Artiklar

Svensk spets i global kreativitet: Berghs tar hem tre vinster i D&AD New Blood Awards

Sex studenter håller om varandra och ler till kameran. De står framför en färgglad vägg med olika grafitti-motiv och håller i sina priser från D&AD i form av pennor.

När årets D&AD New Blood Awards avgjordes i London den 2 juli stod det klart att tre team från Berghs School of Communication tagit hem prestigefyllda vinster. Med två Yellow Pencils och en Wood Pencil bekräftas skolans internationella nivå – och studenternas förmåga att tänka både kreativt och strategiskt.

D&AD New Blood Awards är en av världens mest respekterade tävlingar för kreativa studenter. Här möts nästa generations designers och kreatörer i en internationell arena där uppdrag från verkliga varumärken står i centrum. I årets upplaga tävlade tre studentteam från Berghs heltidsprogram Communication Design – och samtliga belönades.

"Att våra studenter tar hem priser i D&AD New Blood är starkt. Det handlar inte om perfektion, utan om att våga utmana, överraska och visa på en nyfikenhet som lockar fram ett “jag önskar att jag gjort det där” hos branschens skarpaste ögon. Det är precis den typ av kreativa mod vi vill odla på Berghs", säger Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication.

Vinnande case: Ginfused Energy

Valör: Yellow Pencil
Studenter Communication Design 24/26: Alexander Front, Johanna Hedborg Norrby, William Rundström

Gruppens kommentar:
"Briefen från Suntory var att välja ett av deras befintliga varumärken och skapa ett alkoholfritt alternativ för en generation med förändrade vanor.
Idag väljer allt fler unga att avstå alkohol – samtidigt som en stor del av deras sociala liv sker online snarare än på barer och pubar.

Vi såg detta som en möjlighet att skapa något oväntat. Idén var att sätta Roku gin i en ny kontext genom att skapa en energidryck infuserad med alkoholfri gin.
Målet var att utmana de existerande energidryckerna på marknaden som riktar sig mot gamers och erbjuda dem ett mer exklusivt alternativ.
Vi utgick från Rokus sex huvudingredienser och lät dem inspirera till sex nya smakkombinationer, där varje smak fick en distinkt färg och form.
Tanken var att skapa en känsla av att välja smak som man väljer karaktär i ett spel.

Otroligt kul att vinna, såklart! Det var åtta slitsamma veckor så att få komma hem med en gul penna känns fantastiskt.”

Vinnande case: the red house

Valör: Yellow Pencil
Studenter Communication Design 24/26: Johanna Körner, Melker Snövall och Cecilia Henriksson

Gruppens kommentar:
"Briefen gick ut på att skapa en digital kampanj för Morris & Co som skulle göra deras varumärke relevant för en yngre publik. Det handlade om att lyfta fram deras historia, hantverk och naturinspirerade design – men på ett sätt som känns samtida och engagerande. Målet var både att bygga varumärket och att få folk att handla direkt via deras e-handel. Kampanjen skulle funka på plattformar som Instagram, Pinterest och digital utomhusreklam, så man behövde tänka både kreativt och kommersiellt.

Vår lösning ”The Red House” är inspirerad av William Morris egen bostad, som blev startpunkten för hela Morris & Co:s formspråk och filosofi. Vi använde huset som en symbol för att återknyta till naturen, hantverket och en mer medveten livsstil.

Att jobba med “The Red House” har varit en resa som utmanat oss på otroligt många plan – men just därför har det också varit en av de mest lärorika och givande upplevelserna vi varit med om. Från att försöka förstå djupet av William Morris arv till att översätta det till en modern, digital kontext har vi verkligen fått tänja på våra kreativa och tekniska gränser.
Att få detta arbetet bekräftat genom en gul penna i D&AD new blood awards betyder så mycket för oss. Vi är otroligt tacksamma för att juryn såg potentialen i vårt arbete."

vinnande case: gin & tonic zero

Valör: Wood Pencil
Student Communication Design 23/25: Daniel Rosquist

Daniels kommentar:
"Genom mitt projekt ville jag utforska hur design kan bära kultur, inte bara kommunikation. Att vinna en D&AD New Blood Pencil för det här känns otroligt kul – som en bekräftelse på att när idé och form talar samma språk, uppstår något som når fram. Det här är också ett bevis på att gamla hundar kan lära sig nya tricks. Jag är djupt tacksam för Berghs, som gett mig utrymmet att våga tänka med både hjärta och hjärna."