Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Trendspaning: Lekfullheten är tillbaka!

Rosa bokstäver på en tavla.

Få trender inom reklam och marknads­föring är så efterlängtade som lekfullheten eller "playfulness". Och nu är den äntligen tillbaka! Men var tog den vägen? Joakim Thulin, Head of Insight på Berghs, analyserar trenden "Playfulness".

Skrivet av David Lindh
Augusti 30, 2018

De senaste årens marknads­kommunikation har präglats av omställningen för att möta en allt snabbare teknisk utveckling. Vi kan idag realtidsjämföra erbjudanden, samtidigt som vi förväntar oss närvaro på alla plattformar, med skräddarsydda erbjudanden. Tillsammans med den intensifierade samhällsdebatten med syfte att krossa stereotyper kring kön, hudfärg, sexuell läggning och funktionsdiagnoser, har vi fått en allt mer strömlinjeformad och logisk marknads­kommunikation. När det tidigare knappt funnits förutsättningar att gå på linan, är det få som också valt att dra fram ett litet rosa paraply och göra ett svanhopp med den mörka avgrunden under sig.

Det var då. Nu är lekfullheten tillbaka. Och det finns många anledningar till det. Inte minst talar hjärnforskningen sitt tydliga språk. Av det vi vet idag kan vi konstatera att alla våra logiska beslut har föregåtts av ett känslomässigt val. Det vi upplever som logiskt, är alltså en efterhandskonstruktion. Med andra ord kan vi säga att vi bekräftar våra emotionella val med logiska förklaringar.

För att få en känsla behöver vi stimuli, och detta sker undermedvetet. För att fånga det där ögonblicket av undermedveten uppmärksamhet är lekfullheten en överlägsen metod. Den kan både initiera, motivera och ge oss en anledning att minnas kommunikation. Allt det här vet vi givetvis, vi har bara tappat bort det en stund i all rationell marknads­föring om ettor och nollor. Nu känner vi oss lite tryggare med den nya tekniska verkligheten och därför kan vi börja använda lekfullheten igen för att skapa kreativ och lekfull kommunikation.

Här är några kampanjer du kan hämta inspiration från, där du hittar playfulness i kvadrat, som du sedan kan använda som en injektion i dina framtida idéer.

Diesel ”Go With the Fake”

 

Ett försök av Diesel att tackla den ökade förekomsten av varumärkeskopior för att i slutänden få sina kunder att uppleva värdet av ”The real thing”.

Uber ”Let’s Unlock Cities”

 

Uber använder sig av förstadiet till lådbilar för att plantera tanken hos alla bilägare på en alternativ framtid för stadstrafiken.

Burger King ”Scary Clown Night”

https://www.youtube.com/watch?v=vXGjQJJmseE

 

Burger King tar ett kärleksfullt nackgrepp på största konkurrenten och bjuder med kunden på en lekfull ”grillning”.

Andra exempel som är värda att nämnas är bland annat en kampanj som kommer från Brasiliens största konsumentskyddsföretag: AI-lösningen ”The Canceller”, där en artificiell intelligens som avbokar planer åt dig, och som får en humoristisk personlighet genom sin envishet. Också Pedigree, hundmatsmärket, som kan vara det varumärke som gjort den mest framgångsrika företagsaffären genom att sätta playfulness i centrum för sin kommunikation. K9FM, The Child replacement program och SelfiSTIX är bara några av många härliga exempel väl värda en stund av din tid.