Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Trendspaning: It's down to your DNA

Deoxyribonucleic Acid Marketing, eller DNA-marknadsföring spås bli en ny måttstock inom personlig marknads­föring. Varumärken som Spotify och Momondo hakar på trenden med två minst sagt personifierade kampanjer.

Skrivet av David Lindh
Oktober 1, 2018

Deoxyribonucleic Acid Marketing, eller på svenska kanske något i stil med ”monokulär marknads­föring”. Kom ihåg var du hörde det först!

Nej, kanske blir monokulär marknads­föring inte 2019 års stora buzzword, men det råder inga tvivel om att deoxiribonukleinsyra, mer känt som DNA och det kemiska ämne som bär på vår genetiska information, är på väg att bli den nya måttstocken för personlig marknadsföring!

DNA-baserad kampanj

Resesajten Momondo fick mycket positiv uppmärksamhet redan för två år sedan med sin DNA-baserade kampanj "Let's open our world". Om du missade den rekommenderar vi starkt att du tar dig en titt på filmen nedan. Momondo hade som ambition att genom sin kampanj bidra till att koppla samman människor och minska fördomar i en tid av ökad polarisering. Hedersvärt och något som vi hoppas fler vill göra. Den bakomliggande kraften i kommunikationen hör ihop med den extremt snabba utvecklingen inom DNA-analys.

 

På bara ett tiotal år har prislappen för att "mappa upp" din kompletta genetiska data fallit från drygt en miljon svenska kronor, till runt tiotusen. Priset fortsätter att sjunka och många tror att det snart kan handla om hundralappar. Enklare DNA-analyser kan du redan få tag i idag för runt 700 kronor. Företag som Ancestry och MyHeritage kan ge dig tillgång till data över dina rötter och ditt ursprung.

Spotify hakar på trenden

Ancestrys bidrag till Momondos kampanj 2016 gav uppenbar mersmak. Nyligen skapades ett nytt partnerskap mellan Ancestry och Spotify. Resultatet av din DNA-analys kan nu inte bara leda till större släktträffar på midsommar, utan också till en genetiskt utvald spellista på Spotify! Visst låter det helt galet? Det tycker vi också, men det är sant.

DNA-specifik marknads­föring och genetiskt anpassade produkter tar därmed steget från medicin och hälsosektor in i populärkulturen. Parallellt sker samma explosiva utveckling inom mat och träning. Inom Foodtech är skräddarsytt näringsintag baserat på genetisk profil ett av de mest attraktiva investeringsområdena idag.

Utopi blir nutid

För bara ett antal år sedan var tanken på personifierad marknads­föring en utopi, precis på samma sätt som den orubbliga balansen mellan att ge bort data som sedan säljs till tredje part, i utbyte mot en mer användbar tjänst. DNA-utvecklingen tar båda dessa frågeställningar till sin spets. När datan blir så specifik att den inte längre går att klustra, har den inget spridningsvärde, utan stannar hos dig och ditt genom. Samtidigt blir den extremt värdefull information för den som vill nå just dig. Som individ. På riktigt.

Mersmak? Kolla in Berghs trendguide.