Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Nu går studenternas kampanj för City Bikes live!

ClearChallenge

I utmaningen Clear Challenge fick Berghs studenter under våren 2017 tävla i att skapa en reklamkampanj för City Bikes som ska synas i hela Stockholm under våren, sommaren och hösten. Det vinnande bidraget, 214stories, ser nu dagens ljus.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 11, 2017

214stories är konceptet för City Bikes nya kampanj som skapats av fyra studenter från Berghs School of Communication, efter en tävling som Clear Channel arrangerat på skolan. Utgångspunkten i kampanjen är att under City Bikes-säsongen – som är 214 dagar – förmedla just 214 berättelser från deras användare.

Bakom konceptet 214 stories står studenterna Filippa Lundqvist, Hedda Broman, Mathilda Nordlander och Lisa Liljenberg, som tidigare i år vann Clear Channels reklamtävling The Clear Challenge. Tanken med 214stories är att förmedla Citybikes-användarnas relation med cykling och Stockholms stad.

– Med 214 Stories visar vi att City Bikes är mer än bara en fysisk produkt. Kampanjen handlar om kärleken till cyklandet och vad man genom det kan få uppleva. Jag tror att Clear Channel valde oss framförallt för att vi jobbade vidare med City Bikes slogan ”Vi älskar Stockholm”, och byggde hela vårt koncept kring människors kärlek till sin stad, säger Hedda Broman, student och vinnare av the Clear Challenge.

I ett första steg berättar fyra användare om hur, varför och vart de cyklar i Stockholm. Personerna har själva fått välja citat och plats som passar just deras relation till cykling och Stockholm. Därefter kommer City Bikes på olika sätt samla in och sprida användarnas ”stories” fram till säsongens slut den 31 oktober.

– Direkt när vi fick den här idén presenterad för oss kände vi att den verkligen fångar den känslan som vi själva känner kring City Bikes – att City Bikes är en cykel för alla och vid alla tillfällen. Dessutom hade de lyckats med konststycket att skapa en flexibel kampanj som såväl kan sälja kort som att få ut budskapen om att City Bikes är bra för miljön, hälsan och för Stockholm, säger Sofie Brange PR & Communications Manager Clear Channel och City Bikes.

Här kan du se några av filmerna från kampanjen:

clearchannelvinn

Bakgrund: The Clear Challenge

Tidigare i vår presenterade Clear Channel tävlingen the Clear Challenge för studenterna på Berghs. Utmaningen gick ut på att skapa en reklamkampanj för Stockholms lånecykelsystem, City Bikes, som skulle ta utgångspunkt i det digitala utomhusmediet. City Bikes är ett samarbete mellan Stockholms stad och Clear Channel och är idag Sveriges största och i särklass mest använda lånecykelsystem.

Tävlingen utgjorde ett unikt tillfälle för studenterna att få göra en riktig kampanj som ska synas i hela Stockholm under våren, sommaren och hösten. 21 grupper var med och pitchade för Clear Channel som sedan utsåg den vinnande gruppen.

Taggar: