Trendspaning: Hackvertising – lika lätt som Whopper123

För fem år sedan hackade Mc Donald's fans Burger Kings twitterkonto och bytte profilbilden. Idag tackar Fernando och hans framgångsrika marknadsteam säkert sin främsta konkurrent för introduktionen av Hackvertising. Burger King har verkligen tagit till sig det här konceptet och de är inte ensamma.

Fernando Machado, global marknadschef på Burger King, blottade sin yrkesmässiga strupe på Cannes Lions stora scen i somras. Hans bekännelse? Att McDonald’s fans troligtvis inte behövde jobba för hårt när de tog över Burger Kings twitterkonto och byte loggan till de gyllene bågarna för fem år sedan. Lösenordet var Whopper123.

Hackvertising: Så går det till

Stegen för ett lyckat hack är de samma för alla oavsett om vi är datahackers, ståup-komiker, marknadsförare eller bara innovativa hemmafixare som fyller ut repor på trämöbler med valnötter.

Steg 1: Börja med att hitta ett system värt att hacka. När tanken väl är väckt saknas det inte system och utmaningar att välja bland. Snarare tvärtom, vilket kan kväva dina hackvertisingplaner i sin linda. Tillåt dig själv att vara lite opportunistisk så länge du letar inom rätt områden. Populärkultur och samtal i sociala medier är tacksamma avstamp. Hitta aktuella teman att hacka, trendsmap.com, imgur.com och andra sajter är en bra start. Eller så går du på ett mer utstuderat system för en bredare hack.

Steg 2: Ambitionen sätter sina egna gränser men oavsett vad du tänker hacka för att skapa en buzz kring ditt varumärke så behöver du lära dig mer om spelreglerna för temat du har valt. Nörda ner dig och lär känna fenomenet på djupet så snabbt du kan. Ett snyggt hack med viral potential kräver helt enkelt kunskap – ”to break or bend the rules you need to know the rules”.

Steg 3: Dags för nytänkande. Uppgiften är ganska komplicerad. Att bara hacka systemet räcker inte. Det krävs att hacket går i linje med både din egen varumärkesröst och ambition kombinerat med målgruppens intressen, precis som i content marketing. En stark varumärkeskompass gör jobbet betydligt enklare.

Här hade mer radikala hackvertisers som Fernando Machado pekat på vikten av att förvarna företagets jurister på vad som möjligen komma skall. För dig som tänker att det kan finnas fog för det – det är inte en dum idé. Det finns goda skäl att göra en riskkalkyl över tänkbara lagliga effekter av ditt hack.

Steg 4: Tid att sjösätta! En rimlig förväntan på en hackvertising jämfört med en traditionell kampanj är ökad konversation kring varumärket i breda målgrupper.

Trenden kring Hackvertising är starkt kopplad till Burger King. Under hypen kring skräckfilmen ”Det” gjordes omtalade ”Scary Clown Night”. I Rumänien hackades möjligheten att köpa en Whopper på landets enda Burger King placerad innanför säkerhetskontrollen på Bukarests flygplats, genom konceptet ”No Show”.

Mindre omtalad globalt, men desto mer i Peru var hacket för att få ta med sig sin Whopper in på biografen, kika på ”King Popcorn”.

Kia tog sig an ett beteende kopplat till hur vi agerar med våra digitala boxar för att hacka relationen med tittaren genom funktionen i sin egen reklamspott: ”Kia – The Commercial Brake”. Briljant tänkt.

Four Seasons Condoms har hackat ”livet med barn” för de som vill hålla lågan vid liv, men lever med ett ständigt hot om oönskad upptäckt…

Steg 5: Din tur.

“It is risky, but it is worth it!” – Ricardo Casal, Executive Creative Director at DAVID Miami