Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Studenterna som vann pitchen i Genève

vinnare-studentlab-wella

Med Wella som värd för senaste Student Lab fick studenterna åka hela vägen till bolagets huvudkontor i Genève för att lösa kommunikationsutmaningen. De tre Berghs-studenter som klarade uppdraget allra bäst vann på en idé om att få frisörer världen över att göra gott i sitt närområde.

Skrivet av Berghs School of Communication
November 29, 2016

Terminens senaste Student Lab utspelade sig inte i lokalerna på Sveavägen som brukligt, utan denna gång gick resan till Genève i Schweiz. Detta då kunden för utmaningen var Wella och deras partnerskap “Making Waves” med Unicef. Making Waves är ett initiativ som hjälper sårbara unga människor världen över genom frisörsutbildningar och mentorskap. Utmaningen för dagen blev att öka kännedomen kring Making Waves och att få fler hårstylister att delta i samarbetet. Vi gratulerar de tre studenter som vann pitchen: Filippa Keerberg, Simon Lublin och Maria Lashari!

 

filippa-keerberg-studentlab-wellaFilippa Keerberg, Digital kreatör, Berghs School of Communication


Berätta kort om er lösning!
  – Vi presenterade två konkreta globala lösningar som kunde engagera Wellafrisörer i alla länder. Idén till den ena lösningen var att skapa en ”global våg” runt jorden medan den andra lösningen hade ett ”pass-it-forward”-tänk. Något som var bra var idén om att frisörerna själva skulle producera content som Wella sedan kunde använda i egna kanaler. Jag tror att vi överträffade Wellas förväntningar genom att även presentera en bonus-idé som vi tyckte var bra men som låg utanför briefen, något som verkligen uppskattades!

 

Varför var Student Lab en värdefull lärdom?
  – Det var roligt att jobba med en internationell kund och med ett case som faktiskt kunde göra skillnad och gott i världen. En värdefull lärdom var att allting inte funkar som det gör på Berghs och att man får anpassa sig efter situationen. Många av de resurser som vi till exempel har i skolan fanns inte tillgängliga på kontoret.

 

Berätta om något särskilt kul från resan!
  – En lång resa, för lite sömn och många timmar idéande ledde till ett minnesvärt restaurangbesök på kvällen – franskan var svår att förstå och någon råkade äta upp någon annans mat bland annat.

 

Hur känns det nu?
  – Jag känner att jag har lärt mig jättemycket, både om Wella och Making Waves, men även om hur det är att pitcha för en internationell kund. Jag har också lärt mig mycket av mina gruppmedlemmar Maria och Simon och vår handledare Christoffer, som jag kommer ta med mig in i framtida briefer och grupparbeten.


simon-lublin-studentlab-wellaSimon Lublin, Copywriter, Berghs School of Communication

Varför vann just er grupp?
  – Svårt att säga exakt vad som gjorde att vi vann. Jag tycker att alla grupper hade riktigt bra lösningar, men kanske lyckades vi hitta extra rätt med vår tanke om att få frisörer engagerade i att ”göra gott” i sitt närområde.

 

Utmaningen syftade dels till att öka kännedomen om initiativet Making Waves men också till att få fler hårstylister att delta i samarbetet. Hur sydde ni ihop det?
  – Vi försökte utgå från att du inte behöver åka till andra sidan jorden för att hjälpa andra, utan att det finns små grejer du kan göra överallt. Sen tycker jag vi lyckades okej med att låta folk skryta utan att det nödvändigtvis behöver kännas som något fult.

 

Hur var det att jobba mot Wella/Making Waves?
  – Kul! Wellafolket var proffsiga, trevliga och gjorde allt för att vi skulle ha en så bra arbetsmiljö som möjligt. Briefen var välskriven, och det är alltid kul att jobba med en brief som innehåller mer än ”Gör reklam för Varumärke X, målgruppen är golfare, 25-35 år”. Själva formatet, att jobba intensivt under ett dygn, var också intressant då det inte riktigt fanns någon tid att gå omkring och ha ångest.

 

Hur var Genève då?
  – Alltså, det var ju lite märkligt. Tänk dig att du blir nedsläppt i en iStock-värld där människor, inredning, mat och byggnader ser ut att vara textsatta med en glad engelsk beskrivning. Ungefär så var det. På ett bra sätt, förstås!


 maria-lashari-studentlab-wellaMaria Lashari, Art Director, Berghs School of Communication

Vad var största utmaningen med att prestera ett Student Lab på bortaplan?
  -Det var tufft att ta sig till Arlanda klockan fyra på morgonen, landa, hitta hotellet och sen gå rakt in i work mode. Det är inte en vanlig dag i skolan direkt.

 

Vad hade er lösning som gjorde att ni stod som segrare vid dagens slut?
  – Våra idéer hade alla tydlig relevans till varumärket och engagerade målgruppen som i detta fall var hårfrisörer. Sedan uppmärksammade vi tidigt att företaget inte var vana vid det digitala så vi var noga med att kommunicera våra digitala lösningar på ett förståeligt och enkelt sätt. Det måste dock ha varit svårt för juryn att välja vinnare för alla grupperna hade riktigt bra idéer och presentationer.

 

Vad lärde du dig?
  – Eftersom att jag kommer börja jobba utomlands så var det här en väldigt bra övning inför den resan. På Berghs brukar vi dessutom pitcha på svenska för det mesta. Att pitcha på engelska och få fram allt man vill ha sagt är inte lätt alla gånger.

 

Hur är känslan nu?
  – Sliten men nöjd!