Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Praktikplatsen – hur blir den din?

Snart är det dags för diplomstudenterna att bege sig ut på praktik. En som kan slappna av och dessutom vara riktigt nöjd är Stefanie Hansson, som snart tar planet till Rio för att praktisera på The Alchemists under Maurício Motas vingar. Här delar Stefanie med sig av sina bästa tips för att få en den grymmaste praktikplatsen.

Skrivet av Berghs School of Communication
Oktober 19, 2011

Vid sitt besök på Berghs förra året talade Maurício Mota – Chief Storytelling Officer och medgrundare till den transmedia storytelling-byrån The Alchemists – om vikten av att aldrig underskatta en bra historia. Besöket blev ett av fjorårets mest uppskattade och Maurício Mota berättade för Berghs.se vad transmedia storytelling egentligen innebär:

”Det är den disciplin som låter en historia berättas på olika mediala plattformer. Istället för att kopiera och repetera så ska du använda dig av det bästa varje media har att erbjuda får att nå ut med historien.”

Mer om både transmedia storytelling och Maurício Mota ska Stefanie Hansson snart få veta. Hon har nämligen lyckats med konststycket att få en åtråvärd praktikplats hos Mota och The Alchemists. Om några veckor lyfter planet mot Brasilien och det är en förväntansfull Stefanie som nu berättar om hur praktikplatsen blev hennes.

”Jag satt med spetsade öron under hela Mauricios föreläsning. Det kändes otroligt relevant och spännande. Jag funderade på hur jag själv kunde dra nytta av transmedia storytelling i mitt arbete och ville höra mer. Efter föreläsningen pratade jag med Mauricio och frågade redan då om eventuell praktikplats och han sa åt mig att ansöka när det var dags. Jag skickade ett mail i slutet av juli och det var inte förrän i slutet av september jag fick ett solklart JA. Det var ett par rundor fram och tillbaka, främst eftersom de aldrig haft en praktikant förut.”

 

Vad har du för förväntningar på din praktiktid i Rio?

”Mycket sol! Haha. Ärligt talat, Brasilien är ett spännande land där det händer väldigt mycket inom media. Som ett exempel förbjöds all utomhusreklam i Sao Paolo i ett försök att bekämpa föroreningar. Det har lett till att reklambyråerna har fått tänka om och därmed kommit närmre sina målgrupper, vilket resulterat i att Brasilien har blivit världsledande inom sociala medier.

Jag är nyfiken på att se hur de arbetar på the Alchemists till skillnad från Sverige. Jag kan tänka mig att det är väldigt annorlunda från Lowe Brindfors där jag jobbade tidigare.

Jag vill dyka djupare i transmedia storytelling och jobba stort över olika plattformar.

Mauricio är en otroligt stor profil och det ska bli enormt spännande och roligt att få praktisera hos honom. Jag frågade Mauricio om de skulle ha tillräckligt med arbete till mig och han bara skrattade. ”Don’t you worry! You’ll have a lot to do.”

Om du skulle sammanfatta i tre punkter hur man gör för att få den perfekta praktikplatsen, vad skulle det vara?

1. Var personlig! Berätta om vem du är och varför du vill vara på just den byrån.

2. Var på! Tjata, tjata, tjata! Jag hade aldrig fått min praktikplats utan tjat.

3. Ställ krav! Var tydlig! Berätta om dina förhoppningar och tänk efter vad du vill lära dig och förmedla det till dem. Fråga även om deras förväntningar på dig.  

En som också har koll på det här med praktikplatser är Digge Zetterberg-Odh, International Relations Manager på Berghs. Hennes tips är att göra research och använda sig av skolans kontaktnät.

”Ett råd jag brukar ge är att göra research först. Vilka byråer jobbar med vilka kunder, vad tycker jag verkar intressant? På så vis kan man vara mycket mer initierad när man väl hör av sig. Sedan ska man givetvis använda sig av skolans kontaktnät. Vilka av de byråer som jag är intresserad av har Berghs redan en relation till? Finns det någon tidigare student som jobbar där? Sådana ingångar är oftast väldigt värdefulla.”