Sista ansökningsdag är 6 oktober

Google Analytics och webbpsykologi

Distans
Professional
  • Ta fram KPI:er och sätta upp mål
  • Segmentering av målgrupper
  • Mätning av digitala kampanjer

Genom Google Analytics kommer du förstå hur besökarna rör sig på din site. Med en förståelse för webbpsykologi kommer du förstå varför de gör som de gör. I denna grundläggande intensivkurs berör vi båda delar, för att din site ska prestera så bra som möjligt.

26 okt - 16 nov

Sista ansökningsdag är 6 oktober
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
26 875 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:

Start online 26/10 kl 18.00-19.00.
Avslut online 16/11 kl 18.00-19.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
2 inspelade föreläsningar/vecka. Framgår i schema HT23.

Egna studietimmar:
10-15 timmar per vecka
Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Om kursen

Google Analytics är tveklöst det största och mest utbredda analysverktyget på marknaden. Stora som små företag använder detta verktyg för att optimera sin site för att få ut absolut max av sin marknads­kommunikation.

På denna intensivkurs kommer vi på ett grundligt och pedagogiskt sätt gå igenom grunderna i Google Analytics, Universal Analytics och Google Analytics 4. Du kommer skaffa dig en bättre helhetsbild av er site, mäta var era besökare landar, men också var de lämnar er. Det kommer inte enbart skapa förståelse för hur siten, utan även hur er digitala marknadsföring presterar. Parallellt med detta kommer du få en ökad förståelse för webbpsykologi. Du kommer att kunna ersätta magkänsla med fakta och på så sätt göra det enklare att prioritera på din site.

Under kursens gång kommer du ha möjlighet att arbeta med din eller ditt företags egen site, vilket gör att det blir enkelt att tillämpa i ditt vardagliga arbete. Förhoppningen är att du, precis som tidigare deltagare, sakta men säkert upptäcker flera saker som du/ni behöver förbättra. I slutet av kursen sammanfattar vi vad du har lärt dig i verktyget och blickar sedan framåt där vi öppnar dörren till löpande optimering och A/B-tester.

Vem är kursen för?

Kursen passar dig som arbetar på ett mindre eller större företag och dess digitala närvaro. Det viktiga är att du har ett intresse för analys och mätning samt bättre vill kunna följa upp vad som händer på ditt företags site. Du behöver inte ha några förkunskaper i Google Analytics sedan tidigare.

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs. Lästips! Längst ned på denna kurssida finns det relaterade artiklar – ett bra sätt att få veta mer.

 

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper, datorkunskaper och tillgång till internet.
Ett Google Analyticskonto behöver vara uppsatt mot hemsida. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Ditt CV eller länk till din LinkedIn profil.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
26 875 kronor

Studieavgift exkl. moms
21 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Kursansvarig

Adam.AnderssonAdam Andersson, Product Analyst, Viaplay på Nordic Entertainment Group. Han har starka band till Berghs då han tidigare arbetade här som Digital strateg.

Det här får du

  • Genomgång i grunderna för Google Analytics
  • Lära dig ta fram KPIer, sätta upp mål
  • Schemalagda rapporter
  • Mätning av digitala kampanjer
  • Sätta upp interna dashboards
  • Segmentering av målgrupper
  • Webbpsykologi

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Kontakta oss om du har några frågor!

Kristiina Müllersdorf

Utbildningskoordinator
info@berghs.se

Tidigare kursdeltagare

”Detta är en intensivkurs för nörden som gillar statistik med en twist - som jag verkligen rekommenderar fler att gå!”
Katarina.Loodh
Katarina Loodh, Webbkommunikatör Trollhättans Stad
Kursen går igenom grunderna i Google Analytics på ett pedagogiskt sätt. Och Adam, som är kursansvarig, gav mycket bra feedback och goda råd som uppmanade till ytterligare kunskapsintag. Att kunna studera på distans har varit perfekt för mig, eftersom jag då kan bestämma själv när och hur jag ska lösa kursuppgifterna. Det har också varit bra att få jobba aktivt med sin egna hemsida, då ser man direkt verksamhetsnyttan som verktyget ger.