Sista ansökningsdag är 30 september

Google Analytics och webbpsykologi

Distans
Professional
  • Ta fram KPIer, sätta upp mål
  • Schemalagda rapporter
  • Mäta kampanjer

Genom Google Analytics kommer du förstå hur besökarna rör sig på din site. Med en förståelse för webbpsykologi kommer du förstå varför de gör som de gör. I denna grundläggande intensivkurs berör vi båda delar, för att din site ska prestera så bra som möjligt.

14 okt - 4 nov

Sista ansökningsdag är 30 september
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
23 750 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online 14/10 kl 18.00-19.00 Avslut online 4/11 kl 18.00-19.00
Egna studietimmar:
10-15 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Google Analytics är tveklöst det största och mest utbredda analysverktyget på marknaden. Stora som små företag använder detta gratisverktyg för att optimera sin site för att få ut absolut max av sin marknads­kommunikation.

På denna intensivkurs kommer vi på ett grundligt och pedagogiskt sätt gå igenom grunderna i Google Analytics. Du kommer skaffa dig en bättre helhetsbild av er site, mäta var era besökare landar, men också var de lämnar er. Det kommer inte enbart skapa förståelse för hur siten, utan även hur er digitala marknadsföring presterar. Parallellt med detta kommer du få en ökad förståelse för webbpsykologi. Du kommer att kunna ersätta magkänsla med fakta och på så sätt göra det enklare att prioritera på din site.

Under kursens gång kommer du att arbeta med din egen site, vilket gör att det blir enkelt att tillämpa i ditt vardagliga arbete. Förhoppningen är att du, precis som tidigare deltagare, sakta men säkert upptäcker flera saker som du/ni behöver förbättra. I slutet av kursen sammanfattar vi vad du har lärt dig i verktyget och blickar sedan framåt där vi öppnar dörren till löpande optimering och A/B-tester.

Vem är kursen för?

Kursen passar dig som arbetar på ett mindre eller större företag och dess digitala närvaro. Det viktiga är att du har ett intresse för analys och mätning samt bättre vill kunna följa upp vad som händer på ditt företags site. Du behöver inte ha några förkunskaper i Google Analytics sedan tidigare.

Kursansvarig

Adam.AnderssonAdam Andersson, Product Analyst, Viaplay på Nordic Entertainment Group. Han har starka band till Berghs då han tidigare arbetade här som Digital strateg.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper, datorkunskaper och tillgång till internet.
Ett Google Analyticskonto behöver vara uppsatt mot hemsida. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Ditt CV eller länk till din LinkedIn profil.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
23 750 kronor

Studieavgift exkl. moms
19 000 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

14 okt - 4 nov

Sista ansökningsdag är 30 september
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
23 750 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start online 14/10 kl 18.00-19.00 Avslut online 4/11 kl 18.00-19.00
Egna studietimmar:
10-15 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Övrig information

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Det här får du

  • Genomgång i grunderna för Google Analytics
  • Lära dig ta fram KPIer, sätta upp mål
  • Schemalagda rapporter
  • Mätning av digitala kampanjer
  • Sätta upp interna dashboards
  • Segmentering av målgrupper
  • Webbpsykologi

Att läsa på distans

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

Du får personlig feedback och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se ovan vad som gäller för denna kurs). Kursstart och kursavslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Tidigare kursdeltagare

”Detta är en intensivkurs för nörden som gillar statistik med en twist - som jag verkligen rekommenderar fler att gå!”
Katarina.Loodh
Katarina Loodh, Webbkommunikatör Trollhättans Stad
Kursen går igenom grunderna i Google Analytics på ett pedagogiskt sätt. Och Adam, som är kursansvarig, gav mycket bra feedback och goda råd som uppmanade till ytterligare kunskapsintag. Att kunna studera på distans har varit perfekt för mig, eftersom jag då kan bestämma själv när och hur jag ska lösa kursuppgifterna. Det har också varit bra att få jobba aktivt med sin egna hemsida, då ser man direkt verksamhetsnyttan som verktyget ger.