Sara och Jennie-Lie satsar på contentbyrå i Östersund

Vännerna Sara Gärdegård och Jennie-Lie Wickström har mycket gemensamt. De är båda uppvuxna i Östersund, delar intresset för content och har båda ett diplom från Berghs. Några år efter examen valde de att flytta tillbaka till hemorten och jobba tillsammans. Läs om deras resa.

Hej Sara och Jennie-Lie! Berätta lite om vilka ni är!

– Vi är två riktiga kommunikationsnördar som tillsammans har testat olika branscher och byråer. Vi har båda levt det hårda byrålivet i vår huvudstad, men valde till slut att landa hemma i de norrländska skogarna i Östersund där vi sedan fyra månader tillbaka driver vår alldeles egna contentbyrå, Lemaun.

Hur kommer det sig att just ni startade en byrå tillsammans?

– Vi var båda konsulter åt varsitt företag och träffades av en slump på mingel. Sedan började vi prata via sociala medier och då bollade vi en del jobbfrågor. Sedan fick vi ett uppdrag vi kunde genomföra tillsammans, Sara med foto och Jennie-Lie som projektledare och skribent. Då kände vi att vi fungerade väldigt bra som ett team, vi kompletterade varandra perfekt. Båda trivdes i vår hemstad, Östersund och valde då att satsa på något eget där.

Hur skiljer det sig att driva en byrå i Östersund från att göra det i Stockholm, tror ni?

– Den positiva skillnaden är att det inte finns lika mycket konkurrens utan de byråer som finns driver intresset för kommunikation tillsammans, vilket gör att det ändå händer mycket i vår stad. Det är också mindre stress och ohälsosamma krav från kunder och partners, de flesta vill precis som vi ha tid för familj och att njuta av våra omgivningar med fjäll, sjöar och skogar. Det som kan vara tufft är att vi inte har så många företag med enorma marknadsbudgetar, så det gäller att anpassa erbjudande och affärsmodellen för att få det att gå ihop.

Vad har varit mest utmanande med att starta egen byrå?

– Man behöver ha tålamod och is i magen. Att sälja och hitta kunder tar tid. Risken är att man börjar tvivla men vi känner att vi kan lita på varandra och är bra på att ge varandra stöd. Därför kan vi uppskatta att vi bara är två.

Vad har ni för tips till de som vill öppna byrå?

– Gör det inte ensam! Hitta minst en person som du känner har samma vision och tankar som dig själv, men som kanske nödvändigtvis inte har exakt samma bakgrund. Tips nummer två, skriv ner vilka ni är och vad er byrå ska ha för plats, varför ni finns. Som vilken annan idé som helst så är det lätt att man glider på sidospår mot vart man tänkte att det skulle landa. Har ni er idé kring byrån och era tjänster nerskrivet så är det lätt att gå tillbaka och se vart ni ville och om ni är på väg åt rätt håll.

Vad har varit er största lärdom från Berghs?

– Berghs var ett år i våra liv som vi aldrig kommer att glömma. Det roliga är att vi knappt pratade under studieperioden, trots att vi båda kom från Östersund och hade det gemensamt blev vi inte vänner riktigt då. Om vi skulle säga en sak så är det att Berghs fick oss att förstå att vi har alla möjligheter i världen att skapa något unikt. Man träffar så många kreativa människor som man utbyter kunskaper med och det får en att våga testa nya saker. Det gav oss självförtroendet att våga öppna eget.

Jennie-Lie om Produktionsledning

– Tack vare alla skarpa case och föreläsare från så många olika företag så insåg jag snabbt att rollen som produktionsledare är enormt formbar och bred. Beroende på dina intressen, värderingar och hjärtefrågor så kan du alltid hitta eller skapa ditt drömjobb. Sen är det en fördel om du gillar ordning och reda, listor och program som Trello.

Sara om Digital Design & Strategy (tidigare Interaktiv kommunikation)

– Det bästa med min tid på Berghs var alla människor jag träffade, mångfalden gjorde att jag kände att jag varje dag fick lära mig något nytt från mina klasskompisar, projektgrupper eller föreläsare. Att välja en digital inriktning på min utbildning känner jag nu var helt rätt då vi är i en tid då identiteter och design mer och mer används just digitalt.