Louise lär dig att integrera digital kommunikation i det traditionella pr-arbetet

Digital PR är en av Berghs populära distanskurser. Vi har talat med Louise Ljungberg, ansvarig för kursen, om hennes egen erfarenhet inom Digital PR och varför vikten av integrerad digital kommunikation ständigt ökar.

Berätta om kursen i Digital PR som du leder på Berghs?

Det här är en kurs som jag tycker möter behovet på marknaden. Vi har länge pratat om att man arbetar digitalt med kommunikation och PR, men det är inte alltid solklart hur det går till. I kursen skaffar vi oss en översikt kring det digitala medielandskapet och lär oss strategier och verktyg för att integrera digital kommunikation i det traditionella pr-arbetet, detta bland annat via sociala kanaler, digitala influencers, kampanjer etc.

Vad gör just dig passande för att leda den kursen?

Jag har praktisk erfarenhet av att leda digitala kampanjer på House of Radon för stora globala kunder, både inom B2B samt B2C. Ett exempel är bland annat kommunikationsarbetet kring guldäggsvinnande Avicii x You. Privat så är jag även en Instagram-nörd med 170 000 följare, så jag har förståelse kring hur man skapar bra content och knyter relationer.

Vad är de största skillnaderna mellan Digital PR och traditionell PR?

Jag skulle beskriva ”digital pr” som en förlängd arm till ”traditionell pr”, det handlar om vilka strategier och digitala verktyg man använder för att nå målgruppen där den befinner sig. Men i dagens situation, då i princip all kommunikation sker digitalt så behöver man knappast särskilja begreppen längre.

Vad är de största utmaningarna med PR i en digitaliserad värld?

Hastigheten! Det går så oerhört fort i det digitala, nya kanaler och verktyg kommer och går, så det gäller att omvärldsbevaka och skaffa sig kunskap kring vad man ska satsa på, varför och hur.

Louise Ljungberg Fotograf Nadja Edler
Fotograf: Nadja Edler

Kan du ge tre tips på saker man alltid ska tänka på när man jobbar med PR (digitalt)?

1. Gör din research vid pitchningsarbetet. Alltför ofta hör jag från bloggare och andra digitala influencers hur PR-konsulter eller företag/organisationer inte gjort hemläxan att ”kolla upp” den de kontaktar. Vad har den för typ av läsare? Typ av stil? Om du vore personen i fråga, skulle du vara intresserad av det du pitchar? Om inte, gå tillbaka till idéarbetet med din nyhet och ditt erbjudande.
2. Tänk holistiskt på kommunikationen vid en kampanj och dess olika instanser: hur samverkar din hemsida med sociala medier med pr-aktiviteter och köpta aktiviteter.
3. Design matters! Anlita riktigt duktiga och kreativa designers som hjälper till att visualisera en idéer, pressreleaser, social media-texter, rapporter och statistik.

Tycker du att Louises kurs i Digital PR låter intressant?

Läs mer och ansök här!

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.