Artiklar

Ta ut svängarna med 3D-design

Fredrik.och.Martin.trappa

Att addera 3D till sitt arbetsflöde har aldrig varit enklare och roligare än idag. Men hur kommer du igång? Fredrik Forrest och Martin Löfqvist är kursansvariga för Berghs distanskurs 3D-design. Här berättar de om ämnets utmaningar och möjligheter samt vem kursen passar för.

Hej! Hur kom det sig att ni började att jobba med 3D-design?

Martin Löfqvist: – Det var en någorlunda naturlig utveckling från att ha arbetat mycket med rörlig grafik i After Effects där du oftast animerar grafik skapad i andra program. Länge arbetade jag med 3D från sidolinjen som komplement till produktioner och tillsammans med andra kreatörer, men min nyfikenhet för uttrycket och tekniken fick mig att gräva djupare och djupare. Upptäckte en värld där verkligheten inte bara kan återskapas utan vridas och förvrängas.

Fredrik Forrest: – Jag började leka med 3D-design redan som tonåring för att jag tyckte det var ett spännande sätt att uttrycka sig. Sedan dess har det alltid hängt med mig i arbetslivet på ett eller annat sätt, även fast jag ibland skiftar fokus för att utforska annat kommer jag alltid tillbaka till det.

Vad tycker ni är det bästa med att jobba med 3D-design?

Martin: – Det är en otroligt rolig värld att arbeta i som öppnar dörrar åt alla håll. Det är så tillfredsställande att ta fram någonting som ser ut som ett foto men bryter verklighetens begränsningar. I skärningspunkten mellan ingenjör, fotograf och regissör där nästan vilken idé som helst går att förverkliga med tillräcklig förståelse för tekniken.

Fredrik: – Precis! Att det inte finns några som helst gränser för vad du kan göra. Allt är möjligt. Den snabba teknikutvecklingen gör också att det aldrig blir tråkigt, helt plötsligt kan det komma en ny teknik som öppnar massor av nya dörrar.

Och det mest utmanande?

Martin: – Tekniken! Utvecklingen! Att arbeta med 3D utifrån ett designperspektiv kan vara chockerande tekniskt med flera olika vertikaler som alla har sina specialistroller så det krävs en solid förståelse för allt det grundläggande. Hela produktionskedjan har sina olika fallgropar som får arbetet i After Effects att framstå som rimligt, enkelt och lättbegripligt. Balansen att hantera detta och inte låta kreativiteten styras av tekniken, men samtidigt veta precis vad tekniken är kapabel till, det är inte lätt alla gånger.

Fredrik: – Ja, ibland kan det kännas som att man bromsas av tekniken. Något man trodde skulle vara enkelt att lösa kan behöva en lång och extremt teknisk väg innan man är där.

Vilken kurs passar dig?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Frågor? Chatta gärna med oss!

Läs mer här!

Finns det några inspirerande exempel på företag som ni tycker jobbar bra med 3D-design?

– Hur många som helst! Vi inspireras mycket av enskilda kreatörer som använder 3D till att skapa egna bildvärldar och berätta historier. De som använder tekniken på annorlunda och oväntade sätt för att skapa något man aldrig kunnat föreställa sig.

Fredrik.och.Martin

Vad anser ni är det vanligaste misstaget företag gör när det gäller 3D-design idag?

– Att inte våga ta ut svängarna! Vi önskar att fler tänjde på verkligheten och fokuserade på estetik och uttryck snarare än fotorealistiska scener. I datorns värld går verkligheten att regissera, tämja och omforma – då vill vi se nya bilder och inte samma sak som en fysisk kamera hade skapat. Det går att göra så oerhört mycket mer än att bara återskapa en produktbild du lika gärna kunde ha fotat i en studio.

Vem passar er kurs för?

– Kursen vänder sig till dig som idag har goda kunskaper av designarbete och erfarenhet av rörlig grafik, eller liknande tekniker i någon form. Och nu vill du kunna utveckla och addera 3d-design och motion graphics i ditt erbjudande. Vi förväntar oss att du har goda tekniska kunskaper och förmodligen redan skapar enklare motion graphics till dina projekt. Du kan vara designer som vill lära dig ett nytt hantverk eller art/creative director som vill bättre förstå möjligheterna och teknikerna för att kunna erbjuda 3D-design och motion graphics till dina kunder eller för att kunna samarbeta bättre med leverantörer.

Vilka verktyg får deltagarna med sig efter kursen?

  • Generella kunskaper i Cinema 4D
  • Polygonmodellering
  • UV-mapping
  • Planera en produktion med storyboard
  • Ljussättning och kameraarbete
  • Skapa shaders och rendera med Redshift
  • Tekniker och filformat för compositing
  • Enklare simuleringar
  • Mograph-verktyget

Låter detta som något för dig? Läs mer om kursen 3D-design och här hittar du hela Berghs kursutbud.