”Studenterna solklara ambassadörer för hållbara livsstilar”

Berghs Explore är över för i år och även 2017 imponerade studenternas lösningar för affärsnytta och hållbar livsstil stort på uppdragsgivaren SEI. Här visar vi exempel på fyra av gruppernas case som på konkret sätt visar hur företag kan ta mer ansvar för konsumenters hållbara livsstil.

Under vintern har Berghs heltidsstudenter arbetat intensivt med att lösa frågor kring hur företag och näringsliv kan bidra till en hållbar livsstil för konsumenter – utan att tappa vare sig konsumentnytta eller lönsamhet. Under kursen, som fokuserar på “shared value” och går under namnet Berghs Explore, har studenterna delats in i 20 grupper med mixade kompetenser (klasser) och fått en kategori tilldelad sig: leisure, housing, food, mobility eller consumer goods. (Läs mer om Berghs Explore här!)

Som uppdragsgivare stod Stockholm Environment Institute (SEI) och i mitten av december presenterade alla grupper sina lösningsförslag för bland annat Peter Repinski på SEI. Han kommenterar:

“Vi vet vad som krävs för att leva hållbart i framtiden. Berghs studenter visar hur näringslivet kan göra den hållbarheten lönsam och relevant genom affärstänkande innovation och kommunikation. Idéerna visar vilken kraft det finns i att vårt område hijackas och paketeras av kommunikatörer och drivs av andra än enbart hållbarhetsmuppar. Fokus flyttas från slutkonsumentens ansvar att göra skillnad till företags möjligheter att göra hållbarhet till en del av sin affär och samtidigt skapa samhällsnytta. Dagen var magisk, inte minst eftersom Berghs studenter visar sig vara solklara ambassadörer för hållbara livsstilar. Jag vill tacka för ett mycket inspirerande samarbete som jag nu vill utveckla.”

Här visar vi fyra exempel på lösningar som studenterna presenterade under Berghs Explore 2017.

1. LEISURE: (fiktiv kund SAS)

Gruppen består av studenterna Christoffer Norsander, Maria Bergström, Julia Samson, Sabina Seppälä, Max Brennan, Maja Nylund och Daga Simonsson.

“Det började med att en i vår grupp berättade om hur hon hade packat med sig en fleecetröja inför sin resa till Mallorca. Genom det började vi prata om hur ofta man packar med sig onödiga saker på resan, för att vara förberedd på alla tänkbara scenarier. Detta leder ofta till att man i sin packningsmani på riktigt tror att en varm tröja är behövligt på Mallorca i juni. Eller att dom där springskorna kommer användas trots att man inte har tränat på åtta månader. Kort därefter hittade vi en artikel som beskrev hur mycket mindre ett flygplans bränsleutsläpp skulle bli om varje person utelämnade ett par skor i sitt bagage. Den artikeln tillsammans med insikten om att folk tar med sig onödiga saker på semestern ledde oss fram till vår lösning för SAS. Vår idé är att SAS, som tidigare endast tagit extra betalt för de resenärer som packar övervikt, nu även ska börja belöna de kunder som packar under sin maxgräns på 23 kilo. Varje gång en resenär vid incheckning har packat under 23 kilo kommer hen att belönas med “packpoints” som är knutet till SAS redan befintliga EuroBonus Program. Ju färre kilo, desto fler “packpoints”. Kunden får således ett incitament till att packa mindre, SAS får lägre bränslekostnader genom lättare bagage samtidigt som flygplanens utsläpp minskar.

Att få möjligheten att lära sig av varandras kompetenser och bidra med sina egna under explore har varit sjukt utvecklande och lärorikt, och framförallt har vi i gruppen haft en väldigt kul tid tillsammans.”

2. HOUSING: (fiktiv kund IKEA och IF)

Gruppen består av studenterna Petra Larsson, Estelle Bunner, Fredrik Rylander, Alexander Parling, Harris Lukeman, Elin Stensson och Michaela Andersson

”Vår lösning, Säkra, är en automatiserad adapter som stryper strömtillförseln när elektronikprodukten står i standby eller är fulladdad. Den känner av behovet av elektricitet när man vill använda produkten igen och släpper då på strömmen. Detta minskar både elsvinnet och brandrisken i hemmet, vilket är bra för miljön och den enskilde individen.

Explore har varit sjukt roligt och intensivt. En bra gruppdynamik och nyfikenhet har gjort att vi har kunnat jobba tillsammans samt fatta beslut som grupp under arbetets gång. Detta har legat till grunden till en produkt vi är stolta över och har också gjort att vi har utvecklats som individer och inom våra professioner.”

3. FOOD (fiktiv kund Ben & Jerrys)

Gruppen består av studenterna Clara Dilot, Gustav Nykvist, Sabrina Leuenberger, Anton Jansson, Rikard Köhler, Therese Rigollet och Joakim Engström.

“Explore har verkligen varit ett fantastiskt projekt på många sätt. Det var otroligt lärorikt att jobba över klassgränserna och få möjligheten att ta del av varandras kompetenser. Vi hittade snabbt ett bra workflow och idén att göra glass av banan, som slängs på grund av sitt utseende, kom tidigt i processen. Detta case var extra kul att jobba med då Shared Value som koncept, både känns viktigt och relevant i dagens samhälle.”

4. Mobility (fiktiv kund BikeID)

Gruppen består av studenterna Amin Soudani, Fideli Svensson, Gustav Mårtensson, Anna Mellqvist, Emelie Sundwall, Signe Belfiore och Andreas Karlsson.

 

“Vår idé handlar om att bryta ett dåligt betendemönster. Göra tvärtom mot vad man alltid har gjort. Vi vill sluta straffa bilister och istället belöna cyklister. Genom att använda det ekonomiska utrymme som redan finns i produkten kan vi på ett enkelt sätt uppmuntra människor till att lämna bilen hemma. Sakta men säkert så kommer bilist efter bilist att inse, känna och förstå fördelarna med att ta cykeln och bryter då också en dålig vana.

Att få chansen att jobba tillsammans med alla discipliner på skolan är extremt kul och lärorikt. Under Explore var det absolut en av våra framgångsfaktorer. Genom att förstå varandras kompetenser under arbetsprocessen kunde vi utmana oss själva och vår idé innan vi kom fram till den slutgiltiga lösningen.”