Så undviker du att jämföra äpplen med päron i Google Analytics

Allt fler företag inser vikten av att kunna analysera sina besökares beteende på webben. Att kunna mäta dina marknadsaktiviteter är idag en förutsättning och allt fler efterfrågar kunskaper i det vanligaste verktyget för mätning: Google Analytics. En som är expert på både verktyget och analys är Adam Andersson, kursansvarig för Berghs distanskurs i Google Analytics.

Hej Adam! Varför behövs en kurs i Google Analytics idag?

Det är kanske mer relevant idag än någonsin förr, eftersom många företag genomgår en förflyttning från fysiska butiker till online. Fördelarna är många, både logistiskt och ekonomiskt. Men med detta kommer det också många frågor, hur rör sig kunderna i våra ”nya” butiker. Vad är de intresserade av, och hur kan vi få dem att köpa så mycket som möjligt?

Jag tror också det handlar mycket om att människor är medvetna om att allt mer går att mäta, och att företagen vill ha svart på vitt hur mycket en marknadsföringsaktivitet faktiskt har genererat i pengar. På sätt och vis blir mätningen och kunskapen i verktyget ett sätt att ta kontroll över det som byråerna tidigare presenterat som ”bra” kampanjer.

Behöver man ha några förkunskaper när man söker till din kurs i Google Analytics?

Nej, egentligen inte. Det räcker med att du har Google Analytics och en nyfikenhet kring vad som händer på din hemsida.

Kan du dela med dig av tre praktiska tips för den som vill komma igång med sitt analysarbete?

Varje företag har ju sina egna utmaningar, så det finns ingen “one size fits all” skulle jag säga. Men om jag skulle plocka fram några viktiga snabbtips är det dessa:

1. Börja med att se över strukturen på din hemsida, vilka olika typer av sidor finns det? Vad önskar ni att kunden skulle göra på respektive sidtyp om kunden bara kunde göra en enda sak?
2. Sätt spelreglerna, vilket innebär: bestäm vilka KPI:er som ni kommer att följa upp dessa sidor med.
3. Nu vet ni vilka sidtyper som finns och vilka tal ni ska titta på. Det är då dags att sätta ett målvärde. Hur många procent av besökarna ska uppfylla målet ni satte i steg 1 för att sidan ska anses prestera bra?

Hur uppstod ditt eget intresse för analys?

Jag har alltid varit nyfiken som person och funderat över hur saker och ting fungerar, vetenskapligt som ekonomiskt. Jag tror egentligen att det är där allting kommer ifrån. I kombination med ett intresse för teknik och digital utveckling föll det sig ganska naturligt att inrikta sig på webbanalys.

Vad gör du till vardags, när du inte leder en kurs på Berghs?

Utöver kursen på Berghs jobbar jag som analytiker hos konverteringsbyrån Conversionista!. På min egen fritid lever jag ett ganska vanligt liv där jag gillar att träna och kolla på sport.

Vilka är de vanligaste misstagen som människor gör när de arbetar med Google Analytics?

Google Analytics är indelat i tre nivåer, kan man förenklat säga. Efter besökare, efter besök och efter sidvisningar. Ett av de vanligaste misstagen som görs är att man jämför siffror från två olika nivåer (vilket blir att jämföra äpplen mot päron). Det är också därför det är viktigt att vara specifik när man efterfrågar en viss siffra, vilken nivå är det vi faktiskt följer? Följer vi besökare eller deras besök? Siffrorna kan variera ordentligt beroende på bransch.

Analytics som verktyg: krångligt eller enkelt?

Jag tycker att det fina med Google Analytics är just att man väldigt snabbt kan få matnyttig information utan att behöva komplicera till det, så spontant skulle jag säga enkelt. Sen är det givetvis som med alla andra saker, att övning ger färdighet. Ju mer man lär sig om verktyget desto mer förstår man hur otroligt stort det faktiskt är. Möjligheterna är många.

Vill du läsa mer om Berghs intensivkurs på distans i Google Analytics? Ta en titt här och ansök idag! 

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.