Maja adderade digital kompetens

Maja Gavie läste distanskursen Digital kommunikation på Berghs hösten 2014. Hon hade läst PR och marknadsföring tidigare och ville spetsa sin profil med digital kompetens. Här berättar hon om kursen, höga förväntningar och hur det var att plugga på distans.

Hej Maja! Vem är du och vilken kurs läste du hos oss?

Jag heter Maja Gavie, bor i Falkenberg och läste kursen Digital kommunikation Start på distans hösten 2014. Innan dess studerade jag PR och marknadsföring i bland annat London, New York och Seoul. Det som ledde mig till kursen var att Berghs är en av de bästa skolorna inom kommunikation och jag ville spetsa min profil med digital kompetens. Efter kursen fick jag jobb inom PR på Vagabond Shoemakers, som sedan ledde till en tjänst som Social Media Manager på DigitasLbi (numera Publicis.Sapient), där arbetade jag bland annat med Volvo Cars och lanseringen av kampanjen för Volvo V90 som frontades av Zlatan. Senast arbetade jag som projektledare på MQs marknadsavdelning. Idag är jag föräldraledig med min son Louie och ser fram emot att ta mig an nya utmaningar i höst.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

Att det blev just denna kurs var ett enkelt val, dels för att Berghs är en av de bästa skolorna för kommunikatörer och dels för att jag ville fördjupa mig inom digital kommunikation. Jag har en internationell profil och där ville jag addera just den digitala kompetensen.

Vad har du fått med dig från kursen?

Av allt jag läst så är kursen på Berghs den som känts mest hands on och applicerbar i yrkeslivet. Jag fick värdefull kunskap om hur företag använder sociala medier i sin kommunikation, hur de gör för att stärka varumärken, bygga relationer med kunder, sälja produkter och kommunicera budskap. Förutom detta är kontakterna jag fått ovärderliga.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Ja absolut gjorde den det! Jag hade höga förväntningar på kursen eftersom Berghs har hög nivå på sina utbildningar. Jag upplevde att det var aktuellt och relevant innehåll och att jag fick de verktyg som jag önskade och kunde använda dem konkret i praktiken. Karin Bäcklund var kompetent inom ämnet och engagerad i vårt lärande, vi har fortfarande kontakt!

Hur kändes det att plugga på distans?

Eftersom jag inte bor i Stockholm var det egentligen bara en distanskurs som var ett alternativ för mig. Vi läste kursen och fick feedback på alla inlämningsuppgifter via Berghs utbildningsplattform, idag finns ju alla kommunikationsmöjligheter så jag tyckte det fungerade finfint.

Var det något av lektionstillfällena som kändes extra givande?

Sista tillfället när alla kursdeltagare presenterade sin slutuppgift var extra intressant då vi fick ge och ta emot konstruktiv kritik. Alla hade valt olika områden och eftersom alla också hade olika bakgrund och erfarenheter fick vi intressanta infallsvinklar.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom marknadsföring?

Det händer ju så mycket hela tiden inom digital kommunikation så det är oerhört viktigt att hålla sig uppdaterad. Lärandet är en process som aldrig tar slut vilket jag tycker om, jag är en nyfiken person som hela tiden vill utvecklas och lära. Det kommer ständigt något nytt så lärandet är en process. Ett bra kontaktnät med duktiga och inspirerande människor tycker jag är viktigt för att hålla sig uppdaterad. När det ges tillfälle försöker jag gå på föreläsningar, frukostseminarier och nätverksträffar. Annars följer jag kursledaren Karin Bäcklund som jag tycker är väldigt inspirerande.

Vad inspirerar dig?

Jag blir inspirerad av starka, drivna och kunniga personer. Och att hela tiden utvecklas och lära mig nya saker. Kunskap är makt!

Vad händer härnäst för dig?

I vår är jag föräldraledig och sen ser jag fram emot att börja jobba igen.

Vill du läsa fler intervjuer med tidigare kursdeltagare?
Då är Berghs artikelserie Efter kursen något för dig.