”Jag kommer garanterat att söka mig till Berghs igen”

Katarina Daniels jobbar som PR- och kommunikationsansvarig på resebyrån Ticket i Stockholm. Hösten 2014 läste hon 2 kurser på Berghs, dagkursen Content Marketing och kvällskursen Marknadskommunikation. Här berättar Katarina om tiden på Sveavägen 34 och varför hon längtar tillbaka.

Hej Katarina! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Katarina Daniels, bor i Stockholm och jobbar som PR- och kommunikationsansvarig hos resebyrån Ticket, där jag började i juni 2017. Tidigare har jag jobbat med marknadsföring, varumärkes- och affärsutveckling hos bl.a. Lauritz/Stockholms Auktionsverk, Business Sweden samt på en liten PR-byrå i New York.

Du har läst två kurser på Berghs, båda under hösten 2014. Dagkursen Content Marketing samt kvällskursen Marknadskommunikation. Vad var det som fick dig att söka dessa kurser?

Marknadskommunikation sökte jag till då den är en perfekt bas att stå på, med en mycket spännande blandning kring strategin kring ett varumärke. Hur bygger du ett starkt varumärke på lång sikt, ta fram varumärkesspecifika koncept och vilka beteenden som styr konsumenters bild av de varumärken vi som kunder exponeras för. Content Marketing var lite mer av en add on-kurs, men även den otroligt spännande som gav en bra insikt kring storytelling och innehållsstrategi.

Vad har du fått med dig från kursen?

Jag tyckte båda kurserna gav otroligt mycket! Speciellt kursen Marknadskommunikation, som var en riktig favorit för mig, gav mycket bra verktyg och kunskaper som jag verkligen har haft nytta av. Att kursen dessutom hade en helt fantastiskt bra lärare och engagerade deltagare gjorde att man verkligen inte ville att den skulle ta slut! Även läraren inom Content Marketing var magiskt bra – känns som om detta är genomgående för Berghs.

Jag arbetade inte hos Ticket när jag gick kurserna, men just att innehållet och verktygen kring marknadskommunikation, Content Marketing och varumärkesutveckling gjordes så konkret har gjort det lätt att ta med mig innehållet från båda kurserna och applicera dem på mitt nuvarande arbete hos Ticket.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut – och de var högt ställda! Jag kommer garanterat att söka mig till Berghs igen och rekommenderar alla som har möjlighet att läsa en – eller flera – kurser eller utbildningar där. Kursledarna var otroligt bra! Engagerade, extremt kunniga och bra på att förmedla sina kunskaper. Det kändes verkligen att de dels har mycket erfarenhet inom respektive område och dels att de verkligen brinner för bra kommunikation.

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Egentligen två stora aha-upplevelser, en professionell och en mer personlig. Den första, vilket jag såklart redan misstänkte, är hur viktigt PR-arbetet, kommunikationen och att det finns en strategi kring innehållet som bygger upp ett företags varumärke är för företagets övergripande mål och själva affären. Lyckad, långsiktig marknadsföring byggs inte i en handvändning kräver investerad tid, men kan verkligen vara a och o för ett företags verksamhet. Den andra var hur mycket jag gillar marknadsföring, kommunikation och varumärkesbyggande! Jag är i grund och botten utbildad inom HR/beteendevetenskap, men kom efter 4 års universitetsstudier på att just arbete inom personalområdet inte passade mig ett dugg. Även om jag redan flera år tidigare hade släppt HR-spåret och gått in på PR/kommunikations/ varumärkesspåret så var ändå tiden på Berghs enormt viktig för mig för att känna att jag fick kunskapsbasen att stå på.

Vad inspirerar dig?

Kunniga, passionerade föreläsare! Calle Peyron, som är ansvarig för Marknadskommunikation, är en stjärna på att inspirera och motivera men också på att exemplifiera och att sätta in ett verktyg eller tankesätt i en kontext. Sen älskar jag att resa och är uppvuxen med reseintresserade föräldrar som såg till att jag fick med mig en stor passion för andra länder och kulturer. Jag har också i olika omgångar och längd studerat och bott i Madrid, London och New York. Den sistnämnda staden känns fortfarande som hemma och trots svenskt förortsliv med småbarn saknar jag staden lite, lite varje dag. Vilken tur att den finns kvar och går att besöka!

Har du fått användning av det du lärde dig på kurserna?

Absolut – och även om tiderna förändras snabbt så är det många insikter och lärdomar som går att applicera på de flesta nya arbetsuppgifter jag har fått sedan jag gick kurserna.

Här kan du läsa mer om kurserna Content Marketing och Marknadskommunikation. Har du också läst en kurs på Berghs? Hör gärna av dig och berätta din historia.

 

Taggar: