Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Skaffa en digital mentor!

malin jan

Malin, som är kursansvarig för Projektledning av digitala lösningar på Berghs, jobbar i skift. När hon inte hänger på Berghs är hon nämligen VD på Sticky Beat. På Berghs lär hon kursdeltagarna att ta reda på vad de behöver veta, kunna och göra för att leda digitala projekt på ett effektivt och säkert sätt.

Oktober 15, 2014

Malin vet vad hon talar om när det handlar om digitala kampanjer, projektledning och producentrollen. Hon har varit på företag som Razorfish, Creuna, Syrup och nu senast på Sticky Beat. Hon gillar att ha koll, kontroll och vet vad man ska tänka på att fråga och göra för att projekten ska flyta smidigt och ha så få överraskningar som möjligt.

Hej Malin, berätta vem är du och vad jobbar du med om dagarna?
Jag är i grunden projekt- och produktionsledare med bakgrund från reklam- och mediabyrå och sedan 99 med renodlade digitala lösningar på it-företag, webbyrå och digital produktionsbyrå. Sedan fyra år är jag VD på Sticky Beat vilket innebär att jag hjälper våra kunder att hitta rätt lösningar för de mål, behov och utmaningar de står inför. 

Hur väcktes ditt intresse för digital kommunikation?
Jag gillar generellt smarta lösningar och tillgänglighet, sen får det gärna gå snabbt och vara effektivt. De digitala kanalerna har ju allt det tycker jag. Att det sen ständigt kommer nya möjligheter och smartare, effektivare och bättre sätt att göra saker på i takt med att tekniken utvecklas gör att jag och vi som jobbar med det här alltid kan vidareutvecklas. Det är nog därför jag inte tröttnar utan fortsätter tycka att det är spännande och viktigt!

Berätta hur det kommer sig att du hamnade på Berghs!
Jag höll min första föreläsning för de operativa projektledarna på Berghs för 4 år sedan, det har blivit ett par såna per år, plus att jag höll i en delkurs om digital projektledning för diplomutbildningen Produktionsledning/Operativ projektledning. Den här kursen har jag föreläst på som gäst tidigare och nu fått äran att hålla i hela utbildningen vilket känns jättekul.

Beskriv din kurs Projektledning av digitala lösningar – vem tycker du ska gå den?
Det här är en kurs som riktar sig till projektledare/produktionsledare som känner att de vill bli bättre beställare, få bättre koll och kontroll, lära sig och inspireras mer och vill fördjupa sina kunskaper inom det digitala. De kan också uppleva frustration, att det är för mycket strul och tar för mycket tid med digitala projekt. Det jag vill lära ut och förmedla via case och exempel kommer att vara konkret och praktiskt varvat med inspiration. Man kommer i kursen träffa erfarna personer både från produktionsbyrå, kundsidan och en pedagogisk utvecklare som reder ut begreppen man behöver ha koll på. Tror att det blir en riktigt bra mix av föreläsare och innehåll.

Mer konkret kommer vi till exempel gå igenom digitala och sociala kanaler, övergripande teknik, den digitala projektprocsessen och i vilken ordning man gör saker, risker, framgångsfaktorer, checklista, budgetar mm mm.

Varför är det viktigt idag med kunskap om att projektleda just digitala lösningar?
Att göra fel kan bli riktigt dyrt. Digitalt, mobilt och webb, är en av de viktigaste kanalerna där företagen möter sina kunder idag, även investeringarna här blir större och större. Det finns många möjigheter och bra sätt att lösa saker på men också många varianter och olika meningar om vad som går, hur saker ska lösas etc. För att vara en bra beställare eller projektledare gäller det att ha övergripande koll, veta ungefär vad som går att göra och vilka hinder som kan finnas. Ha en bra checklista med frågor som ska besvaras för att minska riskerna och maximera sin investering.

Vad innebär det att projektleda en digital kampanj jämfört med andra (icke digitala) kampanjer? Vilken är den största skillnaden ur en projektledares perspektiv?
Det är många delar att tänka på, och förutom design och innehåll måste man skapa ett bra flöde och optimerad teknik för en riktigt bra användarupplevelse. Många upplever att de är ute på djupt vatten, därmed blir digitala projekt något som tar mycket tid, energi och är en osäkerhetsfaktor för många. Men det behöver inte vara så anser jag, det finns kontrollpunkter och milstolpar även här. Och smarta folk att fråga.

Man brukar ju säga att det digitala landskapet är väldigt föränderligt, har du några tips på hur man håller sig bäst uppdaterad?
Det håller jag med om, det händer mycket hela tiden. Jag får en del info och inspiration från Feber.se och Mashable, jag pratar med kollegor eller digitala entusiaster och följer bloggar. Ett tips är att skaffa sig en digital mentor! Bjud någon du tycker har koll på en lunch och säg att du vill bolla digitala lösningar.

Vad är det vanligaste misstaget/fallgropen, i din mening, för projektledare inom digitala kampanjer?
Åh, bra fråga! Den sammanfattar jag med ett citat från Johan Magnusson, en av grundarna till Sticky Beat,  "Assumption is the mother of all fuckups." Det finns några olika fallgropar, vi kommer gå igenom dem på kursen men kort handlar det om utvecklingen, tekniken och användarupplevelsen.