Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Student Lab med ett av världens största spelföretag!

gaming

Spelintresserade studenter, se hit! I nästa Student Lab får deltagarna inte bara möjlighet att arbeta med ett av världens största spelföretag, de får möjlighet att arbeta med ett av världens största spelföretag som är redo att omsätta koncepten i snabb produktion.

Skrivet av Berghs School of Communication
Maj 15, 2017

Under Student Lab samarbetar under en intensiv heldag en grupp utvalda studenter från kommunikationsutbildningar i Sverige och utomlands med utmaningar från företag. Tidigare värdar för Student Lab har bland annat varit SVT, Sparbankerna och Wella. Den 3 juni är det dags för ett av världens största spelföretag, Wargaming, att kliva in på Berghs för att sätta en rejäl utmaning i studenternas händer. Staffan Nyström, Global Marknadsföringsdirektör på Wargaming, berättar mer om utmaningen och vad deltagarna i Student Lab den 3 juni kan förvänta sig av dagen.

Hej Staffan! Den 3 juni står du och ditt företag som värdar för Student Lab. Berätta om dig själv och din roll på Wargaming!

Jag är själv svensk och har haft en lite annorlunda väg in i marknadsföringens värld då jag i grunden är Civilingenjör i Industriell ekonomi i logistik vid Luleå universitet. Efter examen hamnade jag på en reklambyrå i Finland av alla ställen och där blev jag kvar i elva år på diverse större och mindre byråer innan jag flyttade till Dubai där jag bland annat var delägare i en mindre digital byrå. Efter det ringde Wargaming och undrade om jag hade lust att flytta till Cypern, där jag nu är bosatt.

Min titel på Wargaming är Global Marknadsföringsdirektör, men egentligen jobbar jag mer eller mindre som Managing Director på vår interna fullservice-marknadsföringsbyrå. Vi gör allt från TV-reklam till events för hundratusentals personer. Vi är ungefär 200 personer som arbetar på byrån, de flesta av dem i Minsk. Själv arbetar jag mest med strategier och mer strukturella frågor, men hjälper även de kreativa när de kört fast, var nu i den kreativa processen det kan vara.

Staffan_wot

I kommande Student Lab den 3 juni kommer deltagarna få sätta tänderna i ett spel som har några år på nacken – berätta om det!

Spelet som studenterna kommer att får jobba med är World of Tanks, ett jättespel, faktiskt världens femte största, ett spel som vi inte ens själva förstår hur stort det är. Vi har över 180 000 000 spelare som testat spelet och vi har miljontals som spelar dagligen runt om i hela världen. WoT är helt gratis att spela, så om du inte vill spendera en krona så behöver du inte, men du kommer att gå framåt i spelet ganska sakta. Om du istället vill komma fram fortare, spela med lite roligare vapen eller färgsätta din stridsvagn så måste du betala för det. WoT kan sägas vara det spelet som skapade Free to Play-marknaden för PC och det finns nu många spel som följer samma framgångsrika metod. Spelet har som sagt funnits på marknaden i över 5 år men spelet är under konstant utveckling och kommer under hösten/vintern att få ett visuellt lyft med helt ny grafik.

Kan du sammanfatta utmaningen som studenterna kommer att sätta tänderna i?

Spelet är utvecklat och utvecklas i Vitryssland och CIS (området som var före detta Sovjetunionen) är och har varit den största regionen för Wargaming. Vi smyger oss dock in i västvärlden sakta men säkert och vi är nu stora även i östra Europa (Polen, Tyskland etc.) men i väst har vi haft svårt att ta oss in. Därför vill vi nu att studenterna ska skapa en viral kampanj (word of mouth) som har kraft att sprida sig helt självmant, utan allt för mycket mediaköp. Vi bryr oss egentligen inte så mycket om i vilket medium kampanjen håller till, det kan vara ett eller flera events eller på billboards, men naturligtvis passar en digital kampanj bäst då vi skulle vilja få spelet spritt i ett ganska stort område.

Hur kom det sig att ni vände er till Berghs för att hitta samarbete med Berghs studenter?

Jag har själv gått ett par kurser i strategi hos Berghs och sökte från början ett samarbete mer i form av utbildning av mitt team i Minsk. Men eftersom vi även arbetar mycket med frilansare och jag hörde talas om formatet Student Lab och vad det innebär, så blev jag väldigt intresserad då jag försöker hitta nya sätt att få bättre och mer intressanta idéer än vad mitt eget team kan komma upp med. Det kändes extra intressant just eftersom ni kommer helt från utsidan. Att dessutom få möjlighet att arbeta med de bästa kommunikations-studenterna i världen och förhoppningsvis kunna knyta till oss några att fortsätta arbeta med även i framtiden gjorde valet lätt.

Vilka är era förhoppningar med dagen?

Våra förhoppningar är att vi efter dagens slut kommer ha en hel bunt med koncept som vi mer eller mindre kan sätta i produktion redan på måndagen efter. Mitt produktionsteam står i standby, så no pressure 🙂

Om vi utöver detta kan knyta kontakt med några av de blivande världsstjärnorna inom kommunikation så är detta naturligtvis ett stort plus.

Vad är Student Lab?

Student Lab är en unik möjlighet att få samarbeta med andra talangfulla studenter där uppdraget är att skapa nya kreativa och innovativa idéer för olika uppdragsgivare.

Läs mer!

I uppgiften ingår att hitta ett koncept och en strategi för att erövra den västeuropeiska marknaden. Har ni någon teori om varför just denna varit svårare att nå tidigare?

Spelet handlar till stor del om andra världskriget och i CIS regionen och även östra delen av Europa är detta en mycket större del av den dagliga kulturen, den är påtaglig var du än befinner dig. I väst, även om vi var påverkade, så är det inte alls lika stor del av livet. I väst är det även ett mycket större mediabrus och ett större utbud av spel, plus att människor generellt har en högre levnadsstandard så de har råd att köpa många av de nya spelen som kommer ut.

Vad kan studenterna som deltar i Student Lab den 3 juni vänta sig av dagen?

De kan dels förvänta sig en inblick i en hel massa data då vi är ett datadrivet företag, och de kan också vänta sig ganska fria tyglar (i varje fall mer fria än vad ett normalt varumärke tillåter), stora idéer för ett av världens största spelföretag och helt enkelt en rolig dag med en massa dåliga skämt.

Vill du söka till Student Lab den 3 juni? Ansök här!