Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Noak Garberg: "Done is better than perfect"

noakgarberg

När 25-åriga Noak Garberg skickade in sin ansökan till Berghs utbildning Reklam/Copywriter var det inte för första gången. Inte andra heller. Enligt devisen tredje gången gillt kom han till slut in – med arbetsprover som fick de ämnesansvariga att applådera i förtjusning – och reaktionen när antagningsbeskedet kom beskriver Noak med ordet ”primalskrik”. Här delar Noak med sig av sina tankar och tips från våren med arbetsproverna.

Efter att ha studerat jazzhistoria i USA, musikproduktion i Stockholm och dessutom plockat hem 60 högskolepoäng inom Medie- och kommunikationsvetenskap tyckte Noak Garberg att det började bli dags att göra något på allvar. Något kreativt, som dessutom garanterade ett jobb i slutändan.

”Det var viljan att göra något kreativt som låg till grund för att jag ville gå här. Jag kände en frustration över att så mycket, till exempel att göra musik eller måla tavlor, stannade hemma i lägenheten. Jag ville göra något som kom ut, blev gjort. I reklambranschen sätter du dig och gör något och det kommer ut.”

Plugga heltid på Berghs du också!

Inom Berghs program läser du på plats i Stockholm på heltid under en termin, ett år eller två år.

Läs mer om Berghs heltids­utbildningar

Noak, som alltid tyckt om text och att skriva, satsade på Berghs tvååriga diplomutbildning Reklam: Copywriting. Efter två ansökningar som slutade i avslag, en Introkurs på kvällstid och ett års praktik på en reklambyrå var det under våren 2011 åter dags. Uppdraget för sökande studenter 2011 handlade om att göra Sverige till världens friskaste land. En gymkedja skulle lanseras, och delfinansiär var staten.

”Att staten skulle finansiera hälften av verksamheten gjorde uppgiften knepig men riktigt kul. Svenska folket var ju delfinansiärer, och att sätta upp en gymkedja bara för gymmets skull skulle inte räcka. Inte för Berit i Ljusdal som har tre och en halv mil till närmaste gym.”

Noaks idé: Ett-noll 

Noaks idé heter Ett-noll och går ut på att ta ett större perspektiv på hälsa än bara träning som isolerat beteende. I sitt arbete med research läste Noak folkhälsorapporter och insåg snart att det handlar om livsstil och vardagsval, snarare än träning som isolerad aktivitet.

”Man måste in i folks vardagsliv, det räcker inte att smälla upp ett gym och tro att allt löser sig. Om du promenerar till posten i stället för att ta bilen är det ”ett-noll” till dig, du har valt ett bättre alternativ framför ett dåligt. Det ska inte behöva vara svårare än så. Därifrån byggde jag. Man skjuter sig i foten när man gymmar intensivt två gånger veckan, pumpar livet ur sig och är helt död dagen efter. För att sedan fylla på med skräpmat, öl och läsk och för lite sömn mellan varven. Det funkar inte att hela tiden isolera hälsoproblemet, som att det kan utföras bara på gym.”

"Det är farligt att vistas i en värld där alla tänker som en själv" 

Under processen med arbetsproverna började Noak med att beskriva varför han valt namnet och förklara idén med affirmationstänkande. Därefter skulle ett manifest för gymmet skrivas och en kampanj skissas upp. I den ingick i Noaks fall en uteprintkampanj som fungerade som tipspromenad, t-shirtar med spegelvänd text (perfekt lämpade för speglarna på ett gym) och en twitter-hashtag, #ettnoll.  Under våren använde Noak kontinuerligt sin omgivning för tips och feedback.

”Jag bollade med folk på byrån där jag praktiserade, kollade om min idé överhuvudtaget var förståelig. Och jag visade upp mina prover, inte bara för folk på byrån, utan jag provade dem på min mormor till exempel. Hon skulle ju också kunna bli tilltalad. Jag pratade mycket med mina vänner utanför kommunikations­branschen, de har väldigt mycket bra att säga som jag själv inte såg. Sade de att de inte fattade vem avsändaren var, ja då var avsändaren förmodligen jäkligt luddig. Det är farligt att vistas i en värld där alla tänker som en själv.”

"Done is better than perfect" 

När det kom till tidsplanering och disposition av vårens veckor för arbetsproverna blev Noak förvånad, för tredje året i rad, över hur fort deadlinen dök upp. Han beskriver sig själv som en person med ”imponerande usel självdisciplin” och erkänner villigt att de sista nätterna inför sista ansökningsdagen knappast bestod av speciellt mycket sömn.

”Jag började jobba i mitten på mars, men de första två månaderna satt jag mest och väntade på inspiration. Som att någon skulle knacka på min axel och säga ”hörru, är du inte sugen att börja med arbetsproverna till Berghs” varpå jag svarade ”nä”, och satte på Kanal 6, ungefär. Efter att ha väntat i två månader tog jag till slut tag i det själv. Jag tror att det är det enda sättet, att sätta sig och skissa helt enkelt. Done is better than perfect.”

Ytterligare en sak som Noak upplevde som knepigt var det personliga brevet. Där, tror Noak, har man mycket att vinna (och förlora) när det gäller just utbildningen inom Copywriting.

”Tidigare när jag ansökte skrev jag mina brev mer som ett cv, den här gången gjorde jag en tidsresa. Jag hade inte suttit här om inte si hade hänt, och X hade inte hänt om inte det var för Y. Allt mynnade ut i en karaokekväll på Mallorca när jag var fjorton.”

Idag (reds anmärkning: denna artikel är skriven på våren 2013) går Noak sin andra termin av fyra på Berghs Reklamlinje. Han beskriver sin tid som intensiv, under veckorna är han inte sällan på skolan till åtta på kvällarna och minst en helgdag. En energi att göra kreativa egna projekt har fötts och tid som Noak tidigare ägnade hemma eller med kompisar läggs nu allt oftare på skoluppgifter, egna projekt, musik eller konstnärligt skapande. En efterlängtad drivkraft har fötts i Noak.

Han är fortfarande nöjd när han tittar tillbaka på de arbetsprover som tog honom in på Berghs. Och det med rätta. Fredrik Heghammar, ämnesansvarig på Berghs Reklam Art director/Copywriter 2013 säger att Noaks arbetsprover slog honom med häpnad förra året.

”Vilken insikt! Att göra motion till en inslag i vardagen där man utmanar sig själv är supersmart, och enkelt! Utöver bra idéer hade Noak en bra förpackning, presentationen höll en röd tråd och svarade konkret och lättillgängligt på uppgifterna.”

Glen Ekelund, ämnesansvarig på Reklam: Art director/Copywriter 2013, håller med:

Flera gånger har jag kommit på mig själv efter ha valt ett hälsosammare alternativ med att säga ett-noll".