Att skapa rörligt, hur svårt kan det vara?

Alla kommer att behöva utveckla sina kunskaper, hela tiden. Youtube-generationens försprång handlar inte om att de föddes med kunskapen hur man klipper film utan att de var orädda i att testa och göra. Martin Löfqvist, ansvarig för Berghs kursnyhet Motion Graphics, menar att den föränderliga digitala samtiden tvingar oss att omvärdera självbilden där vi tidigare utfört en funktion i en näringskedja.

Internet rör på sig. Rörlig grafik är numera en viktig del av kommunikationen på internet och i sociala medier. Som kursansvarig för Berghs kursnyhet Motion Graphics, med mångårig erfarenhet att skapa rörligt material, har Martin Löfqvist en och annan insikt i frågan.

Hej Martin! Det har ju pågått ett tag, men är en trend som inte exakt blir långsammare. Rörligt är grejen. Idag är ofta rörlig grafik det bästa sättet att skapa engagemang och få fram sitt budskap på internet. Varför tror du att det har blivit så?


Det passar perfekt med samhällets kollektiva koncentrationssvårighet och är ju ett utmärkt verktyg för att få fram humor och subjektivitet som måste vara de viktigaste ingredienserna i dagens kommunikation? Dessutom känns det alltid lyxigt med snygg rörlig grafik (”wow, det rör på sig!”).

Martin Löfqvist porträtt

Ett vanligt önskemål vi får från branschen just nu är att de vill addera kunskaper inom rörligt till sin marknads- eller kommunikationsavdelning. Några säger att de vill lära sig att bli ”KIT-personer”. Vad skulle du tipsa dessa om att göra för att ta sina första steg mot att producera rörligt material i sina kanaler?

Börja! Det är inte så svårt. Youtube-generationens försprång handlar inte om att de föddes med kunskapen hur man klipper film utan att dom var orädda i att testa och göra. Att KIT är bra på film på Facebook är naturligt eftersom dom har publicerat ett par hundra facebookfilmer. Dom hade från starten en förståelse för ATT rörligt var framtidens sätt att kommunicera, men antagligen inte en perfekt byggd teknisk plattform när dom körde igång. Men nyckelordet är att dom körde igång.


Kan du dela med dig av tips på billiga/gratis program för att göra enklare rörliga produktioner, ett ”baskit” för att komma igång?


Ett baskit vore att komma igång med After Effects och Premiere. Börja filma med din iPhone (eller Android?). Ta in materialet i datorn – lägg på några textplattor och på med musik! Kolla: du har gjort en facebookfilm! Leta bland stocksiter efter klipp du behöver. Köp musik på nätet. Googla efter tutorials. Kolla www.aescripts.com efter plug-ins som förenklar det du vill göra!


Varför tror du att det många gånger sitter så långt inne att börja experimentera med mer rörligt för en klassisk kommunikation eller marknadsavdelning?


Jag tror det är en generationsfråga där vi tidigare har sett på oss som utförare av en (1) funktion i en tydlig näringskedja. Den föränderliga digitala samtiden tvingar oss att omvärdera denna självbilden och det är… svårt för många. ”Men jag är ju COPYWRITER, inte kan väl jag öppna ett filmprogram?!”. Alla kommer behöva utveckla sina kunskaper, hela tiden. Morgondagens bästa kreatörer kommer ha ingen som helst respekt för den gamla skolans inrutade sätt att förhålla sig till kunskap.


Kan du dela med dig av tre program som det är bra att lära sig / köpa in licenser för, för ett företag som vill satsa på mer rörlig grafik i sin marknadsföring?


After Effects och Premiere, ingår i Adobe Creative Cloud! Cinema 4D, perfekt instegsprogram för 3d-grafik som också sträcker sig till väldigt väldigt avancerat! Där är en bra bas. Sen kan den utökas med allt från Octane som gör realtidsrendering till Cinema, Toon Boom för tecknad karaktärsanimation, X-particles till Cinema för avancerade partikelsimulationer, eller Animate (tidigare Flash) för cel-animation.


Kan du dela med dig av tre varumärken som du tycker jobbar med rörligt på ett intressant sätt? Gärna med länkar!


Genius! Lyricstjänsten är ett utmärkt exempel på hur man kan förpacka och skapa rörligt innehåll. Kolla på den här sammanfattning av Kanyes senaste album, eller här där Zara Larsson snackar om Lush Life. Tydligt, kortfattat, perfekt för målgruppen och välproducerat.

Facebook! Jag är så imponerad av de här årsvideorna som dyker upp som kombinerar 3d med dynamiskt innehåll och är fantastiskt fina, roliga och välproducerade. Så kommer framtiden röra på sig.


Google! Ambitiösa! Kolla bara på den här produktionen om deras solpanelsprojekt (långt ord!).

 

Din kurs på Berghs utlovar kunskaper i att planera och utföra en motion graphics-produktion från idé och storyboard till färdig produkt. I din kurs får deltagarna en djupdykning i Adobe After Effects och får bekanta sig med med begrepp som shape layers, cel animation, time remapping, plug-ins och expressions. Hur mycket förkunskaper tycker du att man behöver ha för att kunna tillgodogöra sig kursen på bästa sätt?


Jag tycker man ska ha åtminstone jobbat med After Effects innan man kommer till kursen – gjort sig bekant med hur man gör en grundläggande rörelse i programmet. Du har jobbat länge med Motion Graphics.

 

Kan du dela med dig av en kampanj du arbetat med som varit en stor upplevelse/kick/insikt för dig?


När jag gjorde vinjetten för Svett & Etikett på SVT tillsammans med Linus Nyström löste vi många av scenerna med väldigt enkla och ruffa referenser. Det var en perfekt insikt i a) vikten av planering och b) att ha referenser för alla scener. Dessutom blev slutresultatet bra!

Bloggare/Influencer

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.

Se alla inlägg