Här är innehållet att ha koll på under Cannes Lions 2019

Varje år åker 14 000 representanter från världens alla hörn till södra Frankrike och Cannes Lions festivalen. Det som lockar är fem dagar fyllda av prisvinnande kreativitet och innovationskraft. Under veckan hålls hundratals seminarier, nätverkande events och demo-ytor. Här är Berghs utvalda höjdpunkter ur årets schema.

I år fortsätter Cannes Lions med erbjudandet om ett digitalt pass till festivalen. Passet gäller i 14 dagar från starten och ger access till flera keynote speakers, men också kurerat material genom intervjuer och analyser. Under dagarna passet är aktivt kan du både titta live och on-demand.

För Berghs rutinerade trendspanare är det sjunde året på plats i Cannes. Inför festivalen har vi gått igenom programmet från start till slut för att kunna rekommendera dagens “tre utvalda”. Se det som en möjlig startpunkt för dina Cannes Lions dagar.

Måndag 17 juni

Första dagen på Cannes Lions mår ofta bra av en mjukstart. Vi föreslår därför en intensiv förmiddag, med gott om tid för reflektion under eftermiddagen.

10.00 Creatives in Control

Publicis CCO Nick Law inleder Cannes Lions med ambitionen att sätta fingret på vad som krävs för att uppgradera kreatörer och sätta hen i förarsätet i en tid av transformation och omställning. En stark röst i Cannes och en utmaning som kommer att belysas av fler under veckan.

11.00 Conversations that Shape Culture: The Participation Playbook

Contagious prenumererar på ”folkets val” för vilka föreläsningar som ska sändas live på YouTube. I år infångade av Twitter med fokus på hur vi kan skapa ”talkability”. En viktig kompetens vi gärna ger stort utrymme i Acccording to Berghs, nu kryddad med frågan om Contagious släcker sin egen talkability när fakturan styr innehållet?

13.30 Less Stuff. More Joy: Life-Changing Japanese Creativity

Fenomenet Marie Kondo har blivit en personifiering av den rika världens fördjupade önskan om detox och att rensa både den fysiska och mentala garderoben. Två stora frågor i ett, pryldiet och ryktet om influenserns närliggande sorti från marknadsföringsscenen.

Tisdag 18 juni

Dag två och konturerna av årets teman börjar bli tydligare. För dig som vill vara del av samtalet om samtalen är det här kanske dagens viktigaste hållpunkter.

11.15 Future Lions

För dig som liksom oss gärna ser vad morgondagens kommunikationsproffs har skapat för lösningar för varumärken som inte var möjligt för tre år sedan är detta ett givet stopp.

12.00 When Worlds Collide: The Evolution of Creativity

Förra årets stora debatt med alla förutsättningar att fortsätta under många år handlar om hur byråvärlden omformas genom de stora managmentbyråernas köp av design-och reklambyråer. Bra, dåligt, både och? Oavsett åsikt är alla eniga om att det omdefinierar hela vår bransch.

14.45 Marketing Transformation and the Quest for Multisensory Brand Reinvention

Mastercard har gott sällskap av sina konkurrenter VISA och American Express på Cannes olika scener under veckan, alla med fokus på nästa steg i varumärkesarbetet där allt fler av mottagarens sinnen behöver aktiveras och därmed kreeras av oss som avsändare. Utmaningarna är många och Mastercards resa kan visa sig värdefull.

Onsdag 19 juni

Intensiteten höjs här i mitten av veckan, inte minst i takt med att fler och fler kampanjer prisas och diskuteras. Samtidigt ökar tempot och stjärnglansen bland seminarier och talare. Att bara välja tre idag är nästa omöjligt.

11.15 The Algebra of Happiness

Scott Galloway är en av Cannes mest omtalade personligheter, både för sin scenkarisma och sina verbala attacker på ”drakarna”, där inte minst Facebook, Google och Amazon skärskådas på ett sätt som får Janne Josefsson att blekna. Dagens tema är dock vägen till lycka. Vem kan missa det?

12.00 Survivor’s Guide to the Apocalypse

Dagens chansning men oddsen för att Fernando Machado och Marcelo Pascoa gör Burger King, förra årets Advertiser of the Year rättvisa är goda. Kända för sina många marketing hacks ger sig duon in i framtiden, ”beyond” är lika återkommande som sill på midsommar och ett av årets främsta buzzwords.

12.45 Blockchain: Integrating New Technologies into Your Strategic Marketing Decisions

Överskuggat av Artificiell Intelligens och överförenklat kopplat till Bitcoin har Blockchain tekniken inte nått ut med sin potential i den grad som den rimligen förtjänar. Under Cannes Lions-veckan poppar den dock upp, koppla både till strategi, kreativitet och förtroende. Ett hett samtalsämne vid sidan av de givna.

Torsdag 20 juni

Hög tid att ge sig in i de lite mer stickiga och inte alls självklara diskussionerna som trots sin spännvidd i åsikter har stor inverkan på våra strategiska beslut framåt och därför kräver att vi kommer upp med vårt eget svar.

12.00 The Cannes Lions Debate: Will In-housing Creativity Fail?

Cannes Lions själva driver ett par frågor på agendan, den kanske största och mest omfamnade med fokus på ROI på kreativitet. En mindre självklar fråga är var kreativitet hör hemma och frodas. Framförallt på byråerna om Cannes Lions får bestämma. In-house inte lika populärt. Men varför?

13.30 The 50+ Goldmine: Sparking Creativity’s Coming of Age

Om målet är att tjäna pengar är jakten på millennials helt poänglös. Statistiken är tydlig. Både plånboken och viljan att konsumera produkter på ett mer traditionell sätt finns hos personer som är 50+. Och med en förväntad livslängd på 100 år är det en målgrupp som i princip blivit ung igen i termer av värde för att motivera en långsiktig relation.

17.00 Trumped by Data

En gissning är att Financial Times drog det långa strået i konkurrensen om uppmärksamhet när Alexander Nix, tidigare vd för skandalomsusade Cambridge Analytica klev på som deras talare. Frågan om Dark data är högaktuell och få kan ge mer avslappnade svar än Nix.

Fredag 21 juni

Njut av ledighet och kom tillbaka till berghs.se när det passar dig för våra kommande trendrapporter från Cannes Lions. Glad midsommar!

Taggar: