Student Lab i Almedalen om framtidens lärande

Sanoma Utbildnings affärsidé är att erbjuda lösningar för lärande som engagerar, ger bättre resultat och underlättar vardagen för lärare och elever. I ett Student Lab i Almedalen under politikerveckan ska deltagarna sätta tänderna i utmaningen: hur kan ett läromedelsföretag bidra till världens bästa skola?

Christer Carlberg är marknad- och försäljningschef på Sanoma Utbildning och initiativtagare till Student Lab i Almedalen. Vi ställde några frågor till Christer för att få veta mer om utmaningen och vad deltagarna på plats i Visby kan vänta sig av dagarna.

Hej Christer! Vem är du och vilken är din roll på Sanoma Utbildning?

Idag är jag i det närmaste en intraprenör, dvs en före detta entreprenör som tagit anställning och nu förändrar företag från insidan. Jag har en historia av att starta många olika verksamheter, gärna med fokus på digitalt och förändring. Från Wideyes, en e-rekryteringstjänst där jag var ansvarig för att bygga internetbaserat rekryteringssystem för större företag, via en riktigt fräsch take away-mat på SthlmNewDeli, till seriös internetdating i form av Parship. Gemensamt har hela tiden funnits en strävan efter att förändra en bransch och åstadkomma bättre produkter.

För några år sedan tänkte jag starta en digital utvecklingsbyrå för läromedel. Innan jag hann göra det dök möjligheten att bli kommersiell chef på Sanoma Utbildning upp och jag nappade. Jag tycker att det vi gör är det mest intressanta som finns just nu i det svenska näringslivet. Vår bransch går igenom en grymt spännande förändring, det vi gör är viktigt – hjälper vi skolan på rätt sätt kan vi bidra till att våra barn får en bättre utbildning och samtidigt har Sanoma Utbildning rikligt med erfarenhet och innovationsförmåga att verkligen få fram bra produkter. Min roll som kommersiell chef knyter ihop alltsammans; vilka behov har egentligen våra kunder, vad kan vi erbjuda för att lösa deras behov på bättre sätt och hur når vi ut med vårt budskap?

christer_sanoma
Christer Carlberg, Sanoma Utbildning

Kan du berätta om Sanoma Utbildning och er position på läromedelsmarknaden i Sverige?

Vi är en av drakarna i marknaden. En av de där aktörerna som nya, hungriga, digitala läromedelsleverantörer skall konkurrera ut. Men vi har en mycket stark position med riktigt bra läromedel och en historia av att utmana det konventionella när vi utvecklar nya läromedel. Så förhoppningsvis klarar vi av att inte bara försvara vår position utan även förstärka positionen som det förlag som har marknadens bästa läromedel. I praktiken tillhör vi en större läromedelskoncern som heter Sanoma Learning och har därmed access till gemensamma tekniska plattformar, något som ytterligare ger oss konkurrensfördelar.

I Student Lab i Almedalen den 3 och 4 juli kommer deltagarna att djupdyka ned i läromedelsmarknaden. Hur skulle du beskriva att den ser ut idag? Håller läromedlen i skolorna på att bli allt mer digitala?

Historiskt sett, och antagligen även framöver, väljer lärare själva vilka läromedel de vill använda. Det kan alltså i praktiken förekomma olika läromedel i två parallella klasser i samma skola. Men med digitala läromedel finns det ett visst behov av att hålla ihop dem för att på så vis slippa jobba i för många olika plattformar. Digitaliseringen går dock långsamt, hittills har de flesta skolor satsat mest på själva hårdvaran och avvaktat med innehåll. Det är givetvis synd eftersom det nu finns en massa fina surfplattor och datorer ute på skolorna utan något som helst kvalitetssäkrat innehåll. De används därmed mest till sökningar på internet och som skrivmaskin. Samtidigt sliter lärare sitt hår för att få tiden att räcka till, när de utan läromedel själva måste hitta sin väg för undervisningen. Lärarkåren är en hårt utsatt yrkesgrupp som verkligen inte har någon tid över i vardagen. De behöver allt stöd de kan få för att på så vis kunna fokusera på själva undervisningen. Här kommer läromedel in i bilden – hur kan vi hjälpa lärare så att de i sin tur kan hjälpa varje elev nå sin fulla potential?

Hur ser morgondagens lärande ut, tror du?

Det brukar vara så att först går det långsammare än någon hade trott, sen blir det mycket mer än någon kunde ana… Så just nu går förändringarna i skolan rätt långsamt även om just det digitala är mycket hett. Men i takt med att lärare får kompetensutveckling och infrastrukturen blir bättre så kan det snabbt slå om och skolan skiftar form. Med digitala läromedel blir rumsaspekten inte lika central och skolor kan utformas på helt andra sätt. Samtidigt är vi på väg in i en period med riktigt hög lärarbrist. Därför måste det komma fram nya sätt att strukturera undervisningen så att de lärare vi har räcker till.

Kan du beskriva den stora utmaningen för deltagarna i Student Lab i Almedalen?

Vi vill hjälpa till att göra svensk skola bäst i världen. Förhoppningsvis kan studenterna komma på innovativa sätt att förmedla detta och kanske även hur vi skall förpacka det vi står för och kan.

Student Lab i Almedalen ser lite annorlunda ut jämfört med tidigare Student Labs på Berghs. Till exempel genom att presentationerna av deltagarna kommer att ske inför publik, på en scen. Hur tror du att det kommer att förändra resultatet?

Det sätter ju givetvis lite extra press på studenterna. Visserligen har de drygt 24 timmar på sig nu, men det är fortfarande oerhört tidspressat. Att stå upp inför en stor publik och presentera sina idéer kommer nog vara rätt nervöst. De måste även lyckas förpacka idéerna så att inte bara vi branschpersoner förstår, utan så att de även får med sig jury och publik.

I en drömvärld – vad lämnar ni Student Lab med i slutet av dagen den 4 juli?

Vår förhoppning är att få med oss massor med bra idéer där något är så bra att vi fortsätter jobba med den gruppen som tog fram idéen. Vi står mitt i en bransch som går igenom en förändring och vi behöver all hjälp vi kan få med att förstå vad vi behöver göra och hur vi kan kommunicera vår vilja att bidra! Så helst lämnar vi Almedalen med en insikt i att vi nu tagit ett stort kliv mot att göra Sveriges skolor till världens bästa – för alla.

Vill du ansöka till Student Lab i Almedalen?

Student Lab är en unik möjlighet att få samarbeta med andra talangfulla studenter* i skarpa uppdrag. För de studenter som väljs ut att delta i ett Student Lab utgår ersättning. Det här labbet vänder sig till studenter och alumnis som kommer att befinna sig på Politikerveckan i Almedalen den 3 och 4 juli. Resa och logi bekostas av deltagarna själva.

Ansök till Student Lab i Almedalen här! 

*Studenter eller alumnistudenter (max 24 månader efter avslutad utbildning) på Berghs School of Communication, Universitet och Yrkeshögskolor kan ansöka till ett Student Lab. Urval av studenter baseras helt på ambitionen att skapa studentteam med relevanta och kompletterande kompetens och erfarenhet. 

Bloggare/Influencer

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.

Se alla inlägg