Artiklar

Pontus Staunstrup: ''Fem uppdrag för Berghs Solutions jag är extra stolt över''

Varje år genomför Berghs runt 120 skräddarsydda utbildningar för företag och organisationer. De utförs oftast av en eller flera av våra många duktiga lärare eller konsulter. Här berättar en av dem, digitala marknadsföringsstrategen Pontus Staunstrup, om fem uppdrag som han har lite extra positiva minnen av.

Skrivet av Respina Gholinia
April 8, 2022

I över fem år har jag haft glädjen att få undervisa på skräddarsydda utbildningar som Berghs Solutions, avdelningen för anpassade utbildningsinsatser, inspirationsföreläsningar, workshops etc på Berghs School of Communication sätter samman.

Det finns flera anledningar till att den här sortens uppdrag är så tillfredsställande. En av dem är förstås att jag och de andra lärarna förvaltar ett stort förtroende. Företag och organisationer som vänder sig till Berghs Solutions har stor tillit till skolan. Det viktigaste för min del är att se duktiga marknadsförare och kommunikatörer bli ännu bättre på att använda sin kompetens, med hjälp av nya verktyg och kunskaper. En extra bonus är att jag alltid lär mig nya saker själv på utbildningarna, varje kund jag möter har unika insikter och erfarenheter.

Alla uppdrag jag hittills haft har varit spännande och intressanta på olika sätt. Här har jag valt ut fem av dem som visar på bredden i det jag genomfört för Berghs Solutions:

1. Sociala medier jorden runt

Ett av Sveriges största och mest kända företag ville vässa en grupp medarbetare i arbetet med sociala medier. Dels öka förståelsen för hur sociala medier används i olika delar av världen, dels ge dem fler och bättre verktyg i olika bitar av arbetet. Resultatet blev en serie utbildningstillfällen där vi bland annat jobbade med innehåll, interaktion, krishantering, annonsering, samt hur man mäter och följer upp arbetet i sociala medier.

Det som gjorde den här utbildningen så lyckad var kombinationen av engagerade och smarta deltagare samt att vi hade gott om tid att verkligen dyka ned i alla områden. Resultatet blev många bra diskussioner, övningar som gav resultat och en betydligt större kunskap för hur sociala medier fungerar och används globalt.

2. Djupdykning i att skriva

Att producera texter är en viktig del av många marknadsförares och kommunikatörers vardag, men det är inte alltid så klart vilken typ av text det gäller. Ska den synas på en webbplats, i sociala medier, i ett mejlutskick eller i en broschyr? Vem är mottagaren och vad vill vi att den som läser ska göra i nästa steg?

Ett stort svenskt företag ville få bättre styr på sina texter, och beställde en intensivutbildning för sina marknadsförare. Vi gick igenom olika texter deltagarna skrivit, tittade på struktur, rubriker, call to action och i vilka kanaler det skulle användas. Vi arbetade även med att dra konkret nytta av varumärkesbeskrivningar och tonalitetsdokument, något som inte alltid är det lättaste. Resultatet var en nöjd uppdragsgivare som fått större trygghet i sin textproduktion.  

3. Ett nytt sätt att se på sociala medier

Det är inte bara företag som vill bli bättre på sociala medier. Det gäller i allra högsta grad myndigheter och organisationer. En statlig verksamhet vände sig till Berghs Solutions för att utveckla sin närvaro i sociala medier. Resultatet blev en mycket spännande utbildning över fem tillfällen. Tillsammans tittade vi på allt från planering och innehåll till annonsering och mätningar. 

Vi hade djupdykningar i ämnen som video, hur man engagerar medarbetarna och vad man kan göra för att öka engagemanget. Deltagarna fick med sig många nya kunskaper och verktyg, men den största förändringen var en ny förståelse för hur sociala medier faktiskt fungerar. För alla som var med innebar det här en större säkerhet i att kunna göra rätt saker.  

4. Små företag som börjar sin digitala resa

Berghs Solutions har många stora och välkända företag bland sina kunder, men även ett stort antal mindre och medelstora företag som vill förändras och utvecklas. Särskilt för dessa har de senaste åren med en allt snabbare digital utveckling samt en pandemi inneburit en rejäl omställning av deras marknads­kommunikation.

Jag har utbildat flera sådana små företag, mest inom B2B, i digital marknadsföring och försäljning på senare år. Deltagarna är nästan alltid en blandning av säljare och marknadsförare, inte sällan är har även VD varit en av deltagarna. Det som gör det så spännande är att det gäller att få företagen att kliva ut i det digitala landskapet på ett sätt som ger bra och konkreta resultat, relaterat till deras situation. 

Den här sortens utbildningar brukar täcka många områden: Målgrupper och köpresor, sök och sociala medier/social selling, innehåll och marketing automation, samt även vikten av att mäta och följa upp. Helt konkret: att göra verklig nytta för företag som befinner sig i början av sin digitala utveckling.

5. Kommunen som beställde ett smörgåsbord

De flesta kommuner i Sverige har en utmaning i form av att kommunikatörerna sitter utspridda på olika enheter. Många av dem är ensamma i vardagen, och har få möjligheter att möta eller samarbeta med andra inom sin yrkesroll. Det påverkar både deras verktygslåda och begränsar möjligheten att fylla på med ny kunskap och inspiration.

En stor kommun bestämde sig för att samla ihop alla sina kommunikatörer, drygt 20 stycken, för en serie utbildningsdagar som genererade en bred uppfräschning av befintlig kompetens. Min insats bestod av två heldagar där vi täckte såväl content marketing som sociala medier, samt dök ned i olika sorters digital copy. Stora tuggor, men det fungerade bra därför att fokus hela tiden låg på vilken nytta deltagarna fick av de olika verktygen. 

Vad du kan ta med dig

Skräddarsydda utbildningar från Berghs Solutions är just det - framtagna och anpassade till dina behov. Oavsett om du jobbar på ett stort eller litet företag, på en organisation, förening eller myndighet, kan du få hjälp att vässa din kommunikation eller marknadsföring ytterligare.

Det kan vara konkreta insatser kring text eller andra format. Det kan vara inspiration inom sociala medier och andra sorters digital marknadsföring i en ständigt föränderlig värld. Det kan vara insikter om målgrupper, kreativitet, eller hur du kan jobba bättre med data och insikter. Berghs Solutions kan hjälpa dig att sätta ihop rätt utbildning.

Och om jag har tur får jag vara din lärare.

Pontus Staunstrup


Vill du läsa mer om våra skräddarsydda utbildningar? Klicka här!