Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

”Sociala medier äger en helt ny logik och möjlighet”

sanasideeped

En av Berghs nyheter är Berghs Fast Forward-kurs Bygga varumärken i sociala medier med kursansvariga Sara Larsson och Deeped Niclas Strandh. Här berättar Niclas mer om kursen.

Skrivet av Berghs School of Communication
Juli 19, 2014

Hej Niclas, snart drar Bygga varumärke i Sociala medier igång! Hur långt har du kommit i förberedelserna?
Att göra en kurs handlar mycket om att hålla sig på tå och se vad som påverkar de som kommer. Min kurs är intressant då den dels bygger på ganska stabila teorier runt varumärken samtidigt som det handlar om sociala medier som är mycket snabba på att förändras. Så både jag och Sarah har en plan och en ganska klar agenda och massor med kul aktiva delar för de som går kursen.

Hur hamnade du på Berghs? Hur länge har du varit här?
Jag har dels gått copywriterutbildning för många år sen – en sån där utbildning för personer som redan arbetar inom reklam. Och en fantastiskt bra utbildning om varumärken. Sen har jag föreläst ganska många gånger genom åren om digital pr och sociala medier i olika kurser. Berghs är speciellt på så många sätt och jag är oerhört glad att få vara en del av vad som formar framtidens marknads­kommunikation.

Vad jobbar du med när du inte hänger på Berghs?
Jag är creative planner på United Power, en byrå belägen i Falun. Jag är också delägare i byrån och det är spännande att efter några år som helt egen konsult nu igen ingå i ett kollektiv. I skrivande stund jobbar jag dels med ett stort varumärkesprojekt där vi helt förändrar både namn, story och plattform för ett spännande modeföretag. Dessutom föreläser jag rätt mycket om sociala medier.

Kan du berätta lite mer om din kurs Bygga varumärke i sociala medier?
Det är en kurs för dig som redan kan en del om sociala medier. Kanske jobbar du som kommunikatör med inriktning på webb, kanske är du marknadsansvarig för ett varumärke. Kursen kommer att ta in varumärket i sociala medier – hur man kan bygga och stärka det genom att strategiskt arbeta med det. Det innebär att varumärket i sig delvis förändras men också att det krävs att man använder metoder för att förstå både sig själva och sina kunder bättre. Jag och Sarah Larsson Bernhardt kommer att arbeta både med praktiska övningar, och med insikter för de som går kursen. Varje varumärke är unikt på många sätt – och genom den mängd möjligheter som sociala medier ger så blir kursen en upptäcktsfärd som vi ger oss ut på tillsammans i gruppen.

Varför är det så viktigt idag att arbeta med varumärket på digitala och sociala plattformar? Vad händer om man låter bli?
För min del finns det ingen skillnad mellan att tänka socialt och tänka digitalt. Sociala medier är så pass genomgripande närvarande i nästan alla digital kommunikation att det helt enkelt är en hygienfaktor. Och om vi går mot att ett varumärke måste tänka in sociala medier som en självklar del av sin mediamix så innebär det att sociala medier är ett verktyg för att utveckla och skapa ett starkt varumärke. Om man låter bli det så förlorar man helt enkelt en potent möjlighet att stärka det. Jag tillhör inte dem som säger att ”om du inte är på Twitter så finns du inte” men däremot så handlar det om att utnyttja de verktyg som finns till buds för att på bästa sätt öka varumärkets värde.

Vilken är den största missen man som företag kan göra på internet?
Att tro att det är ännu en kanal. Det är inte en anslagstavla eller en motsvarighet till en 30 sekunders TV-spot utan äger en helt ny logik och möjlighet. Eller att starta något utan att ha både ett mål, en strategi och förstå att det här påverkar varumärket. Samtidigt är det en möjlighet om man startat upp och börjat inse att det här är inte något litet komplement till det ”vanliga” utan en alldeles speciell logik som ligger bakom – för då kan man göra något bra av det. Fördelen med sociala medier är att det är möjligt att hela tiden förändra, förbättra och utveckla. Själv satt jag för ett tag sedan med ett företag vars kanaler blivit vildvuxna. Då handlar det helt enkelt om att bygga om och strukturera om. För att arbeta mer effektivt och smart.

Nämn ett eller några företag som jobbar riktigt bra med sitt varumärke i sociala medier! Samt ett skräckexempel?
Några skräckexempel ger jag inte – jag dissar ogärna. Allas favoriter är just nu Maersk vars sociala mediearbete är oerhört spännande och oväntat på många sätt. Det handlar om att bygga varumärket – både i bredd men också i djup. Sen finns det ett antal sportmärken som i Red Bulls anda förstått att utnyttja den oerhörda kraft Youtube är hos unga. Sen självklart är Holstee fortfarande ett typexempel på ett vackert sätt att utnyttja positiv viral kraft.

Vilket är det viktiaste tipset till ett företag som snabbt vill komma igång med att bygga upp varumärket i sociala medier?
Att göra hemläxan: hur översätter vi varumärkets brand promise och story till saker som är värda att dela för andra.

Vilka tycker du ska söka till den här kursen?
Personer som redan arbetat eller som redan har en viss kunskap runt sociala medier men som inser att varumärkesarbete i sociala medier kräver ett rejält arbete.

Niclas Strandh och Sara Larsson driver tillsammans #socialbydefault.