Artiklar

Tommy har gjort resan från Berghs Bachelor, runt jordklotet och tillbaka igen

Berghs Bachelor-studenten Tommy tog examen från Miami Ad School och jobbar nu som Product Manager och även som kursansvarig på Berghs. Han har flera års erfarenhet från studier och jobb runt om i världen. Vi frågade honom om hans tid på Berghs, på Miami Ad School och om livet i USA.

Berätta om dig själv!

Jag är 33 år gammal och jobbar som Product Manager på danska neobanken Lunar. Jag kommer ursprungligen från Borlänge i Dalarna, men har bott lite överallt, bland annat Lund, London, San Francisco och Shanghai - inte minst tack vare Berghs. Sedan 2016 bor jag åter i Sverige, och i Stockholm där jag gjort mig hemmastadd.

Min karriär har varit lite brokig. I grunden är jag copywriter, men genom åren har jag jobbat som analytiker, strategisk planner, kommunikations- och PR-ansvarig samt inom experience design. Det tog mig hela fem skolor att till slut få examen som copywriter, och idag jobbar jag inte ens som det! Man kanske kan kalla mig lite av en dropout kid.

Men jag har alltid haft en princip för min karriär, som jag tidigt lärde mig från en av mina förebilder: En karriär är lite som att kliva på bananskal. Det är toppen att ha planer och mål, men plötsligt kliver du på ett bananskal, vilket gör att du snubblar in i något helt annat än vad du tänkt dig. För mig har det alltid varit en stor inspiration, och det har gett mig vägledning när jag funderat på vad jag håller på med. Är man bara öppen för att kliva på de där bananskalen och katapultas in i olika möjligheter, då kan det vara livsomvälvande.

Drömmer du om en internationell karriär i kommunikations­branschen?

Kickstarta då din drömutbildning med en termin i Stockholm innan du fortsätter på en av våra partnerskolor i Australien, USA, England eller Skottland.

Sök idag!

Du har haft en intressant relation till Berghs. Hur såg din Berghs Bachelor-resa ut?

När jag började på Berghs var det precis efter att jag flyttat hem till Stockholm från London, där jag haft stora planer på att bli modejournalist. Så jag hade en tanke att jag ville pyssla med skrivande, men var nog lite mer inne på projektledningsspåret. Berghs kändes som ett spännande sätt att komma ut i världen; för min del San Francisco. Terminen på Berghs var en transformativ period, och jag lärde mig otroligt mycket - både om kommunikation och om mig själv. 

Miami Ad School kändes som ett spännande alternativ eftersom det var en kortare utbildning på bara två år, och skolgången var så nära kopplad till arbetslivet med möjlighet att ha praktik hela andra året. Dessutom var det många svenskar som tidigare gjort samma sak, och som stannat kvar i USA på häftiga jobb.

Hur var din tid på Miami Ad School?

Det är alltid en omställning att börja på någonting nytt. Jämfört med strukturerade Berghs var Miami Ad School mer löst, men med nära koppling till branschen med lärare som både var riktigt duktiga och inspirerande. Jag började på deras San Francisco-campus och studerade heltid i fyra terminer. 

Särskilt praktiktiden var intensiv, vilket passade mig eftersom jag ville ta examen så fort som möjligt och liksom “komma igång” med min karriär. Jag lärde mig otroligt mycket, och den nära kontakten med arbetslivet var så viktig så tidigt i karriären, och har präglat mitt arbete sedan dess.

Miami Ad School hade ett stort fokus på vår portfolio-uppbyggnad, där inställningen var att portfolion är biljetten in i arbetslivet. Vi arbetade i princip alltid i par som copywriter och art director. Numera är det lite av ett förlegat sätt att se på kreativt arbete, men det tvingade oss som kreatörer att vara strategiska tänkare. Utan strateger i arbetsgrupperna var vi tvungna att tänka på hela kampanjens värdekedja, och själva ta på oss olika hattar beroende på situation. Det tror jag gjorde att vi alla tvingades till att vara bredare i vårt hantverk, trots de rätt så snäva parkonstellationerna.

Hur var det att flytta från Sverige till USA?

I San Francisco fanns ett stort nätverk av svenskar, särskilt från Berghs, så flytten till USA kändes rätt så trygg. Det är alltid en spännande och lite läskig upplevelse att flytta på egen hand till ett annat land, särskilt när man är så ung. Men på grund av de vänner jag hade med mig från Berghs blev det en smidig övergång. Det gjorde nog på något sätt att jag vågade utforska mer och bygga mig ett nätverk utanför svenskgänget, eftersom jag ändå hade en trygg bas.

Vad var det bästa med att bo i USA? 

Det måste vara den otroliga mångfalden. USA är verkligen en smältdegel av kultur och jag lärde mig så mycket av mina vänner och kollegor, med bakgrund från hela världen. Jag lärde mig om olika förutsättningar från barnsben, om vad det innebär att vara invandrare i ett land som USA, om hur klassresor kan se ut runtom i världen. Men också vad det är som gör att nationella och kulturella identiteter får liv, hur de uppstår, överlever och förändras genom generationer. Det var absolut en ögonöppnande upplevelse.

Nu bor du i Sverige igen. Varför flyttade du tillbaka?

Jag bodde utomlands i sammanlagt fyra år; ca tre år i USA och ett år i Kina. Jag räknade antalet gånger jag flyttat de fyra åren (det var många!) och levde som ur en resväska. Självklart fick jag en vardag i både USA och Kina, men det var svårt att stadga sig. Jag hade liksom inga rötter någonstans. Så efter de fyra åren ville jag försöka rota mig och bestämma mig för en plats att vara på under en längre period. Då kändes det rätt och bra att göra det i Sverige.

Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka till Berghs Bachelor?

För det första vill jag säga: Våga! Det kan kännas läskigt att flytta utomlands och dessutom att göra det på egen hand. Men det är en otrolig erfarenhet som kommer prägla både den framtida karriären och livet. 

Var öppen och nyfiken på det land du åker till, och försök att umgås i breda kretsar så att du inte enbart är med ett gäng andra svenskar. Det tror jag att du kommer uppskatta i framtiden.

Och ta tiden att utveckla ditt hantverk. Det spelar egentligen ingen roll vad du kallar dig - om det är copywriter, art director, strateg, futurist eller digital explorer. Det som spelar roll är vad just ditt hantverk är, vad du tillför i en arbetsgrupp och i förlängningen en arbetsplats. 

Vill du ha en utbildning som låter dig vara nära arbetslivet, redan under utbildningen, så är kombinationen av Berghs och Miami Ad School toppen. Det har det varit för mig.