Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Hon utbildar varumärkena att kommunicera med de svårflirtade millenniumbarnen (exklusiv intervju)

pizza day shot .jpg

Tjejen som toppade Amazon's försäljningslista med sin debutbok blev den stora behållningen på #ThinkContent Summit 2016 i New York. Här är vår exklusiva intervju med Samantha Jayne, nybliven författare till den omtalade boken Quarter Life Poetry: Poems for the Young, Broke and Hangry.

Klicka här för att läsa mer om våra kurser i Content marketing

Den 26-åriga tjejen från Los Angeles fick oss i publiken att både häpna och skämmas. Vi häpnade över de skarpa insikterna som levererades utan omskrivningar och vi skämdes över slående exempel på hur varumärken misslyckas med att anpassa sin kommunikation till målgruppen millennials. Samantha Jayne förtjänade varje sekund av den långa applåd hon fick ta emot efter sin föreläsning och vi är superglada över att vi fick möjlighet att ställa ett par frågor till Samantha efteråt. Här får du tre exklusiva insikter från Samantha.

Which content is the most important in your own content marketing?

Truthful content is the most important. Whether it be in the form of poems or videos, content that strikes a chord with my audience is the only thing that matters to me.

Do you have any role models within the content and marketing world (older than millennials) that inspire you?

I love honest brands that have a cause. For instance, when I think of Dove, I don't think of soap– I think of celebrating female beauty and body positivity. I think brands that get behind a larger cause and really champion that are the ones that attract my attention and admiration.

What do you think will be the next big trend in content marketing?

Since all of us have our own audiences, whether it be our friends on Instagram, SnapChat or Facebook, I think brands are beginning to understand that creating content that we can share and use amongst our friends is the way to go.   

Min reflektion från intervjun med Samantha Jayne:

Samantha bekräftar egentlingen vad många varumärken redan fått lära sig, men allt för sällan kommer ihåg. Millennials har vuxit upp i ett uppkopplat brus som 60-och 70-talister har svårt att föreställa sig eftersom de är uppvuxna i ett medielandskap där just medierna var de enda som stod för bruset i en enkelriktad kommunikation. I det uppkopplade bruset har millenniumbarnen utvecklat ett superfilter som helt enkelt tar bort allt som är falskt, påklistrat, pretantiöst och uppenbart kräng. Den egenskapen har blivit ett måste för att kunna urskilja det som är viktigt, intressant och relevant. Det som är värt att plocka upp och dela i de egna kanalerna.

De varumärken som följer Samanthas trendspaning att skapa innehåll för delning kommer att belönas med den enda distribution som fungerar. Via målgruppens egna kanaler. Det vi idag kallar för den förtjänade mediekanalen och det vi för länge, länge sedan kallade för "word by mouth". 

Är du intresserad av att läsa Samantha Jayne's bok Quarter Life Poetry: Poems for the Young, Broke and Hangry kan du beställa den här. Vill du läsa mer om #ThinkContent Summit 2016 kan du göra det här.

Läs också: Content marketing fick en ny innebörd i New York idag.

Vill du ha en kostnadsfri inspirationsföreläsning från den här konferensen eller någon annan? Gå in på www.berghssolutions.com/boka.

Intervju och text: Johan Svensson

Tack till bullscontent.se och ExploreCurate.com som möjliggjorde att vi kunde vara på plats @ #ThinkContent Summit 2016 i New York