Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Så lyckas du med distansarbete

Företag runt om i världen har skickat hem sina anställda och beslutat om distansarbete pga coronaviruset. Vare sig du är nybörjare eller rutinerad är det guld värt att ha rätt verktyg för att upprätthålla produktionen på distans. Här är våra tips på hur du håller ställningarna hemifrån.

Skrivet av Adam Horne
Mars 16, 2020

Kommunikation

Det är lätt hänt att hamna i sin egna lilla bubbla när man inte sitter på arbetet med sina kollegor. Då är kommunikation A och O för att allt ska fungera. Utöver mail och sms finns det en del hjälpsamma verktyg för att kommunicera internt. Några exempel på dessa är; Slack, Asana och Monday, kommunikationsplattformar som går att använda för så gott som all intern jobbkommunikation!

Planering

Tider som dessa är planering och tydliga mål din bästa vän. Hur många to-do listor gör du om dagen? Här är två planeringsverktyg som hjälper dig spara på papper;  Trello och Jira. Jobbar du avdelningsvis, i team eller är du ensam inom ditt område så funkar dessa verktyg lika bra. Skapa tavlor och kort med etiketter, fördela uppgifter mellan olika listor och markera vad som är klart och vad som skall göras. De här verktygen kommer definitivt att göra dina dagar mer effektiva!

Möten
Stäm av med dina kollegor! Prioriteringar och fördelning av arbetet under tiden ni jobbar på distans underlättas med avstämningar. Ett möte innan dagen dragit igång kan hjälpa dig fokusera på det som lagts på to-do listan. Ofta dyker det upp saker spontant som måste göras nu, då är ett virtuellt möte en bra lösning. Google Hangout eller Zoom gör det möjligt för dig och dina kollegor att ha e-möten. Det är också viktigt att man inte glömmer bort den sociala biten när man ställer om till distans. Öppna hangouts, zooms, eller ''fikarum'', för att hänga och prata spontant!

Material
Jobbar du med content så är det extra viktigt med tillgång till material vart du än befinner dig. Att ha allt samlat på molnet är det bästa, speciellt när det dyker upp akuta grejer. Behöver du dela ett dokument med en kollega eller har du bilder som ska delas på sociala medier så är verktyg som Dropbox, Wetransfer och Google Drive exakt vad du behöver. Är du i behov av en bild snabbt så kan du alltid använda dig av allas favorit, Unsplash.