Den här artikeln är inaktuell (eller har något år på nacken).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Rapport från Almedalen: app-ropå att mötas

Hur ska hur traditionella företag samverka med digitala superstars och skapa utrymme för kreativa idéer och innovation? Den frågan ställde sig Hej Digitalt! i ett välbesökt seminarium under Almedalsveckan 2016. Berghs Head of Strategic Insight, Joakim Thulin, var på plats och delar här med sig av sin spaning.

Mötesplatsen Almedalen. Omtalad. Omdiskuterad. Omtumlande. Enligt traditionen är veckan i Visby en frizon för politiska möten och initiativ med option på att bryta ny mark och att sänka garden i prestigefrågor och långbänkar. Tyvärr, menar bedömarna, har den politiska tonen gått åt ett helt annat hållet de senaste åren – med stålkantade medieutspel och vassa personangrepp. Men det finns ju ett annat Almedalen, det som växer, vill och vågar. Och där skapas nya allianser och block. Mellan småföretag och storföretag, myndigheter och entreprenörer, skolor och rekryterare och inte minst basindustrin och start-ups. En hel massa upplägg för collaborations i alla dess former. Mumma för oss på Berghs som scannar Almedalen efter pusselbitar som bygger kreativ innovation.

För Berghs är collaboration ett fantastiskt koncept eftersom det bygger på gemensamma mål och inte gemensamma agendor. Det finns helt enkelt många sätt att komma till toppen av Everest. Så hur blir då fröet av ambition att samverka i Almedalen till ett grönskade lövverk av möjligheter för alla inblandade parter årets övriga 51 veckor?

Teorierna är många. Flera av dem prövades när ”Hej Digitalt!” frågade sig hur traditionella företag ska samverka med digitala superstars och skapa utrymme för just kreativa idéer och innovation. Efter långa och till synes fruktlösa diskussioner kom ändå till slut en ekvation på plats.

  1. För att lyckas krävs en medveten eller omedveten strävan efter vinna-vinna. Många lyfte samarbetet mellan Telia och Spotify, liksom Wrapps succé ihop med Nordea.

 

  1. Förmåga från båda håll att både vilja och kunna överbrygga kulturskillnader.

 

  1. För att behålla momentum krävs gemensamt lärande. Utrymme för att testa, misslyckas och lyckas genom förtroende och utbildning.

 

Och sist men inte minst, kanske lite paradoxalt i digitala tider, var alla rörande överens om betydelsen av att ”sitta mer tillsammans”. Apparna tävlar om vem som kan länka flest – för att få dem att ses analogt. För att skapa något digitalt. Vi är trots allt bara människor.

/Joakim Thulin, Head of Strategic Insight, Berghs