Studenter prisas i Cannes för innovativ lösning för att spara miljö och pengar

Matsvinnet är en dyrbar affär för miljö och ekonomi. I studenterna Filip, Olga, Amelie, Sofia och Ebbas lösning IKEA Hållbar blir kylskåpet smartare och du slipper slänga ätbar mat. Här berättar studenterna som vann det prestigefulla priset Future Lions i Cannes om sin lösning och hur det känns att vara en av fem utvalda studentgrupper från hela världen som reser hem från Cannes med ett lejon i bagaget.

I det fiktiva caset IKEA Hållbar har studentgruppen från Berghs skapat en lösning som gör att du slipper slänga ätbar mat. Studenterna, som kommer från klasserna Digita Strateg/Digital Kreatör samt Produktionsledning på Berghs, berättar: 

”Ebba och Sofia hade tidigare jobbat i samma projektgrupp och var båda sugna på att tävla. Sofia drog sedan med sig tre kreatörer från sin klass som hon visste skulle bli ett bra team. Vi som läste i DSK-klassen hade en vecka där vi gick igenom de olika tävlingsbrieferna, vilket gav oss en bra start i processen. Därefter ställde vi siktet på Future Lions!” 

Hur gick ni tillväga för att komma på den idé som ni nu prisas för?

Vi letande efter ny teknik och Olga berättade om sensorn Innoscentia som är en digital bäst före-sensor för livsmedel. För att sedan komma vidare började vi diskutera vardagliga problem, som att osäkerhet leder till att vi idag slänger fullt ätbar mat. Med rätt produkt och rätt varumärke skulle vi kanske kunna förändra det beteendet. IKEA var tidigt i våra tankar eftersom de jobbar aktivt med hållbarhetsfrågan. Plötsligt kändes allt rätt och bitarna föll på plats en efter en.

Hur har det fungerat att jobba vid sidan av era studier på Berghs?

Bra, eftersom vi alla haft en tydlig målsättning med tävlingen och arbetat med ett case som känts viktigt.

Bidraget skickades in till Cannes, vad hände sedan?

Efter några veckors väntan fick vi meddelandet att vårt bidrag blivit ”shortlistat” och vi blev förstås jätteglada. När vi sedan fick veta att vi vunnit så var glädjen total, men det är inte förrän nu när vi är på plats i Cannes som det hela börjar sjunka in.

Nu är ni på plats i Cannes, vad händer där?

Det är ett fullspäckat schema med seminarier och events. Vi njuter för fullt av allt Cannes har att erbjuda och av alla de möjligheter vi fått.

Vad ska ni göra ikväll?

Vi har en drink med Google och AKQA. Sen ska vi fira natten lång!

För två veckor sedan tog ni er examen från Berghs, vad är sommar- och framtidsplanerna?

Vi kommer att se vad denna möjlighet öppnar för dörrar och förhoppningen är att hitta en grym arbetsplats.

Studenterna bakom IKEA hållbar: 

  • Filip Myringer – Digital kreatör 15/16
  • Olga Lillienau – Digital kreatör 15/16
  • Amelie Farmer – Digital kreatör 15/16
  • Sofia Bleiweiss – Digital strateg 15/16
  • Ebba von Zweigbergk – Produktionsledning 15/16

Tävlingen Future Lions arrangeras varje år i Cannes av AKQA, ett internationellt byrånätverk med fokus på innovation.

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.