min meditation och ett perfekt tillfälle för reflektion.

Du är nyexaminerad från Berghs och landade jobb! Grattis! Hur känns det?

– Tack! Wow, det känns helt fantastiskt. Jag har inte tagit in det riktigt än, denna hösten har verkligen gått i ett. Har lärt mig så himla mycket på så kort tid och får nypa mig i armen för att förstå att det är sant att jag hamnat på en så bra plats med så bra människor. Samtidigt får jag göra det jag tycker är kul.

Vad har du för roll och hur en arbetsdag ser ut för dig? 

– Jag axlar rollen som Performance Manager på Breakit, som är en affärssajt om det nya näringslivet. Och vad är en Performance Manager tänker ni? Det innebär att jag projektleder och ansvarar över att mitt företag levererar enligt förväntningar till alla kommersiella kunder. Det är en extremt rolig utmaning.

 

– En vanlig dag för mig börjar med att kolla status på alla projekt som är igång för att se om det är något jag behöver ta action på. En dag kan innebära att finslipa på vinklar för kampanjer tillsammans med någon av våra skribenter, boka in en gäst till ett webinar eller förbereda våra sponsrade inslag i Breakits livepodd. Sedan håller jag i uppstartsmöten med nya kunder, sätter ihop briefer, debriefar och optimerar artiklar som rullar, sedan sammanfattar jag även rapporter och följer upp efter avslutad kampanj. Eftersom jag har mycket kundkontakt handlar en stor del av vardagen om att svara på mail, helt ärligt.

Vilka kunskaper tar du med dig från utbildningen på Berghs? 

– Jag skulle kunna beskriva kursinnehåll här, men det är ju bara de teoretiska kunskaperna, och det kan du läsa om här.

 

– De viktigaste kunskaperna jag fått med mig är faktiskt hur man jobbar, hur branschen funkar, begrepp och processer som man bara kan lära sig genom erfarenhet. Du kan inte lära dig simma genom att läsa dig till hur du gör. Du måste jobba, jobba och jobba. Jag har lärt mig att med en ny kund i veckan, förstå nya jargonger och människor, lära mig en helt ny bransch på några timmar, för att efter bara några dagar, med självförtroende pitcha en trovärdig och bra idé. Det är så guld värt till den rollen jag har idag.


Hur ser arbetsmarknaden ut för en Growth Marketer, enligt din uppfattning? 

– Jag har en optimistisk syn på arbetsmarknaden för oss Growth Marketers. Det startas hela tiden nya bolag där det digitala är en stor del av affärsmodellen, men som långt ifrån vad alla har koll på. Det finns hur många bolag som helst som har absolut noll digital närvaro som även behöver vår hjälp. Ser dagligen nya annonser för roller inom mitt område, icke att förglömma att det är brett – du kan jobba med enbart analys, konverteringsoptimering eller content marketing om du vill, bara för att ta några exempel.

Vem tycker du passar för programmet Growth marketing

– Någon som till grunden är,

1. Nyfiken. Det fundamentala i Growth marketing handlar om att testa sig fram på ibland jättekonstiga idéer.

2. Orädd. Du kommer behöva utbilda andra om varför det visst var en bra idé att lägga x tusen på en kampanj trots att det inte gav något "resultat".

3. Bekväm med att tänka om snabbt. Det händer mycket hela tiden och du kommer behöva vara flexibel.

Vad var det bästa med Berghs? 

– Extremt mycket bra människor, genomtänkta kurser och kursinnehåll som alltid känns up to date.